سیزدهم فروردین ، روز طبیعت

اسلامشهر (پانا)-هیچ یک از روزهای سال نحس و بدیمن یاشوم شمرده نشده، بلکه چنانچه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت دارند.

کد مطلب: ۸۱۰۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
سیزدهم فروردین ، روز طبیعت

به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران ،ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن و شادی که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می روند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان میرسانند.

در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال نحس و بدیمن یاشوم شمرده نشده، بلکه چنانچه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت دارندو روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاهشماری ایرانی نیز «تیر روز» نام دارد که از آن ستاره تیشتر، ستاره باران آور می باشد و ایرانیان از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال انتخاب کرده اند .

پس از نفوذ فرهنگ اروپایی در زمان حکومت صفویان عدد سیزده را نحس می دانستند و هنوز هم با پیشرفت های علمی و فن آوری پیشرفته ، این خرافات عمیقا در دل بعضی افرادوجود دارد واز موارد دیگر خرافات نیز میتوان به گذاشتن کلید خانه روی میز آشپزخانه،خوش شانسی آوردن نعل اسب و... اشاره کردکه خوشبختانه از فرهنگ ما در حال خروج است.

به دامن صحرا و طبیعت رفتن، بازی ، دویدن ،تاب خوردن و در هر حال شاد بودن،از ویژگی ‌های روز سیزده بدر است، گره زدن سبزه نیزبه نیت باز شدن گره دشواری ‌ها و برآورده شدن آرزوها، از دیگر رسوم این روز است .

باور همگانی هم چنان است که اگر خانواده‌ای نتواند به علتی تمام روز را به باغ و صحرا برود، به ویژه با دگرگونی ‌های جامعه شهری امروز، در بعد از ظهر روز سیزدهم، حتی برای زمان کوتاهی هم که شده از خانه به باغ یا گردشگاهی عمومی می ‌رود.

شایان ذکر است ،سیزده بدر، یکی از رسوم رایج ایرانی است که قدمتی بسیار داردواین سنت با فراگیری خود در کل پیکره اجتماعی ایران یک اسطوره معنایی در سطح وسیع اجتماعی به وجود آورده است .

/خبرنگار:فاطمه وظیفه/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار