/گزارش/

گره کور سلامت بانوان با ورزش

ارومیه (پانا) - ورزش از جمله مهم ترین فاکتور ها برای حفظ سلامتی است و بانوان به علت داشتن متابولیسم خاص بدنی لازم است تا برای پیشگیری از بروز احتمالی به بیماری های خطرناک در سدد تقویت سلامت خود برآیند.

کد مطلب: ۸۱۵۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
گره کور سلامت بانوان با ورزش

دختران دیروز افرادی شاداب و با نشاط بوند، مسیر خانه تا مدرسه و دانشگاه را با پیاده روی طی می کردن و کمک به مادران در کارهای منزل از اصلی ترین فعالیت های روزانه آنان بود؛ اما نهایت تحرک دختران امروزی استفاده از اینترنت و موبایل یا مطالعه درسی است و برخلاف دختران چند دهه قبل که با قوت جسمی فراوان عهده دار وظایف مادری و همسری می شدند، پس از شروع زندگی مشترک از ضعف قوای جسمی در اجرای امور رنج می برند.

یکی از نکاتی که ورزش حرفه‌ای را برای زنان حایز اهمیت می کند، تاثیرات روحی است و شرکت در یک کلاس ورزشی به نیت از دست دادن چند کیلو وزن ، تجربه ای است که به ترک زود هنگام آن منجر می‌شود که این تجربه بسیاری از زنان ایرانی امروزی است.

اکثر دختران و زنان آشنای با ورزش مداوم، افراد بسیار موفقی از لحاظ شخصیتی هستند که می توان گفت این جرات و جسارت پیشرفت، ناشی از همین اعتماد به نفس است. فعالیت ورزشی گروهی بانوان انگیزه و هیجانی درونی را در آنان ایجاد می کند، که توامان با تخلیه انرژی، از بین بردن انرژی های منفی و شادی است.

شاید مهمترین دلیل زنان ایرانی برای ورزش نکردن تنبلی و رخوت است. همت کردن برای شرکت در یک رشته ورزشی برای مدتی طولانی، خود هیجانی را برمی انگیزد که به طور سنتی زنان ایرانی پس از سنی از آن دوری می‌جویند که البته گاهی مسائل فرهنگی نیز در این امر دخیل می شود.

جزو برنامه‌ها نیست

امروزه خوشبختانه با همتی که رسانه‌های جمعی در تفسیر و توضیح فواید ورزش به کار برده اند دیگر اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست اما باید توجه داشت که علی رغم آشنایی با فواید ورزش و اطلاع از خطرات کم تحرکی، بسیاری بانوان ورزش کردن را جزو برنامه های روزانه خود قرار نمی دهند. از سویی دیگر چاقی و اضافه وزن، اصلی ترین علت برای ورزش کردن محسوب می شود.

در حالیکه ورزش در افراد لاغر با فشار خون بالا می ‌تواند بر کاهش فشار خون موثر باشد بدون این ‌که بیمار دارویی برای کاهش فشار خون استفاده کند. همچنین در کاهش چربی‌ های مضر هم موثر بوده و میزان تری ‌گلیسرید خون با ورزش روزانه به‌ طور واضح کاهش می‌یابد.

اهمیت اصلی ورزش برای بانوان نیز به درمان و پیشگیری از بیماری پوکی استخوان برمی گردد. این بیماری که در زنان شایع ‌تر از مردان و با عوارض خطرناکی مثل شکستگی مکرر همراه است، با ورزش در سنین مختلف از زیر ۱۸ سال تا سنین میان سالی قابل پیشگیری و درمان است.

ابتلا به بیماری‌های کلیوی، سلامت ذهنی کمتر، بروز چاقی و سندروم متابولیک، تغییرات سیستم عضلانی ـ اسکلتی، بیماری‌های عروق و مشکلات گوارشی همچون سنگ کیسه صفرا، کبد چرب، نقرس و... از جمله عوارض کم تحرکی است که میزان بروز آن در بانوان بیشتر است.

از کودکی عادت دهیم

مریم محمدزاده استاد تربیت بدنی دانشگاه ارومیه در خصوص فعالیت های بدنی دختران از سنین خردسالی، اظهار داشت: کودکان به صورت طبیعی دارای محرک بالایی هستند اما مطالعات اخیر نشان می دهد که کودکان در مناطق شهری، در حال غیرفعال شدن هستند که اگر به همین روال ادامه داشته باشد این میزان فعالیت بدنی هرگز برای کودکان کافی نخواهد بود.

وی افزود: بازی، ورزش و سایر فعالیت های بدنی این فرصت را در افراد ایجاد می کند که ابراز وجود کرده و خودشان را باور کنند و تجربه موفقیت و همکاری جمعی را داشته باشند.

کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان این مطلب که ساعت های درسی تربیت بدنی در مدارس و دانشگاه ها به عنوان فعالیت بدنی کافی نیست، تصریح کرد: بی تحرکی عامل اصلی بیماری های مزمن است و فعالیت‌های بدنی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی، فشارخون، افسردگی و استرس را کاهش دهد.

محمدزاده خاطر نشان کرد: ورزش و فعالیت بدنی لزوما به معنی شرکت در مسابقه دو ماراتن و یا انجام مسابقات ورزشی نیست و برای پرداختن به ورزش لازم نیست که حتما ورزشکار باشیم؛ پیاده روی مثالی خوب برای انجام ورزش های روزانه است.

وی با اشاره بر لزوم ورزش کردن در طول روز و با بیان این مطلب که حتی در یک فضای کوچک خانه نیز می توان ورزش کرد، گفت: الگلوی تربیت بدنی از کودکی شکل می‌گیرد و باید فرزندانمان را از کودکی به ورزش کردن و فعالیت بدنی عادت دهیم تا در تمام طول زندگی یک زندگی سالم و فعال داشته باشند.

کودکان امروز پدران و مادران فردا هستند و پرورش جسمی و روحی آنان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری‌های انسانی به شمار می‌رود. اما در این میان با توجه به افزایش گرایش‌های زندگی کودکان به سمت کم تحرکی، ضرورت توجه ویژه به ورزش دختران احساس می‌شود. علاوه برآن، باید با ایجاد بسترهای لازم زمینه سهولت فعالیت های ورزشی تمام بانوان در کشور فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار