ظریف: خروج از ان‌پی‌تی مورد حمایت ما نیست اما از گزینه‌های ما است

وزیر امور خارجه نیویورک را ترک کرد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان پس از سفر 6 روزه به نیویورک، آمریکا را ترک کرد.

کد مطلب: ۸۱۶۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: خروج از ان‌پی‌تی مورد حمایت ما نیست اما از گزینه‌های ما است

محمد جواد ظریف در سفر 6 روزه خود به نیویورک علاوه بر مصاحبه با رسانه‌های متعدد آمریکایی در شورای روابط خارجی آمریکا و همچنین در نشست صلح پایدار سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

وزیر امور خارجه در آخرین برنامه‌های دیروز خود با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

او در سخنرانی خود در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و مقابله با تهدیدات پیش روی صلح، هدف اصلی این سازمان است؛ بنابراین تمرکزی تازه بر مسایلی همچون حفظ و ایجاد صلحی پایدار لازم است. این موضوع به ویژه در منطقه ما که با تنش‌های موجود بیشترین خسارت‌ها را از درگیری‌های طولانی متحمل شده است، اهمیت مضاعفی دارد.»

وی ادامه داد: «پیشگیری از جنگ نیازمند تمرکز بر علل و ریشه‌های ایجاد آن، از جمله عواملی چون اشغالگری، مداخلات خارجی و افراط گرایی است. »

ظریف گفت: «گسترش توهمات هژمونیک و تلاش برای دستیابی به امنیت به هزینه دیگران از طریق انحصار و ایجاد بلوک، موجب تشدید گسترش تنش و درگیری گردیده و مسابقه تسلیحاتی مخربی را ایجاد کرده است.»

وزیر امور خارجه تأکید کرد: «بسیار حائز اهمیت است که برای اتخاذ یک رویکرد جدید بر مبنای ایجاد منطقه‌ای قوی‌ تلاش نماییم، به جای این که تلاش کنیم که قویترین در منطقه باشیم. می‌بایست به جای ایجاد بلوک امنیتی، به ایجاد شبکه‌های امنیتی بپردازیم که از طریق آن منافع همه اعضا تامین شود و همه در این رویکرد برنده خواهند بود.»

ظریف تصریح کرد: «در دنیای به هم پیوسته کنونی، امنیت هیچ کشوری به هزینه دیگران تضمین نخواهد شد.»

وزیر امور خارجه بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران معتقد است رویکرد کنونی برخی کشورها مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر که مستلزم تلاش برای دستیابی هژمونی و انحصار و محروم‌سازی در منطقه خاورمیانه طی چهار دهه گذشته بوده، عامل اصلی جنگ‌های مستقیم و غیر مستقیم مخربی بوده است و این رویکرد باید تغییر یابد. »

ظریف گفت : «از همه کشورها می‌خواهیم به تلاش‌های ما برای پیشبرد این اهداف که شامل ایجاد منطقه‌ای قوی و همچنین امنیت شبکه‌ای یکپارچه است بپیوندند.»

وزیر امور خارجه تصریح کرد: «این تغییر رویکرد نیازمند پذیرش و احترام به اصولی مشترک همراه با اقداماتی چون اعتماد‌سازی است و برای پیشبرد این هدف جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس را به منظور غلبه بر چالش‌های پیش رو و ایجاد صلح پایدار در منطقه پیشنهاد می‌کند.»

وزیر امور خارجه بیان کرد: «ما از کشورهای همسایه در این راه آبی استراتژیک که جنگ‌های بسیاری را شاهد بوده است دعوت می‌کنیم برای حل این چالش‌ها به ما بپیوندند.»

وی گفت: « از سازمان ملل متحد انتظار داریم در مراحل اجرای این فرایند که ترتیبات آن حدود ۳۰ سال پیش در پاراگراف ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت در نظر گرفته شده، ولی هیچ گاه اجرایی نشده است، با ما همکاری کند.»

ظریف در آخرین روز حضور خود در نیویورک با همتای آلمانی و نروژی خود نیز دیدار کرد.

او در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس نیز بار دیگر مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف از جمله برجام بیان کرد.

ظریف در بخش‌هایی از این مصاحبه که فارس آن را ترجمه کرده است، گفت: «هر حرکتی توسط دونالد ترامپ برای تحمیل دوباره تحریم‌های لغو شده براساس توافق هسته‌ای به طور اصولی منجر به کشته شدن برجام خواهد شد و ایران دیگر بیشتر از این به تعهداتش مطابق با چارچوب توافق متعهد نخواهد ماند و آزاد است تا غنی‌سازی خود را فراتر از آنچه در متن برجام آمده است از سربگیرد.»

وی اضافه کرد: «اگر آمریکا از توافق خارج شود پیامد فوری آن به احتمال زیاد این خواهد بود که ایران متضرر و از توافق عقب‌نشینی کند و دیگر توافقی وجود نخواهد داشت که در آن باقی بمانیم.»

ظریف در ادامه با طعنه به آمریکا گفت: «آنها آماده هستند که همه چیزهایی که شما گفتید را بپذیرند سپس منتظر باشند در زمینه وعده‌هایی که در توافق دادید دبه کنید.»

وی افزود: «این باعث می‌شود که واشنگتن در هر توافقی که انجام می‌شود یک شریک غیرقابل اعتماد شود. متاسفانه این مساله فقط شامل توافق هسته‌ای نیست و توافقات دیگر نظیر توافق آب و هوایی و معاهده اقتصادی پاسیفیک را نیز شامل می‌شود.»

وزیر خارجه ایران اضافه کرد که برای کسانی که سروصدای زیادی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران به راه انداخته اند شروع این وضعیت شرایط کاملا متفاوتی خواهد بود.

ظریف اضافه کرد که اگر ترامپ توافق هسته‌ای را نابود کند ایران می‌تواند گزینه خروج از ان پی تی را نیز انتخاب کند. با این حال وی تاکید کرد که ما از این گزینه حمایت نمی‌کنیم اما این یکی از گزینه‌های ماست که مورد حمایت بعضیها در داخل کشور نیز است.

وزیر خارجه در واکنش به ادعای نیکی هیلی درباره موشک‌های انصارالله و نشان ایران بر روی آن نیز گفت: استفاده از یک لوگوی بزرگ روی بخش بزرگی از یک موشک کاملا ساختگی و جعلی است؛ این جور لوگو زدن مخصوص پفکهای پنیری است نه یک سخت افزار نظامی. من نمیگویم که خانم هیلی آن را ساخته است بلکه کسانی که آن را در اختیار وی گذاشته‌اند آن را جعل کرده‌اند تا بتوانند ادعا کنند که ایران در حال ارسال تسلیحات به یمن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار