نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاحهای شیمیایی

ایران قربانی سلاح شیمیایی وسکوت جهانی است

تهران (پانا) - علیرضا جهانگیری، سفیر تهران در هلند ونماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاحهای شیمیایی درجلسه فوق العاده این سازمان برای بررسی مناقشه روسیه و غرب درباره پرونده اسکریپال (جاسوس روسی) گفت که ایران قربانی سلاح شیمیایی و سکوت جهانی است.

کد مطلب: ۸۱۰۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
ایران قربانی سلاح شیمیایی وسکوت جهانی است

به گزارش ایرنا، به دنبال حادثه مسمومیت دو تبعه روسیه در سالزبری انگلستان توسط عامل شیمیایی اعصاب و اتهامات لندن علیه مسکو مبنی بر دست داشتن در این حادثه، هیات روسیه نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه هلند خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای اجرایی این سازمان شد.

جهانگیری، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاحهای شیمیایی در جلسه فوق العاده روز چهارشنبه شورای اجرایی این سازمان اظهار کرد: «سیاسی کردن هر موضوعی در چارچوب کنوانسیون سلاح های شیمیایی به نفع دولت های عضو نبوده و اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی را در معرض خطر قرار می دهد.»

وی خواستار به کارگیری سازوکارهای موجود در چارچوب کنوانسیون و سازمان منع سلاح های شیمیایی به عنوان تنها نهاد صلاحیت دار در این رابطه شد و بر ضرورت پرهیز از هرگونه پیش داوری و اتهام پراکنی تاکید کرد.

جهانگیری همچنین اضافه کرد: «آنهایی که در این جلسه در مورد کشورهای قربانی سلاحهای شیمیایی اظهاراتی کردند، چرا نامی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی سلاح های شیمیایی نبردند؟ ایران نه تنها قربانی کاربرد سلاحهای شیمیایی است، بلکه قربانی سکوت جهانی است. موضع ما همواره محکومیت کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط هرکس، در هرکجا و در هرزمان بوده است.»

سفیر و نماینده کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی همچنین در این جلسه بیانیه مشترکی را به نمایندگی از کشورهای روسیه، چین، پاکستان، سوریه، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان قرائت کرد و بر ضرورت حل و فصل اختلاف به وجود آمده در خصوص حادثه سالزبری از طریق همکاری و گفت وگوهای سازنده میان طرفین به منظور برون رفت از وضعیت ایجاد شده تاکید کرد.

در این جلسه معاون وزیر صنایع روسیه (رئیس هیات این کشور) تاکید کرد که انگلستان و فرانسه از ارائه پاسخ به سئوالات سفارت روسیه در لندن و همچنین دسترسی کنسول این کشور به اتباع روسی خودداری کرده اند.

این مقام روسی بر آمادگی کشورش برای همکاری مشترک به منظور کشف حقیقت تاکید کرد.

در این نشست تصمیم پیشنهادی روسیه و مورد حمایت چین و ایران مبنی بر بررسی مشترک حادثه با انگلستان و استفاده از سازوکارهای موجود در کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی به تصویب نرسید. گزارش این نشست نیز با مخالفت ایران و روسیه با متن پیشنهادی گروه غرب به تصویب نرسید و جلسه بدون گزارش خاتمه یافت.

مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه روس و دخترش براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، در سالزبری انگلیس به‌شدت بیمار شدند.
تیره شدن روابط مسکو و لندن در این خصوص به اخراج متقابل 150 دیپلمات از روسیه و نزدیک به 30 کشور جهان منجر شده است.

آمریکا با اخراج 60 دیپلمات یا کارمند روس در مقر سازمان ملل متحد و بستن کنسولگری سیاتل، پیشتاز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار