معاون پیشگیری قوه قضائیه تأکید کرد:

لزوم نهادینه کردن عدالت ترمیمی به جای عدالت کیفری در دستگاه

تهران (پانا) - معاون پیشگیری قوه قضائیه با اشاره به ضرورت نهادینه کردن فرهنگ مهربانی بین اقشار مختلف جامعه گفت: ما باید به جای عدالت کیفری به سمت عدالت ترمیمی برویم.

کد مطلب: ۷۱۲۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
محمدباقر الفت در همایش استانی «صبر و مهربانی» با بیان این‌که «از 10 جرم اول کشور پنج مورد به بحث خشونت اختصاص دارد»، اظهار کرد: حفظ محیط‌های فرهنگی فعال و قانونی و مبارزه برای ریشه کن کردن مقوله خشونت از جمله ضرورت‌های اجرایی در جامعه است.
وی نهادینه شدن فرهنگ صبر و مهربانی را نیاز جدی جامعه امروزی دانست و افزود: نهادینه شدن فرهنگ مهربانی مستلزم انتقال این ارزش از طریق مشارکت ریش سفیدان و روابط نزدیک افراد جامعه با یکدیگر است.
وی تقویت فرهنگ صله رحم را یکی از موثرترین راهکارهای ترویج مهربانی بین اقشار مختلف جامعه دانست و گفت: با توجه به این‌که گذشت را کودکان بایستی از والدین بیاموزند، بزرگ‌ترها باید مدارا را در رفتارشان به دیگران نشان دهند.
معاون پیشگیری قوه قضائی با بیان این‌که «هرچقدر که از ابزار لطافت طبع فاصله بگیریم وضعیت ما ناهنجارتر می‌شود»، تصریح کرد: امروز اگر در حوزه ورزش مدال آوری داریم رشته‌هایی مدال‌آور ما بیشتر رزمی و همراه با خشونت است هرچند ما آن‌ها را رد نمی‌کنیم و اصل ورزش کردن قابل تقدیر است ولی باید به این امر دقت کنیم. اگر دنبال ترویج صبر و مهربانی هستیم باید به آلارم‌ها در جامعه توجه کنیم.
وی افزود: ما در دستگاه قضا بر سازش تاکید اساسی داریم که شوراهای حل اختلاف و ستاد صبر نیز در این راستا تشکیل شده است. ما بهترین توصیه‌ها را در دین خود داریم ولی آن‌ها را در چارچوب‌های در زندگی پیاده نمی‌کنیم.
وی در ادامه با بیان این‌که «دنیا امروز سیاست عدالت ترمیمی را برای گذشت و صلح و صبر در اختلافات مردم تعریف کرده است»، تصریح کرد: ما باید به جای عدالت کیفری به سمت عدالت ترمیمی برویم.
الفت فرهنگ عدالت ترمیمی را ریشه فرهنگ ایرانی دانست و بیان کرد: عدالت ترمیمی به ما می‌گوید در مسئولیت جامعه و ظرفیت های مردمی در حل اختلافات غفلت نکنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار