جشنواره تئاتر فجر به پایان راه خود رسید

تهران(پانا)- سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که نمایش‌های «پسران تاریخ»، «و چند داستان دیگر» و «شلتر» بیشترین جوایز را به دست آوردند.

کد مطلب: ۷۰۷۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

عصر دوشنبه 9 بهمن‌ماه با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی تئاتر در تالار وحدت مراسم‌ پایانی جشنواره‌ی تئاتر فجر برگزار شد؛ این آیین با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد .

اجرای این مراسم را احسان کرمی برعهده داشت . احسان کرمی پس از تشکر از اهالی رسانه برای پوشش اخبار جشنواره به سالروز تولد «تئاتر شهر» اشاره کرد .

هچنین دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر که در روزهای برگزاری جشنواره اصلا در حاشیه‌ی برنامه دیده نشده بود در سخنانی گفت: امشب برای من شبی باورنکردنی است؛ چون در تمام ماه‌هایی که با همکارانم در ستاد و مرکز کار می‌کردیم، نمی‌دانستیم باید از چیزی که شروع می‌شود، خوشحال باشیم یا از آنکه به پایان می‌رسد؛ به همین دلیل امشب من کمی غمگینم چون چیزی به هر حال به پایان می‌رسد .

وی با بیان اینکه "من آدمی تا حدودی دو وجهی هستم" خاطرنشان کرد: چون آموزگار هم هستم و به نظرم در این مدت کسانی‌ که در ستاد با من همکاری کردند و همه از چهره‌های شاخص تئاتر هستند هر دو وجه کارگردانی و آموزگاری مرا همراهی کردند .

مهندس‌پور با اشاره به به اینکه در دوره قبلی دبیری‌اش در جشنواره گفته شده که وی دیکتاتور است، گفت: این بار متوجه شدم راست می‌گفتند و این‌ اشاره درستی بود چون در امر فرهنگ به نتیجه نباید فکر کرد، در حالی که من به نتیجه فکر می‌کردم. آن پیامبری که پسرش را می‌برد قربانی کند عقلانیتی داشت و به نتیجه فکر نمی‌کرد .

دبیر جشنواره سی و ششم خاطرنشان کرد:در حوزه ما بزرگترین خطای ما فکرکردن به نتیجه است چون نتیجه در طول زمان به دست می‌آید و این چیزی بود که امسال آموختم .

وی افزود: به کسانی که امشب جایزه می‌گیرند، می‌گویم که این جایزه برای همه‌ی ماست ولی چون تعدادش کم است به یک عده فقط می‌رسد. نکته دوم درباره حرف‌ها و انتقادهای مطرح شده این اواخر است که در ورای آن حقانیت و خیرخواهی می‌دیدم و این به من آرامش می‌داد .

او هم‌چنین از کسانی که با وی همراهی کردند و همچنین کارگردان و تکنسین‌هایی که ۲۰۰ نمایش را به صحنه بردند، تشکر کرد .

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه‌ی تئاتر فجر به انتخاب هیات داوران نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» نوشته و کارگردانی ایوب آقاخانی در بخشی ویژه از طرف بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزیده شد .

ایوب آقاخانی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سه‌گانه دفاع مقدسی خود اشاره کرد و گفت: برای اجرای این نمایش امسال به دستگاه‌های مربوط در این حوزه مراجعه کردم تا طبق وعده‌های خودشان، آن را تولید کنند که این امکان فراهم نشد چون یا حمایت نکردند یا درخواست‌هایی داشتند که اگر قبول می‌کردم دیگر این نمایش برای من نبود .

او افزود: اخلاقا وظیفه خودم می‌دانم از تنها حامی این کار که از ابتدا گفت؛ نگران نباش و جیبش هم خالی بود چون سال ۹۶ برای تئاتر سال خیلی بدی بود، تشکر کنم چون هرگز نخواست چیزی را با او چک کنم و او هم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی بود .

در ادامه این مراسم از سوی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از نمایش‌های «آبی‌ترین آسمان زمین» محمد قاسمی، «دی و بهمن شصت هزار پنج» از سیاوش عالی پور هم تقدیر شد .

بنیاد شهید نیز به نمایش‌های «روایت مرگ در خانواده»، «هفت روز تیر شصت» کامران شهلایی تندیس و جایزه اهدا کرد .

در این مراسم از هنرمند شهید، رضا منتظری که برادر علی منتظری رییس سابق مرکز هنرهای نمایشی است، تقدیر شد که علی منتظری بر صحنه حاضر شد و لوح را دریافت کرد .

شهید رضا منتظری در آبان سال 1339 در قم متولد و در تاریخ 21 اردیبهشت ماه 1361 در عملیات بیت المقدس در شلمچه به شهادت رسید؛ وی پس از اخذ دیپلم و گذراندن دوران خدمت سربازی به جهاد سازندگی قم پیوست و به عنوان نیروی پشتیبانی داوطلبانه به جبهه رفت .

وی در ایام تحصیل و پس از آن یکی از فعالان تئاتر قم بود و در تعدادی از آثار نمایشی قبل و بعد از انقلاب اسلامی به ایفای نقش پرداخت. آخرین نمایشنامه‌ای که این جهادگر شهید در آن شرکت داشت؛ نمایشنامه‌ی «بلال» به نویسندگی علی تفضلیان و کار گروهی،گروه تئاتر «مسلم» بود .

در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخش‌های رقابتی اعلام شدند :

بهترین موسیقی :

ایران ب: میلاد قنبری برای پیانیستولوژی

ایران الف: انکیدو آرش و باران احصایی برای آکواریوم

بین‌الملل: جرون ویتز و والنتینو دایننس برای دهن‌گنده

در بخش بهترین طراحی لباس که فقط‌ در بخش بین‌الملل کاندیدا داشت، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره و یک هزار دلار به ندا نصر برای فهرست مردگان اهدا شد .

بهترین فضاسازی مسابقه بخش خیابانی :

رضا ثلاثی برای نمایش تولیدی لیلی و مجنون

بهترین طراحی صحنه :

ایران ب: شهاب افتخاری برای پیانیستولوژی

ایران الف: سعید حسنلو برای چند داستان دیگر

بین‌الملل: اشکان خیل‌نژاد برای پسران تاریخ

در بخشی دیگر از این مراسم از سه هنرمند پیشکسوت طبق آنچه از پیش اعلام شده بود یعنی احمد دامود، حسن خانیان و هوشنگ آزادی‌ور تقدیر به عمل آمد.

در بین این‌ها، احمد دامود به علت کسالت و حسن خانیان به علت شرایط بد جوی و نبود امکان برای سفر به تهران در بخش بزرگداشت خود حضور نداشتند. با این حال با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و مهندسپور دبیر جشنواره از هوشنگ آزادی‌ور و نماینده دو هنرمند دیگر تقدیر کردند.

وزیر ارشاد: تئاتر هنر گفت‌وگو است

سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بیان کرد:هنر نمایش و تئاتر به عنوان هنر کهن تاریخی و بشری شأن ویژه‌ای دارد. از آنجا که مدنیت آغاز می‌شود تئاتر هم آغاز می‌شود. هنر تئاتر به عنوان هنری که به سرمایه انسانی متکی است و نه صرفاً امکانات مادی، هنری مردمی بود و ماند.

وی گفت: تئاتر هنر گفت‌وگو است، نه تک‌گویی. از معدود هنرهای انسانی است که انسان با انسان سخن می‌گوید و فرصت ارتباط اجتماعی پیدا می‌کند و از همین‌جا هنر تئاتر به هنر موثر اجتماعی و بازتاب‌دهنده دردهای مردم تبدیل می‌شود.

صالحی ادامه داد: هنر نمایش معاصر گام به گام پیش رفته و امروز هنر تئاتر ایران با چند ویژگی شناخته می‌شود. از یک سو اصحاب نمایش در ایران به داشته‌های کهن خود بیشتر واقف شده‌اند. هنرمندان نمایش ایرانی می‌دانند بر روی چه گنجینه‌ای ایستاده‌اند.

وی گفت: همچنین هنر نمایش ایرانی در دهه چهارم انقلاب ایرانی‌تر شده است و تئاتر فقط در تهران نیست. ضمن اینکه تئاتر هر روز از اتکا به کمک‌های دولتی فاصله می‌گیرد.

پس از پایان سخنان وزیر فرهنگ، کلیپی به یاد درگذشتگان عرصه تئاتر از جمله دنیا فنی‌زاده، جعفر والی، ایوب نصیری، محمد حلوایی‌زاده، کاظم افرندنیا، محمد کوثر، علی رامز، محمد شاهرودی، منوچهر پوراحمد، عارف لرستانی، حسن جوهرچی و یوسف شاه‌حسینی پخش شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه جوایز برگزیدگان به این ترتیب اهدا شد :

بهترین بازیگر زن :

ایران ب: تقدیر از گروه بازیگران نمایش شلتر و مهسا غفوریان برای پیانیستولوژی

تندیس و ۳۰ میلیون ریال به ستاره پسیانی برای بازی در نمایش صد در صد

ایران الف: تندیس و جایزه نقدی به معصومه رحمانی برای آناکارنینا و معصومه کریمی برای چند داستان دیگر

بین‌الملل: تندیس و جایزه نقدی یک هزار دلاری به کاتیا بورکل برای هملت

دراین‌ بخش تندیس و جایزه ۴۰ میلیون ریالی هم به آوا درویشی و پرستو قربانی برای نمایش نرگس در بخش خارج از صحنه اهدا شد .

بهترین بازیگر مرد :

ایران ب: لوح تقدیر به سعید بادینی برای نمایش آیفون و هوتن شکیبا برای صد در صد

تندیس و جایزه نقدی ۳۰ میلیونی به مهران امام بخش برای ماراساد و علی ملاحی برای نمایش اعداد در بیابان

ایران الف: لوح تقدیر به فرزین محدث برای نمایش شب دشنه‌های بلند و حسین محب اهری برای نمایش خسیس

تندیس و جایزه نقدی به بهنام شرقی برای نمایش آبی مایل به صورتی

بین‌الملل: مرتضی اسماعیل کاشی برای مفیستو

همچنین با حضور لیلی رشیدی و حمید پوراذری گروه بازیگران نمایش آن تولیدی لیلی مجنون در بخش تئاتر خیابانی برگزیده شدند.

جایزه ویژه خلاقیت در بخش خارج از صحنه نیز برای ساخت موسیقی به آرام ساعد پناه و آزاد روزجنگ برای نمایش آینه زندگی اهدا شد.

بهترین نمایشنامه‌نویسی:

ایران ب: تقدیر از کیوان سررشته و لیلا حکمت نیا برای نمایش مانوس

تندیس و جایزه نقدی به ساناز بیان برای شلتر

ایران الف: علیرضا نادری برای نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم

بین‌الملل: مهدی ضیاءچمنی برای نمایشنامه حذفیات

در بخشی از این مراسم یکی از حاضران به اجازه ندادن برای صحبت کردن برگزیدکان اعتراض کرد و آن را مرتبط با ماجرای پیش آمده برای نمایش حسین کیانی دانست.

احسان کرمی تاکید کرد که خودش در این باره صحبت می‌کند و گفت: من خودم به بیرون کشیده شدن نمایش «روز عقیم» از جشنواره و در واقع توقیف آن مخالف بودم و به آن اعتراض کردم و هنوز هم اعتراض دارم اما مطلع هستم که این اتفاق در اختیار برگزار کنندگان نبود. همه می‌دانیم گاهی اتفاقاتی می‌افتد که در اختیار ما نیست و هیچ هنرمندی به اندازه اهالی تئاتر سختی توقیف کارش را در شب اجرا نمی‌داند.

وی افزود: می‌دانم که دوستان پشت نمایش «روز عقیم» ایستادند ولی جاهایی هست که نظر به اجرا نشدن این نمایش داشتند.

بهترین کارگردانی:

ایران ب: تقدیر از محمد نیازی برای پیانیستولوژی

تندیس و جایزه نقدی به امین میری برای شلتر

ایران الف: تقدیر از آرش عباسی برای آناکارنینا و سیامک احصایی برای آکواریوم

تندیس و جایزه نقدی به پیام‌ لاریان برای چند داستان دیگر

بین الملل: اشکان خیل نژاد برای پسران تاریخ

دراین بخش هیات داوران بخاطر دراماتورژی نمایش مفیستو از مسعود دلخواه تقدیر کرد و جایزه ویژه خود را به او داد.

جوایز ویژه:

جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین اجرا به پژمان شاهوردی برای نمایش تولیدی لیلی مجنون اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به نمایش شلتر در بخش ایران الف اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به گروه نمایش پیانیستولوژی در بخش ایران ب داده شد.

در بخش خارج از مسابقه نیز حسین توازنی‌زاده برای نمایش نرگس جایزه ویژه هیات داوران را گرفت.

همچنین با تشکر از اجرای ریموت تهران، جایزه ویژه بخش خیابانی بین‌الملل به دیریس ورهوفن برای نمایش منتظر هجوم تعلق گرفت.

در بخش ایده نیز با تشکر از نسیم احمدپور، هیات داوران جایزه خود را به سعید بهنام برای اجرای طلوع آفتاب تقدیم کرد.

همچنین نمایش «و چند داستان دیگر» برای تلاش صادقانه گروهی جایزه‌ای ویژه دریافت کرد.

هیات داوران به منظور ارج نهادن به تحقیق و پژوهش در موضوعی مغفول‌مانده از نمایش آبی مایل به صورتی نیز تقدیر کرد.

در بخش بین‌الملل نیز تندیس و جایزه نقدی دو هزار دلاری به گروه نمایش پسران تاریخ تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و تندیس بهترین نمایش خارجی به گروه نمایش ملانکولی از فرانسه اهدا شد.

هیات داوران همچنین از اجرای کمپانی ریمینی پروتکل تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، نامزدهای بخش‌های مختلف مسابقه در سی‌وششمین جشواره بین‌المللی تئاتر فجر که دوشنبه شب برگزیدگان آن معرفی شدند در این لینک قابل مشاهده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار