رئیس شورای دانش آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد؛
برگزاری نشست قطبی مجلس دانشآموزی در کهگیلویه و بویراحمد با محوریت فضاهای آموزشی و تربیتی
یاسوج (پانا) - نشست قطبی مجلس دانشآموزی با محوریت «فضاهای آموزشی و تربیتی» بهصورت مجازی و با حضور اعضای کمیته شورای دانشآموزی شهرستان بویراحمد و دو عضو از هیئترئیسه شورای دانشآموزی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
پریا فریدونی، در جلسه نشست مجازی قطب فضاهای آموزشی و تربیتی مجلس دانشآموزی گفت: شورای دانشآموزی در استان همواره تلاش کرده تا صدای واقعی دانشآموزان در حوزه آموزش و تربیت باشد. طی ماههای گذشته چندین نشست با مسئولان آموزش و پرورش استان و کارشناسان فضاهای آموزشی برگزار کردهایم تا مشکلات مدارس، بهویژه در مناطق محروم و عشایری، بهصورت دقیق بررسی شود.
وی افزود: در جلسات شورای استان، موضوعاتی مانند کمبود کلاسهای استاندارد، نبود فضاهای کافی برای فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و وضعیت نامناسب برخی مدارس مورد بحث قرار گرفت. حتی با همکاری اعضای هیئترئیسه شهرستانها، طرحی میدانی برای بازدید از مدارس فرسوده اجرا کردیم و گزارش آن را برای ادارهکل آموزشوپرورش و نماینده مجلس دانشآموزی کشور ارسال کردیم.
فریدونی با اشاره به اهمیت ایجاد انگیزه در دانشآموزان مدارس کمبرخوردار اظهار کرد: در کنار پیگیری مشکلات، سعی کردیم با اجرای برنامههایی مانند جشن روز دانشآموز، طرح پاکسازی محیط مدرسه و نشستهای همفکری با مدیران مدارس، فضای امید و مشارکت را در میان دانشآموزان تقویت کنیم تا صدای آنان از نزدیک شنیده شود.
رئیس شورای دانشآموزی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه زیرساختهای آموزشی در استان هنوز با استانداردهای ملی فاصله دارد، گفت: در بسیاری از روستاها و مناطق عشایری هنوز مدارس کانکسی و کپری وجود دارد. برخی مدارس حتی از امکانات ابتدایی مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، فضای ورزشی یا کارگاههای آموزشی بیبهرهاند، در حالیکه فضای مدرسه باید بستری برای رشد فکری، فرهنگی و مهارتی دانشآموزان باشد.
وی تأکید کرد: ما دانشآموزان باور داریم آموزش و تربیت دو بال رشد جامعهاند و اگر یکی از این بالها ضعیف باشد، پرواز ممکن نیست. نگاه به آموزش باید عدالتمحور باشد؛ یعنی دانشآموز روستای دیشموک، مارگون یا لوداب نیز باید همان امکاناتی را داشته باشد که یک دانشآموز در مرکز استان دارد.
فریدونی در ادامه، پیشنهاد تشکیل کمیته دانشآموزی نظارت بر فضاهای آموزشی و تربیتی را مطرح کرد و گفت: نمایندگان شوراها میتوانند در کنار کارشناسان ادارهکل آموزشوپرورش، بازدیدهای میدانی انجام دهند تا مشکلات مدارس از نگاه درون مدرسه و بهصورت واقعیتر بررسی شود.
وی همچنین خواستار توسعه فضاهای پرورشی و تربیتی در مدارس شد و افزود: دانشآموز امروز تنها به کتاب و تخته نیاز ندارد؛ او به محیطی نیاز دارد که استعدادش در آن شکوفا شود. سالنهای مطالعه، کارگاههای هنری، زمینهای ورزشی و فضاهای گفتوگوی آزاد از جمله نیازهای ضروری مدارس امروز هستند.
رئیس شورای دانشآموزی استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: توسعه فضاهای تربیتی، توسعه فرهنگی و اجتماعی آینده استان است. اگر در مدارس روحیهی نشاط، همکاری و مسئولیتپذیری تقویت شود، جامعهای پویا و سالمتر خواهیم داشت.
ارسال دیدگاه