برگی از تاریخ استان البرز؛ شکست گروهک منافقین در کرج توسط سپاه پاسداران

کرج (پانا) - تحرکات سیاسی و مخرب گروهک منافقین در اوایل انقلاب توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در کرج با شکست مواجه شد.

کد مطلب: ۸۱۵۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
برگی از تاریخ استان البرز؛ شکست گروهک منافقین در کرج توسط سپاه پاسداران

به گزارش خبرنگار پانا از البرز و به نقل از خبرگزاری بسیج، در سال 1359 تحرکات سیاسی و فرهنگی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) آهنگ پرشتابی به خود گرفت، به‌گونه‌ای که برای کسانی که درک سیاسی بالایی داشتند معلوم شد که هدف نهایی آن‌ها ضربه به‌نظام نوپای جمهوری اسلامی ‌است.

پس از واقعه‌ تیرماه سال 1360 و اعلام جنگ مسلحانه، عده‌ای از نیروهای حزب‌اللهی و به‌خصوص بازاریان توسط منافقین به شهادت رسیدند.

چون کمیته‌ی واقع در منطقه‌ اصلی کرج به گوهردشت منتقل‌شده بود و در اطراف چهارراه دانشکده، که محل کسب‌وکار بازاریان متدین بود، نیروی بازدارنده‌ای وجود نداشت، بیشتر ترورها در این نقطه رخ می‌داد.

نخستین فردی که به دست آن‌ها به شهادت رسید حاج حسن یزدیان مسئول ستاد نماز جمعه‌ کرج بود که از بازاریان خوش‌نام به‌حساب ­می‌آمد.بازاری دیگری که به شهادت رسید و از نیروهای مطرح حزب‌اللهی محسوب می‌شد جواد جابری نام داشت.سپس شهید فروغی از سپاهیان کرج و مسئول بسیج میان جاده توسط آن‌ها ترور شد.

همچنین باید از شهید کمال قریشی نام برد که از پیشتازان نیروهای انقلابی کرج در مبارزه با رژیم پهلوی بود.وی پس از پیروزی انقلاب هم نقش اساسی در مقابله با این گروهک به عهده گرفت و به همین جهت توسط منافقین به شهادت رسید.از دیگر شهدای این دوره باید از شهید ابوطالبی و شهید کشاورز نام برد.

سپاه پاسداران که به‌تازگی در کرج تأسیس شد مسئولیت مبارزه با این گروهک خطرناک منافقین را بر عهده گرفت و توانست جلو بسیاری از ترورهای آن‌ها را در کرج بگیرد و ضربات مهلکی به منافقین وارد کند.

پس از ترورهای زنجیره‌ای فوق، نیروهای کمیته‌های انقلاب، سپاه پاسداران و به‌طورکلی گروه‌های حزب‌اللهی برای قلع­ و­ قمع منافقین و دیگر گروهک‌ها سازمان‌دهی شده و وارد عمل شدند.

اولین اقدام تأسیس و راه‌اندازی کمیته‌ واقع در منطقه‌ی مرکزی بود که با شروع به کار آن به میزان زیادی از حجم ترورها کاسته شد. مسئول این کمیته آقای مهدی قدس محلاتی بود. وی در این زمینه چنین می‌گوید:

«... احساس شد یک خلأ امنیتی وجود دارد. به همین جهت مسئولان درخواست کردند کمیته‌ مرکزی کرج تشکیل شود. این کمیته تشکیل شد و من به‌عنوان رئیس آن معرفی شدم. با تأسیسِ این کمیته و با همکاری سپاه توانستیم تا حدودی بر اوضاع مسلط شویم. اصولاً کرج یکی از مراکز فعال منافقین بود؛ مثلاً یکی از اعضای منافقین در قائم‌شهر کشته‌شده بود و در کرج برای او مراسم ترحیم ترتیب دادند. شاید به دلیل بافتِ جمعیتی این شهر که مهاجرپذیر بود و افراد همدیگر را زیاد نمی‌شناختند، این وضعیت پیش‌آمده بود».

واکنش نسبت به اقدامات تروریستی مجاهدین منحصر به نهادهای رسمی‌ و سازمان‌های دولتی نبود، بلکه مردم و نیروهای حزب‌اللهی به‌طور خودجوش حرکت‌هایی علیه آن‌ها صورت دادند که توانست آن‌ها را در حالتِ انزوا و انفعال قرار دهد.

آقای شفیعیان، از افراد مؤثر در این رابطه، چنین می‌گوید:

«... کرج یک پایگاه امنی برای گروهک‌ها بود. باغات و مناطق ییلاقی اطراف کرج و شهرک‌های متعدد، باعث گردید تا خانه‌های تیمی‌ فراوانی در آنجا تأسیس شود. خاطرم هست که دانشکده‌ کشاورزی محل تجمع این گروهک‌ها بود. آن موقع منافقین و چریک‌های فدایی خلق در دانشکده فعالیت داشتند. پس‌ازآنکه منافقین دامنه‌ی فعالیت‌های خود را گسترش دادند. یک روز بعد از اقامه‌ی نماز جمعه نیروهای سپاه پاسداران کرج به همراه نیروهای حزب‌الهی از همان محلِ اقامه‌ نماز جمعه که در چهارراه اصلی دانشکده و داخل دانشکده‌ی منابع طبیعی بود، به سمت دفاتر این گروهک‌ها حمله کردند و کل این دفاتر را تخلیه کردند و افراد آن را بیرون ریختند و درِ اتاق‌ها را قفل کردند. به‌هرحال دوستان سپاه و حزب‌اللهی آنجا مستقر شدند و این گروهک‌ها دیگر در آنجا نتوانستند کاری انجام دهند. منافقین پس‌ازآن در محلِ فعلی بسیج ناحیه‌ی 10 که روبه‌روی مصلی نماز جمعه است مستقر شدند. آن‌ها در اینجا یک پایگاه محکم برای خود درست کردند. دوستان سپاه پاسداران حزب‌اللهی به آنجا هم حمله کردند و آن را به تصرف درآوردند. جالب آن است که برخی از مسئولان دانشکده نسبت به این اقدام اعتراض کردند. البته آن‌ها بعداً اظهار پشیمانی کردند و گفتند فکر نمی‌کرده‌اند عمقِ مخالفت این گروهک‌ها با نظام تا این حد باشد. منافقین یک پایگاه در منطقه‌ی حصارک هم داشتند که آن را به پایگاهی علیه نظام تبدیل کردند. چون پشتِ این ناحیه کوهستانی بود، نیروهای حزب‌اللهی به‌سختی توانستند آن را به چنگ آورند. پس‌ازآن بال‌وپر منافقین در کرج شکسته شد».

و این پیروزی بزرگی برای این نهاد (سپاه پاسداران) تازه تأسیس‌شده انقلاب اسلامی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار