درگفت‌وگو با پانا

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران :‌ تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام بزرگنمایی نشود

تهران (پانا)  - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید ایران تجارت مستقیمی بر آمریکا ندارد و متاسفانه عدم آگاهی جامعه در فضای مجازی موجب شده است تا اظهارنظرهای افراطی در خصوص تبعات خروج آمریکا از برجام مطرح شود و متاسفانه التهاباتی را به وجود آورد که چندان مطابق با واقعیت نیست.

کد مطلب: ۸۱۱۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران :‌ تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام بزرگنمایی نشود

محمدرضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که تاثیر خروج از آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران چیست، اظهار کرد:‌ ما با آمریکا تجارت و مبادله مستقیم نداریم اما این کشور نفوذی بر کشورهای دیگر دارد و می‌تواند شرکت‌هایی را که با ایران وارد مذاکره و فعالیت شده‌اند را تحت‌تاثیر قرار دهد.به طور مثال فشارهای آمریکا می‌تواند توتال را از ادامه همکاری با ایران در بخش بالادست نفت ایران منصرف کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:‌ فشارهای آمریکا بر کشورهایی که در ارتباط اقتصادی با ایران هستند می‌تواند خسارت بار باشد و یا طرحهای توسعه ای کشور را متوقف کند اما این فشارها با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی قابل پیگیری است.

پدیدار اظهار کرد: خطوط اعتباری مختلفی ازکشورهای ایتالیا، اتریش ، کره جنوبی و برخی از کشورهای دیگر پس از برجام منعقد شده است و توافقات آن در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن صورت گرفته است که ممکن است با هرگونه اخلال در روند برجام این خطوط اعتباری نهایی نشود.

وی افزود: برای تامین برخی ازکالاهای وارداتی و مواد اولیه ازاین خطوط اعتباری استفاده می‌شود و در بلندمدت محصول نهایی یا وجه ارزی همراه با سود تعیین شده به آنها پرداخت می‌شود که ممکن است متوقف شود و تبعات مناسبی برای اقتصاد به همراه نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه آمریکا هم‌پیمانانی در منطقه دارد، اظهار کرد:‌ لابی‌های منطقه‌ای و واکنش‌های غیردوستانه برخی از کشورها ممکن است برجام را تحت تاثیر قرار دهدو دستگاه دیپلماسی کشور باید از همه ظرفیت‌ها به منظور پیشگیری از این شرایط استفاده کند.

وابستگی زیاد تولید به واردات مواد اولیه

وی با اشاره به تاثیرات ناخوشایند نوسان‌های نرخ ارز بر تولید، عنوان کرد: به دلیل وابستگی زیاد تولید به واردات مواد اولیه طبیعی است که با یک وقفه زمانی و در درازمدت نوسان‌های نرخ ارز به تولید کشور منتقل خواهد شد.

پدیدار عنوان کرد:‌ طراحی اولیه بسیاری از کارخانجات کشور خارجی است و مواد اولیه وارداتی با دلار 5 هزار تومان به طور قطع هزینه تمام شده تولید را افزایش خواهد داد.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت ارز در برخی از موارد هیجانی است و مردم نیز به اقتصاد هیجانی اقبال نشان می‌دهند و باید گفت در هیچ کجای دنیا سکه توسط دولت‌ها حراج نمی‌شودتا این سطح از استقبال از آن صورت گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:‌ اقتصاد کشور هیجانی است و رفتار بسیاری از مردم در اتفاقاتی این چنین هیجانی و واکنشی است و براساس منطق اقتصادی صورت نمی‌گیرد. طبیعی است که دود رفتارهایی از این دست به چشم مردم خواهد رفت.

وی تصریح کرد:‌ البته نباید نقش مهم سوداگری و دلالی در بازار ارز را نادیده گرفت و نقش ضریب خریداران جزء دررفتارهای هیجانی اقتصاد حدود 3 درصد براورد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار