اردبیل نگین گردشگری ایران؛

پل های تاریخی اردبیل

اردبیل (پانا) - بر دشت های وسیع اردبیل پل هایی کهن که روزگارانی محل عبور افراد و احشام از روی رودخانه ها و دره ها بوده گسترانیده شده که بر جذابیت های تاریخی این استان بیش از پیش افزوده است.

کد مطلب: ۸۰۹۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
پل های تاریخی اردبیل

اردبیل به خاطر اهمیت و ارزشی که داشته و به دلیل رودخانه بالخلی چای که از وسط شهر می گذرد پر است از پل هایی که هر کدام ارزش و اهمیت ویژه داشته و دیدنش می تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

اکثر این پل ها مربوط به دوران صفویه است .

پل هفت چشمه

پل هفت چشمه در ابتدای خیابان ساحلی و میدان پانزده خرداد قرار گرفته و جنوبی ترین پل روز رودخانه بالیخلی است این پل زیبا بین مردم به یدی گوز نیز معروف است. پل دارای هفت چشمه با پایه های سنگی و طاق های ضربی جناقی آجری بوده و حالت تقارن و بزرگی دهانه وسطی، باعث زاویه دار بودن عرشه پل شده است. ملات بکار رفته در ساختمان پل هفت چشمه، گچ و آهک می باشد.

پل ابراهیم آباد

در ابتدای کوچه ابراهیم آباد ساخته شده. هنگامی که در مورد تاریخش جست و جو می کنیم متوجه می شویم، پل ابراهیم آباد نیز از جمله پل هایی است که پیترودولاواله در سفرنامه خود به آن اشاره کرده است. این پل زیبا دارای 4 چشمه بوده که خوشبختانه دو دهنه آن در سال های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته است.

پل یعقوبیه

در ادامه حرکت در کنار رودخانه بالیخلی چای به پل تاریخی یعقوبیه می رسیم. این پل دارای 5 چشمه با طاق و نمای آجری و موج شکن های سنگی بوده و حالت تقارن دارد. دهانه وسطی پل بزرگتر از دهانه های جانبی است و همین امر باعث زاویه دار بودن عرشه پل شده است.

پل سید آباد

آخرین پل از مجموعه پل های روی رودخانه بالیخلی چای است و در ابتدای کوچه سید آباد قرار دارد پلی سه چشمه و اجرا شده با سنگ های تراش یافته و ملات آهکی در ازاره و آجر 20×20 و ملات گچی در طاق ها است. دهانه وسطی پل بزرگتر از دهانه های جانبی بوده که بصورت متقارن در دو طرف این دهانه قرار گرفته اند بزرگتر بودن دهانه وسطی پل باعث زاویه دار بودن عرشه پل شده است.

پل سامیان

پل قدیمی سامیان روی رودخانه قره سو در ۱۵ کیلومتری اردبیل در مسیر راه شوسه اردبیل - گرمی قرار دارد. پل سامیان دارای شش چشمه بوده و منسوب به دوره صفویه است. مصالح ساختمانی آن، سنگ در پایه ها و آجر در طاق ها و مناره ها می باشد.این پل، نام خود را از روستای سامیان که در کنار آن قرار دارد، گرفته است. چهار میل یا مناره در چهارگوشه آن قرار دارد که برای راهنمایی مسافران در شب و در هوای نامساعد ساخته شده است.

پل کلخوران

این پل، روی رودخانه ای که از مرکز کلخوران می گذرد واقع شده و دارای سه دهانه با پایه های سنگی و طاق و دیواره آجری است. در بعضی قسمت های آن از سنگ قبرهای قدیمی استفاده شده که با توجه به نوشته های روی آن ها، بنای این پل مربوط به دوره صفویه است

پل نادری

پلی چهارچشمه با پایه ها و نمای سنگی و طاق های آجری می باشد.

این پل در دوره پهلوی دوم بر روی پلی به یادگار مانده از دوره صفوی که عامل ارتباطی جاده اردبیل به تبریز می باشد، بنا شده است.

این پل شامل چهار دهانه با پایه های سنگی و قوس های نیم دایره کامل و موج شکنهایی به صورت منحنی می باشد.

پل گیلانده

در نزدیکی روستای گیلانده واقع است و سازه آن مربوط به دوران صفوی است. این پل 28 متر طول و 4 و نیم متر عرض و 4 متر و 35 سانتیمتر بلندی دارد.

این پل دارای 4 دهانه آجری و طاق های زرین با ملات گچ و آهک است و طاق هایش به شیوه جناقی یا 5 و 7 بنا شده است.

پل فیروز آباد

علاوه بر قدمت تاریخی ،پل فیروزآباد همچنان به عنوان تنها پل ارتباطی بر روی رودخانه گیوی چایی بخش فیروزآباد کوثر مورد استفاده قرار می گیرد.

این پل از نوع قوسی بوده و با 27 متر طول ، پنج متر عرض و 15 متر ارتفاع در زمان جنگ جهانی اول توسط نیروهای آلمانی ساخته شده است.

پل قرمز (قیرمیزی کورپو)

یکی از بهترین پل های ساخته شده در عصر صفوی و منسوب به دوره سلطنت شاه عباس کبیر است که در داخل شهر نیر بر روی رودخانه آغلاغان احداث شده است.

این پل به دلیل رنگ قرمز آجرهایی که در آن به کار رفته به پل قرمز شناخته شده است. پایه‌های این پل از سنگ قبر و پیکره اصلی پل با آجر ساخته شده و در ساختن آن اصول مهندسی در امر پل‌سازی به کار رفته است.

استفاده از قوس هایی که مقاومت و استحکام پل را تضمین کرده در کنار وجود چهار دهانه و نیز سه دهانه کوچکتر روی پایه های آن که موسوم به دهانه دفع آبهای طغیانی است از ویژگی های منحصر بفرد این پل محسوب می شود.

این پل دو قسمت شهر نیر را به هم متصل می کند و در گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل نیز از روی آن انجام می شد ولی امروزه پل جدیدی در کنار آن ساخته شده است.

پل معلق مشگین‌شهر

پل معلق مشگین‌شهر که تاریخی نیست اما به عنوان طولانی ترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر احداث شده، ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است.

حوطه این پل شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، رستوران و بازارچه‌های صنایع‌دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی است.

پل معلق پیرتقی

این پل گرچه قدیمی و تاریخی نیست اما از جاذبه های ویژه خلخال به حساب می آید. این پل بر روی دره های عمیق و زیبای شهر هشتجین از توابع خلخال واقع شده و شاید یکی از بلند ترین پل های معلق ایران باشد. عبور از این پل که از روی دره های عمیق می گذرد با تکان هایش قطعا یکی از هیجان انگیز ترین لحظات را برای بازدید کننده ها به ارمغان خواهد آورد.

این پل در محل اتصال دو رودخانه گیوی چایی و قزل اوزن ساخته شده و 70 متر طول و یک متر عرض دارد و ارتفاع آن از رودخانه به 60 متر می رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار