حجتی : در زمینه واردات محصولات غذایی 5 میلیون دلار صرفه جویی کرده ایم

تهران (پانا) -  وزیر جهاد کشاورزی از صرفه جویی 5 میلیون دلاری در بخش واردات محصولات غذایی خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۷۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
حجتی : در زمینه واردات محصولات غذایی 5 میلیون دلار صرفه جویی کرده ایم

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دفاع از خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در وزارتخانه تحت مدیریت خویش اظهار کرد: آنچه که انجام گرفته باعث افتخار نظام است. بدانید که در هیچ دوره ای مثلا در بحث مربوط به آب و خاک به اندازه ای که در این دوره کار انجام شده است اقدامات صورت نگرفته.

وی ضمن بیان اقدامات بی نظیر صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: ما در زمینه واردات محصولات غذایی ظرف همین چند سال بیش از 5 میلیارد دلار صرفه جویی داشته ایم. در بحث سیستم نوین آبیاری 700 هزار هکتار در کشور اجرایی شده است که ما امیدواریم در سال جاری نیز 285 هزار هکتار اجرایی شود.

این مقام مسئول یادآور شد: در استان خوزستان 550 هزار هکتار زمین تحت سیستم نوین آبیاری قرار خواهند گرفت که تا پایان امسال 300 هزار هکتار آن در فاز نخست اجرایی می شود. در شمال و شمال غرب کشور نیز 210 هزار هکتار زمین تحت سیستم آبیاری نوین قرار گرفته است. که این رقم در سیستان حدود 246 هزار هکتار است. که ما امیدواریم تا پاییز سال آینده پایان یابد.

حجتی با یاداوری اقدامات صورت گرفته در زمینه زهکشی زمینهای کشاورزی متذکر شد: 30 هزار هکتار زهکشی برای آبیاری محصولات کشاورزی در گیلان صورت گرفته است، شما می دانید که این مهم چه تاثیری در رشد محصولات کشاورزی دارد. چرا که باعث شیرین شدن زمین ها می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: البته ما در زمینه قنوات آنطور که باید منابع در اختیارمان قرار نگرفت. اما امیدواریم با کمک هایی که صورت می گیرد بتوانیم این سالم ترین شکل برداشت از آبهای زیرزمینی را توسعه دهیم.

این مقام مسئول در پاسخ به برخی انتقادات در زمینه ادوات کشاورزی بیان کرد: در دوره ما در زمینه توسعه ناوگان بخش کشاورزی اتفاقات بسیار مثبتی رخ داده است ما در آذرماه 92 با هماهنگی هایی که ایجاد کردیم تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار دادیم و تا امروز مبلغی حدود 5 هزار و 500 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری شده و 200 هزار عدد از انواع ادوات کشاورزی در اختیار مردم قرار گرفته است.

حجتی اظهار کرد: در زمینه گندم نیز اقدامات خوبی صورت گرفته اگر ما در سال 93 بیش از 1.5 میلیارد دلار گندم وارد کردیم و امروز از واردات آن بی نیاز شده ایم معنایش مصرف بیشتر آب نیست. بلکه به معنای حمایت بیشتر است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما در دو سال گذشته یبش از 20 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده ایم و امروز ذخیره گندم ما به 7 میلیون تن رسیده است .

این مقام مسئول در خصوص شکر نیز گفت: تولید ما در زمینه شکر در سال 92 یک میلیون و 100 هزار تن بود اما امروز بیش از یک میلیون و 700 هزارتن است در حالیکه سطح زیرکشت از 170 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش یافته است . این به معنای افزایش بهره وری است.

حجتی در ادامه ضمن عذرخواهی از طلبکاران کارخانجات کشاورزی بیان کرد: امروز بیش از یک میلیون و 540 هزار تن شکر در کارخانجات ما وجود دارد به هر حال این مقدار باید مصرف شود تا جایگزین آن تامین شود.

وی در پاسخ به یکی از نمایندگان که به مسئله آب مجازی اشاره کرده بود بیان کرد: ما سال کم آبی داریم بحث آب مجازی مسئله صحیحی است مثلا ما در این زمینه با توجه به منافع ملی و مصالح کشور تصمیم گرفتیم ذرت دانه ای را به جای آنکه خودمان تولید کنیم از کشورهای دیگر وارد کنیم. البته در این زمینه بحث کشت فرامرزی و واردات آب مجازی به کشور نیز در دست برنامه ریزی است.

وی همچنین گفت که ما در زمینه تولید گوشت سفید هشتمین کشور جهان و نخستین کشور خاورمیانه هستیم و همچنین اظهار امیدواری کرد که صادرات ما در زمینه شیر و لبنیات به 800 میلیون دلار برسد.

محمود حجتی در ادامه اظهارات خود در پاسخ به برخی نمایندگان مجلس که به کاهش تولید ابریشم در کشورمان اشاره کرده بودند گفت: من ابریشم را 400 تن تحویل دادم اما زمانیکه در دولت روحانی دوباره وزیر شدم 114 تن تحویل گرفتم . امروز با رشدی که در اینز مینه اتفاق افتاده به 136 تن رسیده است. ما در حال توسعه هستیم . من نمی دانم چرا برخی چنین می گویند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در فصل برداشت برنج وارداتی نداشته ایم و ابلاغ بنده در خصوص برنجهای طارم و هاشمی در سال 96 شش هزار است.

حجتی تصریح کرد: برنج خارجی امسال بیش از اندازه افزایش قیمت را تجربه کرد. برخی دیگر نیز می گویند ما در مقابل تغییر کاربری ایستادگی نکرده ایم. این صحبتها درست نیست.

وزیر جهاد در پاسخ به یکی از نمایندگان مجلس درباره محصولات تراریخته اظهار کرد: شما واردات تراریخته را ممنوع نکردید البته ما هم مخالف ممنوع کردن واردات محصولات تراریخته هستیم. شخص من هم مخالف ممنوع کردن آن هستم چرا که اگر ممنوع شود ما در بحث روغن دچار مشکل می شویم . وزارت بهداشت نیز که مستقیما با روغن در ارتباط است با مشکل مواجه می شود. وزارت جهاد هم در زمینه ذرت مشکلاتی را پیدا خواهد کرد.

حجتی بیان کرد: ما امسال 300 هزار تن در بحث گندم صادرات داشته ایم. پس برخی حرفها را نزنید خدا قهرش می گیرد . مردم را ناراحت نکنید.

این مقام مسئول در ادامه اظهارات خود در پاسخ به نماینده ای که در خصوص دام ها اظهار نظر کرده بود متذکر شد: 120 میلیون راس دام نبود بلکه 120 میلیون واحد دام بوده و امروز هم آن آمار تایید می شود.

وی یاداور شد: من در طول دوره خدمتم هیچوقت با پای خودم جایی نرفتم یک نفر شاهد بیاورد که من برای گرفتن فلان پست پی گیری کرده باشم اما هر زمانی که مسئولیتی بر روی دوشم گذاشته شد هرگز در آن کم نگذاشتم .

این مقام مسئول در خصوص محصولات شیلات نیز اظهار کرد: ما در کشورمان در ارتباط با شیلات ظرفیتهای زیادی بوده و هست و این بحث توسعه کشت ماهی در داخل دریا ظرفیتی یک میلیون تنی را توسط کارشناسان ما شناسایی شده و از سال 93 پس از اینکه مدتها متوقف شده بود مجددا آغاز شده است.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به 400 قفس داخل دریاست که عمده آنها در داخل مناطق محروم است چرا که علاوه بر ارزش افزوده قابل توجه اشتغال زایی بسیار خوبی را نیز به دنبال دارد .

وی در خصوص آخرین وضعیت میگو نیز در کشورمان گفت: در بحث میگو از 12 هزار تن در سال 92 امسال به 22 هزار تن رسیده ایم ما سعی و خطاهای بسیاری در این زمینه داشته ایم اما امروز توانسته ایم وضعیت خوبی را ایجاد کنیم.

حجتی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر عدم جوانگرایی در وزارت جهاد نیز یاداور شد: در بحث جوانگرایی با توجه به موقعیت هایی که ایجاد شده ما اقداماتی را انجام داده ایم و در ادامه نیز با توجه به موقعیتهای موجود آرام آرام این بحث را جلو خواهیم برد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص صادرات پسته در کشورمان نیز گفت: صادرات پسته در سال 92 در کشورمان رقمی حدود 121 هزار تن بود ، سال 95 - 136 هزار تن اما امسال ارزش صادرات پسته ما به یک میلیارد و 100 میلیون رسیده است.

این مقام مسئول در خاتمه با تاکید بر لزوم بهبود وضعیت کشاورزان خاطرنشان کرد: ما راهی نداریم جز اینکه زنجیره های تولید را که برنامه ای میان مدت و بلند مدت است را گسترش دهیم ما در حال پیگیری این مهم برای پایدارسازی وضعیت کشاورزان هستیم. و اگر قرار است دولت حمایتی داشته باشد باید از همین تشکلهای تولیدی حمایت کند.

خبر در حال تکمیل است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار