در گفت‌وگو با پانا

حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون محیط زیست:وضع تالاب‌ها و سفره‌های آب‌ زیرزمینی بحرانی است

تهران (پانا) - نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفته است که وضعیت تالاب‌ها و سفره‌های آب‌ زیرزمینی بحرانی است و۴۰ تا ۹۰ درصد پهنه تالاب‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده است .

کد مطلب: ۷۰۸۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

عبدالکریم حسین‌زاده همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت تالاب‌ها گفت: امسال شعار این روز «تالاب‌ها برای آینده شهری پایدار» تعیین شده است. تالاب‌ها خدمات گسترده‌ای به طبیعت و موجودات زنده می‌دهند و نقش مهمی در پایداری چرخه‌های زیستی دارند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تالاب‌ها و سفره‌‌های آب‌ زیرزمینی کشور از شرایط بسیار بحرانی برخوردار هستند، گفت: طبق اعلام مسئولان سازمان محیط زیست وضعیت 28 تالاب کشور بحرانی است و ۴۰ تا ۹۰ درصد پهنه این تالاب‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده است که اگر مدیریت منابع آبی به شکل فعلی ادامه یابد حتما با بحران بیشتری روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه ۳ میلیون هکتار عرصه تالابی در کشور وجود دارد، گفت: ۱.۵ میلیون هکتار از محدوده‌های تالابی به عنوان تالاب‌های بین‌المللی در کنواسیون رامسر ثبت شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به خشک شدن تعداد زیادی از تالاب‌ها و خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور گفت: در سال گذشته بیش از 80 درصد مساحت کشور با خشکسالی روبه رو بوده است. این درحالی است که وضعیت سال آبی جاری،‌ بدتر از سال قبل است به گونه‌ای که خشک‌ترین سال را در 50 سال اخیر تجربه می‌کنیم.

حسین‌زاده با تأکید بر اینکه بروز مشکلات تالاب‌ها به نحوه مدیریت مربوط است، بیان کرد: در لایحه بودجه 97 برداشت اعتباراتی از صندوق توسعه ملی برای موضوعات زیست محیطی دیده شده است، ضمن اینکه پیشنهاد دادیم برای بهبود وضعیت تالاب‌ها اعتبارات افزایش یابد که امیدواریم این موضوع تصویب شود. همچنین پیشنهاد کردیم ردیف جداگانه‌ای در بودجه به منظور جلوگیری از خشکی تالاب‌ها در نظر گرفته شود که هنوز با آن موافقت نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار برای حفظ تالاب‌ها و حوزه‌های آبی با میزان مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، همخوانی ندارد و این مسأله موجب شده مشکلات تالاب‌ها روز به روز افزوده شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه‌ای که از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده کافی است یا خیر، گفت: در رابطه با ریزگردها دو مسأله وجود دارد. جلوگیری از پیشرفت این پدیده و حل مشکلات فعلی مواردی است که باید در تخصیص بودجه به آن توجه کرد. در واقع باید سعی کرد از اقدامات غیرضروری پرهیز کرد و بودجه تعیین شده را در جهت نهال‌کاری، مالچ پاشی، تأمین حق‌آبه تالاب‌ها و آبیاری اراضی به کار گرفت.

حسین‌زاده با بیان اینکه حدود 6 هزار هکتار نهال برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان کاشته شده است، گفت: مبلغی که برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده برای حل این معضل کافی نیست و بسیار ناچیز چرا که وسعت کار زیاد است و تنها راهکار مهار ریزگردها نیز نهال‌کاری یا مالچ باشی نیست بلکه باید اراضی آبیاری و مرطوب شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار