مروری بر سینمای ایران در آبان ۹۶

جایزه جشنواره سوچی برای فیلم رفتن

نوید محمد زاده و باران کوثری در مناطق زلزله زده

تهران (پانا) – مقصر شاناختن پزشک معالج کیارستمی کارگردان فقید ایرانی و حضور قوی سینماگران در جلب حمایت و کمک مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه از اخبار سینمای ایران در آبان 96 بود.

کد مطلب: ۸۰۷۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
جایزه جشنواره سوچی برای فیلم رفتن

فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» با حضور در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت‌هایی را کسب کرد و در آبان‌ماه نوید محمدزاده برای نقش آفرینی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره «براتسیلاوا» شد که این جایزه را به مردم زلزله‌زده غرب کشور تقدیم کرد.

این فیلم سپس موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه فیپرشی از جشنواره تسالونیکی یونان شد. پیمان معادی یکی از داوران بخش رقابتی این دوره از جشنواره بود.

زلزله کرمانشاه و خسارت های بسیار به ساختمان‌های مسکن مهر باعث واکنش‌هایی از سوی برخی از سینماگران چون فرهاد اصلانی، هومن سیدی و محسن تنابنده شد و برخی چون حمید نعمت‌الله و شهرام شاه‌حسینی عواید فروش فیلم خود را به زلزله زدگان اختصاص دادند و برخی چون بهرام رادان و نوید محمدزاده با حضور در مناطق زلزله‌زده به کمک مردم شتافتند.

مهراوه شریفی‌نیا تندیس طلای فستیوال «Bridges» را برای بازی در فیلم «پرسه در حوالی من» ساخته غزاله سلطانی دریافت کرد. این فیلم در سه بخش مهم این جشنواره یونانی شامل بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین نامزد دریافت جایزه شد.

فیلم سینمایی «رفتن» جایزه ویژه هیئت داوران نوزدهمین جشنواره بزرگ بین‌المللی سوچی روسیه را دریافت کرد.

نماینده دادستان کشور و رییس انجمن حمایت از خانواده زندانیان، با ارائه حکم رسمی، امیر جعفری و لیلا اوتادی را به عنوان سفیران آزاد9ی زندانیان کشور معرفی کردند.

مستند «علی آقا» در بخش رقابتی جشنواره فیلم‌ آمستردام (ایدفا) با آثاری از کشورهای چین، مصر، سوئد، روسیه، ایرلند، هلند، آلمان، صربستان، لهستان، کانادا، انگلیس و مجارستان رقابت کرد. «الی درکس» مدیر و بنیانگذار جشنواره که آخرین دوره مدیریت خود را داشت به این مناسبت هجده کارگردان برجسته سینمای مستند جهان، یک فیلم منتخب همه عمر خود را معرفی کرد تا در بخشی تحت عنوان «صدای بصری» به نمایش درآید که مستند «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد در میان این هجده فیلم قرار داشت. همچنین رخساره قائم مقامی مستندساز سینمای ایران نیز یکی از داوران بخش «کودک و مستند» بود. مریم گورماتیغ فیلمساز دورگه ایرانی- بلژیکی نیز با مستند «پیش از پایان تابستان» در بخش «بهترین جشنواره‌ها» و مریم ابراهیمی سینماگر ایرانی مقیم سوئد نیز با فیلم «قوی‌تر از گلوله» محصول قطر، فرانسه و سوئد در بخش مسابقه «حضور اولی»ها شرکت داشتند.

گروه سینمایی «هنروتجربه» به عضویت کنفدراسیون جهانی هنرو تجربه (با نام اصلی سازمان بین‌المللی هنروتجربه (CICAE) در‌آمد.

آگوستین و پدرو آلمودوار به دلیل عدم درک مشترک از تهیه‌کنندگی فیلم جدید اصغر فرهادی رسما کنار کشیده‌اند. آگوستین برادر پدرو آلمادوار تهیه کننده و کارگردان برجسته اسپانیایی، در حاشیه جشنواره سویل به این جدایی اشاره کرد. روابط عمومی فیلم علت این جدایی را عدم تفاهم دو کمپانی در برآورد بودجه فیلم اعلام کرد.

فیلم سینمایی «جاودانگی» به کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم درام جشنواره «رویاها» بوفالو در نیویورک آمریکا شد.

«نفس» ساخته نرگس آبیار ۲ جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر کودک و نوجوان را از بیست‌وچهارمین جشنواره فیلم «مینسک، لیستاپاد» کشور بلاروس دریافت کرد.

محمد مهدی حیدریان اعلام کرد: بخش جشنواره ملی فیلم فجر باید تقویت شود به همین دلیل در سی‌وششمین دوره از جشنواره 22 فیلم به بخش مسابقه راه خواهند یافت.

وکیل مدافع خانواده مرحوم کیارستمی اعلام کرد: بنابر اعلام قاضی دادگاه، پزشک معالج مرحوم کیارستمی به پرداخت پنج درصد دیه کامل محکوم شد. خانواده مرحوم کیارستمی در این شکایت به دنبال گرفتن دیه یا موارد دیگر نبودند بلکه می‌خواستند گزارشی از مدت زمانی که مرحوم کیارستمی در بیمارستان جم بستری بود، اعلام شود اما تا این اتفاق رخ نداد. خانواده کیارستمی معتقدند پدرشان بر اثر اشتباه پزشکی در بیمارستان جم به این شکل فوت کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار