مازندران‌گردی در نوروز

خانه‌موزه نیما یوشیج؛ پنج‌دری‌ها و ارسی‌های ظریف قاجار

ساری (پانا) - خانه‌موزه نیما یوشیج به عنوان موزه پدر شعر و ادب نو پارسی در روستای یوش شهرستان نور واقع است.

کد مطلب: ۸۰۸۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد

خانه نیما یوشیج (۱۲۷۶-۱۳۳۸) فرزند ابراهیم نوری و طوبی مفتاح، شاعر بلند آوازه ایران، در روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران واقع است.

یوش روستایی است با قدمت نسبتاً کهن در اقلیم کوهستانی و ییلاقی که طبیعت بکر و بافت روستایی آن به خوبی حفظ شده است. وجود خانه پدری نیما در این روستا، بیش از پیش به ارزش فرهنگی این منطقه افزوده است‌.

زادگاه نیما که آرامگاه او نیز هست، از بناهای زیبای دوره قاجار به شمار می‌آید. بنیاد این عمارت با پلان مربع شکل، حیاط مرکزی و اتاق‌های متعدد پیرامون، با ویژگی‌های معماری سنتی منطقه کوهستانی در آمیخته است. عناصر تزیینی آن شامل آجرکاری، گچ‌بری، آیینه‌کاری، خراطی و ارسی‌های زیبا است که در فضاهای شاه نشین، تالار، اتاق‌های سه‌دری، پنج‌دری و سردر بنا، در اوج ظرافت به نمایش نهاده شده است.
سیروس طاهباز، نویسنده و گردآورنده آثار نیما و بانو بهجت‌الزمان اسفندیاری، خواهر نیما نیز در حیاط خانه، به خاک سپرده شده‌اند.

خانه نیما یوشیج در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۸ به عنوان موزه پدر شعر و ادب نو پارسی بازگشایی شد.

برای دیدن یوش و منزل نیما یوشیج باید از هراز یا جاده چالوس رفت. از جاده چالوس پس از تونل کندوان به سیاه‌بیشه رفته، سپس با رسیدن به پل زنگوله، با توجه به تابلوی راهنمایی سبز رنگ مسیر خود را تا خانه نیما پیش بگیرید.

یا اینکه از هراز نرسیده به آمل سمت چپ جاده تابلوی یوش بلده را دیده و مسیر را در این جاده ادامه دهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار