گزارش آماری پانا از سیمرغ های فجر ۳۶؛

​سیمرغ هایی که می خواستند همه را راضی نگه دارند

تهران (پانا) - در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر 27 سیمرغ در 24 رشته و سه رشته به طور مشترک به نامزدها اهدا شدند.

کد مطلب: ۷۱۲۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
سیمرغ های بلورین سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با انتقادهای تند ابراهیم حاتمی کیا مبنی بر دیده نشدن فیلم اش از سوی رسانه ملی و بی مهری نسبت به آن در جشنواره و کنایه های هومن سیدی و بی حاشیگی اهالی «تنگه ابوقریب» اهدا شد و فجر 36 مثل اسلاف خلف خود به پایان رسید.
ماجرای داوری ها در جشنواره بحث داغ این روزها و شب های جشنواره و نقل محافل سینمایی و فرهنگی بود و حتی به بحث های داغ و مکللمات روزمره مردم نیز کشیده شد.
این گزارش اما فارغ از سویه ها و برخوردهای جناحی به ارائه یک عملکرد آماری در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بسنده کرده است.
«تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی به تهیه کنندگی سعید ملکان با 6 سیمرغ و 11 نامزدی رکورد دار موفق ترین فیلم فجر 36 بود. این فیلم بهترین فیلم جشنواره نیز شناخته شد. «به وقت شام» نیز 3 سیمرغ را به خانه برد و حاتمی کیا به طور مشترک با بهرام توکلی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلمی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت و در ژانری مشابه به خانه برد.
فیلم سینمایی«سرو زیر آب» نیز 3 سیمرغ در بخش های طراحی صحنه، بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد.
«مغزهای کوچک زنگ زده» اما بهترین فیلم مردمی شناخته شد و سه سیمرغ دیگر را در بخش های بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه، فیلمنامه و صداگذاری(مشترک با «به وقت شام») دریافت کرد.
سینمایی «چهارراه استانبول» موفق شد 2 سیمرغ برای بهترین جلوه های ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آورد.
«بمب؛ یک عاشقانه» علیرغم نامزد شدن در بخش های متعدد به دو سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس و جایزه ویژه هیات داوران دست یافت.
«عرق سرد» که نامزد شدن سه بازیگرش در نقش مکمل زن تعجب و شگفتی بر انگیخته بود و رکورددار کاندید شدن بیشترین بایگران یک فیلم در تاریخ جشنواره فیلم فجر بود، 3سیمرغ تدوین، بهترین نقش مکمل زن(سحر دولتشاهی به طور مشترک با چهارراه استانبول) و بهترین نقش اول مرد(امیر جدیدی به طور مشترک با تنگه ابوقریب) را دریافت کرد.
«خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی بهترین فیلم اول شناخته شد و تندیس این بخش را برد.
فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی 2سیمرغ بهترین نقش اول زن و بهترین نقش مکمل مرد را بدست آورد.
«کامیون» جایزه فیلمنامه را دریافت کرد و تنها دیپلم افتخار جشنواره به بازی خوب و تحسین برانگیز امین حیایی در «شعله ور» اهدا شد. او با سکوت و بدون حاشیه دیپلم افتخار خود را دریافت و از هرگونه حاشیه سازی اجتناب کرد. بدین ترتیب رقابت بزرگ فجر به عنوان مهم ترین ویترین سینمای ایران با قرارگرفتن 10 فیلم در مدار دریافت سیمرغ به پایان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار