روز پرکار وزیر امور خارجه در بوسنی هرزگوین

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان که شب گذشته وارد بوسنی شده است با وزیر تجارت بوسنی، وزیر امور خارجه و اعضای شورای ریاست جمهوری این کشور دیدار کرد.

کد مطلب: ۸۰۳۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
روز پرکار وزیر امور خارجه در بوسنی هرزگوین

دردیدار با اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین باقر عزت بگوویچ، عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به حمایت های ایران از ملت بوسنی در دوران سختی ها اشاره کرد و افزود: «ملت بوسنی از همه قومیت ها این حمایت ها را فراموش نمی کنند.»

وی افزود: «روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور در سطح مطلوبی است اما روابط اقتصادی به موازات آنها توسعه نیافت. در حال حاضر که تحریم های ایران برداشته شده است زمینه برای جهش روابط تجاری آماده شده است. در خصوص روابط بانکی و تسهیلات روادیدی هم در حال کار هستیم و حتما موانع را بر طرف می کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری روحانی اظهار داشت: «برای ما همه اقوام در بوسنی بسیار مهم هستند و این روابط و همبستگی میان اقوام تداوم یابد تا شاهد توسعه و امنیت هر چه بیشتر در بوسنی و هرزگوین باشیم. شما همیشه جمهوری اسلامی ایران را کنار خود خواهید داشت.»

ظریف با اشاره به هیات تجاری همراه خود اظهار داشت: «امیدواریم این سفر و همایش تجاری امروز شروع خوبی برای تحرک بخشیدن به روابط اقتصادی دو کشور باشد.»

وزیر امور خارجه با برشمردن زمینه های همکاری افزود: «ایران می تواند یک تامین کننده مطمئن انرژی برای بوسنی و هرزگوین باشد.»

ظریف با ذکر برخی موانع تجاری موجود ابراز امیدواری کرد این مشکلات با همکاری طرفین برداشته شود. تعرفه های گمرکی، روابط بانکی و روادید تجاری و تسهیل روابط تجاری و مردمی از جمله نکات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه بود.

وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: »مبارزه با تروریسم و افراط گرایی یکی از دغدغه های مشترک ما، شما و اتحادیه اروپاست. افراط هیچ ارتباطی با اسلام و ادیان دیگر ندارد. مبارزه ایدئولوژیک و فرهنگی با اندیشه افراط باید از اولویت ها باشد. ما می توانیم در این زمینه همکاری کنیم و انرا به نفع صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای می دانیم.»

در این دیدار اعضای صرب و کروات شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین هم بطور جداگانه در سخنانی بر اراده دولت بوسنی و هرزگوین برای توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح و زمینه ها تاکید کردند.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در دو دور جداگانه با وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین دیدار کرد.

محمد جواد ظریف و ایگور سرناداک وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین در دور دوم گفتگوهای خود ضمن مرور و بررسی آخرین تحولات روابط دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در تمامی زمینه ها و سطوح تاکید کردند.

تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و لزوم همکاری نزدیک تر دو کشور در مجامع و سازمان های بین المللی از دیگر محورهای گفتگوها در این دیدار بود.

لزوم مبارزه با تروریست ها و افراط گرایان به عنوان یک تهدید مشترک برای تمامی مناطق جهان و تاکید بر همکاری های دو کشور در این زمینه، تقویت گردشگری و ارتباطات مردمی و نیز تسهیلات روادیدی برای تجار و کارآفرینان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که توسط دو مقام مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در همایش مشترک تجاری ایران و بوسنی و هرزگوین شرکت و سخنرانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار