در گفت‌وگو با پانا

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن: هنوز چشم‌انداز مثبتی پیش روی بازار مسکن در سال 97 نیست

تهران (پانا) - عضو انجمن انبوه سازان مسکن با تاکید بر اینکه هنوز چشم‌انداز مثبتی پیش روی بازار مسکن در سال 97 نیست می‌گوید پیش‌بینی‌ها بستگی به این دارد که دولت برنامه‌ای را که در کوتاه‌مدت بر این بخش تاثیر بگذارد، اجرایی کند یا نه.

کد مطلب: ۷۱۲۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد

محمدعلی ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه رشد تدریجی قیمت مسکن تا پایان سال جاری هم ادامه خواهد داشت ، اظهار کرد:‌ نسبت به سال گذشته بخش مسکن تا حدودی از رکود خارج شده است و رشد 15 تا 20 درصدی داشته است.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن خاطرنشان کرد:‌ براساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران حدود ۵ میلیون و۲۴۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی دی ماه 95 حدود ۷/ ۱۶ درصد رشد قیمتی داشته است.

وی پیش بینی کرد بهای مسکن تا پایان اسفند سال جاری حدود 3 درصد رشد قیمتی بیشتر را تجربه کند و افزود:‌ درسال 97 با توجه به اینکه برنامه ای از سوی دولت که منجر به تاثیر‌گذاری بر بخش مسکن شود وارد مراحل اجرایی نشده است، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت‌ها در سال آینده نیز ادامه یابد.

عضو انجمن انبوه‌سازان کشور تصریح کرد: تمامی پیش‌بینی‌ها بستگی به این دارد که دولت برنامه‌ای اجرایی که در فاصله زمانی کوتاه‌تر بر این بخش تاثیر بگذارد را اجرایی کند یا نه

بخش مسکن شرایط متفاوت تری را در سال 97 نخواهد داشت

ربانی خاطرنشان کرد:‌ اظهارنظرهای متفاوتی در مورد بازار مسکن و پیش‌بینی قیمتی مسکن مطرح می‌شود که همه آنها تا حدود زیادی به سیاست‌های دولت در بخش کلان اقتصاد وابسته است و درحالی که با وجود طرح چندین ساله مسکن اجتماعی توسط وزیر راه و شهرسازی این طرح وارد مراحل اجرایی نشده است، نمی‌توان گفت بخش مسکن شرایط ویژه ترو متفاوت تری را در سال 97 تجربه می‌کند.

وی با اشاره به رشد بالای اجاره بها در سال جاری، عنوان کرد:‌ در خرداد امسال افزایش بهای اجاره به گونه‌ای بود که برخی از مستاجران ترجیح دادند تمام توان خود را برای خرید مسکن داشته باشند در حالی که بازار اجاره نباید لجام گسیخته افزایش یابد.

عضو انجمن انبوه‌سازان کشور پیش‌بینی کرد در سال آینده 20 تا 25 درصد به اجاره مسکن افزوده ‌شود.

گفتنی است تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی ماه سال ۹۶، به حدود ۱۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل۵/ ۱۳درصد افزایش نشان می‌دهد. پیش از این دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی حجم معاملات انجام شده در بازار خرید وفروش واحدهای مسکونی شهر تهران در دی ماه را ۱۷ هزار و ۷۶۰ فقره اعلام کرده بود که حدود ۱۲۰۰ فقره کمتر از آماری است که بانک مرکزی درخصوص وضعیت بازار مسکن شهر تهران منتشر کرده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در دی ماه 96 ، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران حدود ۵ میلیون و۲۴۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/ ۱۶ درصد و نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن از وضعیت بازار مسکن شهر تهران، میانگین قیمت مسکن در این ماه حدود ۵ میلیون و۱۴۰ هزار تومان بوده است که نشان‌دهنده اختلاف نزدیک به ۱۰۰ هزار تومانی در میانگین قیمت اعلام شده از سوی دو مرجع آماری فعال در حوزه مسکن است. میانگین قیمت مسکن شهر تهران براساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن در دی ماه در مقایسه با دی ماه سال قبل ۱۵ درصد و در مقایسه با آذرماه امسال ۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیشترین سهم معاملات مسکن مربوط به خانه های نوساز بوده است

براساس گزارش بانک مرکزی، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران طی دی ماه امسال به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که از مجموع ۱۹ هزار و ۴ واحد مسکونی معامله شده در این ماه، واحدهای نوساز(تا ۵ سال ساخت) با سهم ۵/ ۴۹ درصد بیشترین سهم از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند؛ سهم مذکور در مقایسه با دی ماه سال قبل ۴/ ۳ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با عمر بنای بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

تعداد معاملات مسکن تا پایان دی 12.2 درصد شد یافت

براساس این گزارش، رشد تعداد معاملات انجام شده در بازار مسکن شهر تهران طی دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل به دنبال رشد نقطه به نقطه پنج ماه اخیر حجم معاملات و در ادامه این جریان بوده است؛ به‌گونه‌ای که این موضوع سبب شده در مجموع، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۱۰ ماهه سال ۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از افزایش ۲/ ۱۲ درصدی برخوردار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار