داور آزمون خوانش خلاق پاکدشت در گفتگو با پانا:

درک مفاهیم خوانش متن در مقطع ابتدایی فراموش شده است

پاکدشت (پانا) – داور آزمون خوانش خلاق پاکدشت گفت: درک مفاهیم خوانش متن در مقطع ابتدایی فراموش شده است.

کد مطلب: ۸۱۳۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
درک مفاهیم خوانش متن در مقطع ابتدایی فراموش شده است

به گزارش خبرنگار پانا از شهرستان های استان تهران، آزمون خوانش خلاق دانش آموزی در کانون فرهنگی-هنری شهدای پاکدشت با حضور دانش آموزان و داوران این رشته در حال برگزاری است.

خدیجه محمدحسینی، داور فرهنگی این آموزن در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا در شهرستان های استان تهران، ضمن ابراز خرسندی از استقبال و حضور دانش آموزان در این مسابقات، گفت: طرح خوانش خلاق، طرحی جامع و کامل برای شناسایی استعدادهای قوی در حوزه خوانش در دانش آموزان است.

وی در ادامه با اشاره به این امر که دانش آموزان در این طرح باید بتواند متنی را که در اختیار او گذاشته می شود، با شروع مناسب، روانخوانی صحیح و توجه به علادم نگارشی و لحن مناسب، بخواند، افزود: دانش آموزان در این طرح باید از زبان بدن استفاده کند و در حین خوانش از دست، سر و تمام جوارح بدن خود در راستای رساندن مفهوم به مخاطب خویش استفاده کند.

این فرهنگی شهرستان پاکدشت با اذعان به این امر که دانش آموز در این طرح می آموزد که خوانش خلاق باید شروع و پایان مناسبی داشته باشد، ادامه داد: دانش آموز باید بتواند متون ادبی را ادبی بخواند و در متون حماسی نیز بتواند حماسه های رزمی، دینی، بزمی و یا توصیفی را تشخیص دهد ویا متون عاطفی را با لحنی عاطفی بخواند.

محمدحسینی با تأکید بر این امر که اگر دانش آموزان بتواند در حین خواندن مسائل مطرح شده را رعایت کند، می تواند خوانش خود را به گونه ای جذاب کند که طرف مقابل شیفتۀ شنیدن مطلب او بشود، اظهار داشت: خوانش خلاق به گونه ای صورت می گیرد که شنونده در حین شنیدن، گذشت زمان را حس نکند و یا به نحوی زمان را از دست بدهد و نداند که چه اندازه زمانی در شنیدن این مطلب بر او گذشته است.

وی در بخشی دیگر از این گفتگو، با اذعان به این امر که خلاقیت مهم ترین رکن خوانش خلاق است، تصریح کرد: امروز بیشتر کسانی که در حوزه گویندگی در رادیو و تلویزیون مشغول به فعالیت هستند و به کار گویندگی می پردازند، کسانی هستند که خوانش خلاق داشته و این قدرت را در خود پرورش داده اند.

محمدحسینی، با تأکید بر این امر که گویندۀ موفق زمانی که متنی را خوانش می کند یا موضوعی را می خواند، باید آن قدر دقیق و شیوا آن را برای مخاطب خود بیان کنند که بتوانند او را جذب کنند و بدانند که از سخنان او حتماً نکته ای را می آموزند، تأکید کرد: معلمان نقش بسیار سنگین وحساسی را در انتقال دانش خوانش خلاق دارد.

این فرهنگی شهرستان پاکدشت ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز معلمان آن گونه که باید به خوانش خلاق دانش آموزان توجهی نمی کنند و در همین بابا است که دانش آموز نمی تواند نوع متن را به خوبی شناسایی کند، یادآور شد: دانش آموزان در پایان این طرح باید بتوانند با یک نگاه نوع متن را تشخیص داده و بر همین اساس زبان گفتار متن را پیدا کند تا بتوانند سریع تر با خواننده ارتباط برقرارکنند.

وی با اذعان به این امر که دانش آموزان باید مخاطبان خود را بشناسند و بر همین اساس با لحن و کلمات مناسب با این افراد به گفت‌و‌گو بپردازند، تأکید کرد: خوانش خلاق باید به گونه ای باشد که مخاطب به فصاحت و بلاغت او پی ببرد و گوینده نیز تمام مقصود خود را برساند.

محمدحسینی، با اذعان به این امر که زمانی که فردی با دایرۀ لغات پائین و در عین داشتن مدرک تحصیلی بالا بخواهد شنوندۀ سخنان کسانی باشد که به لحنی بسیار فاخر و بالا با او صحبت کند،بسیار زودخسته خواهند شد، گفت: خستگی از شنیدن مطلب می تواند در عدم درک آن کمک کند، اما زمانی که با تکیه بر زبان فاخر متناسب با سواد شنونده به انتقال مفهومبپردازد، به راحتی می تواند با آنان ارتباط برقرار کند.

داور آزمون خوانش خلاق شهرستان پاکدشت، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کلاس ها با تأکید بر این مفهوم که می توان از این دوره های آموزشی در جهت شناسایی استعدادهای متعدد بهره برد، افزود: همکاران فرهنگی در کلاس های آموزشی خود می بایست استعدادهای کلامی دانش آموزان را شناسایی کند و اگر این اتفاق بیفتد، دانش آموز می داند که باید روان، بلیغ، شیوا و فصیح سخن بگوید و از ابزار بدن در انتقال مفاهیم بهره بگیرد.

وی با تأکید بر این امر که خوانش خلاق مهارت بهره گیری همزمان بدن و بیان را در دانش آموزان دو چندان می کند، ادامه داد: دانش آموزان باید بتوانند مواقع حساس لبخند زدن و یا مکث کردن را بشناسند تا استعدادهای کلامی خویش را بروز دهند.

محمدحسینی، با اشاره به این که فرآیندحضور دانش آموزان در این آزمون ها با شناسایی و هدایت همکاران فرهنگی صورت می گیرد، اظهار داشت: دانش آموزان در کلاس با هدایت معلم در این آزمون ها شرکت می کنند و پس از انتخاب برترین ها به مسابقات منطقه ای راه پیدا خواهند کرد و نهایتاً به استان معرفی خواهند شد.

این فرهنگی شهرستان پاکدشت با تأکید بر این مفهوم که استعدادیابی در حوزۀ خوانش خلاق یکی از مهم ترین این ضرورت هاست، تصریح کرد: متأسفانه این طرح آن گونه که باید در مدارس تعمیم داده نشده بود و همکاران در حد شایسته با دانش
آموزان کار نکرده بودند و بر همین اساس دانش آموزان شروع و پایان مناسب را نمی شناختند و این در حالی بود که بسیاری از دانش آموزان از زبان بدن خویش به درستی کار می گرفتند و این موضوع تا حدی بود که اگر صدای دانش آموزان نیز شنیده نمی شد، زبان بدن مفاهیم را به مخاطب می رساند.

محمدحسینی، ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز آن گونه که باید به درک مفاهیم در دورۀ ابتدایی توجه چندانی نمی شود، تأکیدکرد: در دورۀ ابتدایی به گونه ای با دانش آموزان رفتار می شود که این مفهوم در ذهن آنان جای می افتد که تنها خوانش کافی است و این در حالی است که به درک متن توجهی نمی شود.

وی بر همین اساس با تأکید بر این مفهوم که دانش آموزان پس از شرکت در این دوره ها می توانند از متن تصویرسازی ذهنی داشته باشند، یادآور شد: یادگیری درست درس فارسی در حوزۀ ابتدایی می تواند با نوشتن داستان، تصویرسازی و درک درست مفاهیم متن تقویت شود.

/خبرنگار: امین کردبچه چنگی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار