وزیر آموزش‌وپرورش: به محض اینکه وارد پروسه تغییر ساختار می‌شویم، مقاومت‌ها شروع می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش ساختار قدیمی موجود در معاونت‌های آموزشی را یکی از موانع جدی برای اجرای سند تحول بنیادین دانست و بر واکاوی و بازنگری جدی در رویکردها و برنامه‌های معاونت‌های آموزشی تاکید کرد.

کد مطلب: ۷۰۴۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد

سیدمحمد بطحایی صبح امروز ضمن بازدید از معاونت آموزش متوسطه در نشست صميمي با كاركنان این معاونت نقطه نظرات آن‌ها را گوش داد و نکاتی را درباره این معاونت و چالش های پیش رو آن بیان کرد.

وزیر آموزش و پرورش در این دیدار رویکرد و برنامه‌های معاونت متوسطه را همان برنامه‌های سی سال گذشته دانست و گفت: به محض آنکه وارد پروسه ایجاد تغییر در ساختار می‌شویم، مقاومت‌های درونی و بیرونی سازمان فشار زیادی را وارد می کند و بخش عمده‌ای از انرژی سازمان را که باید صرف بقیه امور شود، هدر می‌دهد. همچنین به دلیل کند بودن بدنه و ساختار سیستم، شکل‌گیری و جا افتادن ساختار جدید بسیار زمانبر خواهد بود و مدیران جدید معمولا تمایلی به تغییر ساختار ندارند.

بطحایی ادامه داد: یکی از موانع فرا روی ما در زمینه تحول در نظام آموزشی، ساختار قدیمی موجود است و اگر تغییری در این ساختار ایجاد نشود، برای ورود به عرصه تحول با موانع جدی روبه رو خواهیم بود.

وی همچنین عنوان کرد: معاونت‌های آموزشی باید در ماموریت‌های خود بازنگری جدی کنند و رویکرد‌های ماموریتی با دقت مورد واکاوی قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما باید در حوزه ساختار آموزش و پرورش سه معاونت ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم داشته باشیم و این سه معاونت همه فعل و انفعالات و شئونات برنامه ریزی آموزشی را در داخل خود معاونت بر عهده داشته باشد. این پیشنهاد بهم ریختگی سازمان را ایجاد می کرد بنابراین همواره در حد یک ایده باقی ماند و ما هیچگاه به این ایده نزدیک نشدیم.
ورود به تغییر ساختار انرژی‌بر است
بطحایی ورود به تغییر ساختار را انرژی‌بر، زمان بر و هزینه‌بر دانست و گفت: به محض آنکه وارد پروسه ایجاد تغییر در ساختار می‌شویم، مقاومت‌های درونی و بیرونی سازمان فشار زیادی را وارد می کند و بخش عمده‌ای از انرژی سازمان را که باید صرف بقیه امور شود، هدر می‌دهد.
وی بیان کرد: به دلیل کند بودن بدنه و ساختار سیستم، شکل‌گیری و جا افتادن ساختار جدید بسیار زمانبر خواهد بود. به همین دلیل مدیران جدید معمولا تمایلی به تغییر ساختار ندارند.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: یکی از موانع پیش روی ما در زمینه تحول در نظام آموزشی، همین ساختار موجود است و اگر ما تغییری در این ساختار ایجاد نکنیم برای ورود به عرصه تحول با موانع جدی روبه رو خواهیم شد.
رصد کیفی، حلقه مفقوده نظام آموزشی
بطحایی با بیان اینکه حلقه مفقوده در نظام آموزشی رصد برنامه‌ها و کیفیت آموزش است، تصریح کرد: امروز در سلسله‌مراتب سازمانی آموزش و پرورش، حوزه‌ای که مولفه‌های مختلف برنامه ریزی‌آموزشی را کنار یکدیگر ببیند و برای تضمین کیفیت آموزش اخطار‌های لازم را بدهد، وجود ندارد و ماموریت‌های جدید معاونت آموزشی باید با تاکید بر این رویکرد شکل گیرد.
وی همچنین اضافه کرد: معاونت‌های آموزشی ناظرانی هستند که باید بخش‌های مختلف آموزش پرورش اعم از برنامه‌ریزی درسی، تجهیزات، آیین‌نامه‌ها و مقررات، نیروی انسانی، عدالت آموزشی و توزیع امکانات را مورد رصد قرار دهند و گزارش‌های خود را برای رفع مشکل این بخش‌ها اعلام کنند.
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: دامنه ماموریت سازمان‌های دیگر آموزش و پرورش مانند سازمان نوسازی و سازمان پژوهش مشخص شده است اما در آموزش‌وپرورش آنجایی را که به طور یکپارچه این سازمان‌ها رصد و کیفیت را بررسیکند و مانند پلیس به آنها اخطار بدهد، در سلسله مراتب سازمانی آموزش و پرورش نداریم.
بطحایی اشاره کرد: در کنار این موضوع پیدا کردن راهکارهای جدید را باید مورد توجه قرار دهیم. تمام هنر کارشناسان حوزه آموزش و پرورش این است که بتوانند راهی جدید برای عبور از موانع پیدا کنند.
وی افزود: در بسیاری از گزارش‌هایی که به دفترم ارسال و یا در جلسات مختلف برای من قرائت می‌شود، کارشناس صورت مساله را برای مدیران ارشد توضیح می‌دهد و از مدیر ارشد خود می‌خواهد برای مشکلات راهکار ارائه دهد. در حالی که وظیفه کارشناس ارائه راهکار برای برون‌رفت از مشکلات است. سازمان‌هایی می‌توانند موفق باشند که کارشناسان آن مسیر حرکت مدیر را تعیین و مدیر را برای تصمیم گیری هدایت کنند.
مدرسه‌های بزرگ و ستادهای کوچک
بطحایی با بیان اینکه راه برون رفت آموزش پرورش از گره‌های کور و مشکلات، شکوفایی مدارس است، گفت: کانون اصلی همه برنامه‌ها باید مدارس باشند. مدرسه باید بزرگ شود و بیرون مدرسه اعم از اداره آموزش و پرورش و ستادها باید کوچک شوند. این حرف در همه این سال‌ها و توسط همه مدیران به صورت شعاری بیان شده است. این حجم از بخش نامه ها و آیین‌نامه‌های ارسالی به مدارس نشان می‌دهد که ما به بزرگ شدن مدارس و محور اصلی قراردادن آن باور نداریم.
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: بگذاریم مدرسه بر روی پای خود بایستد و برای خودش تصمیم بگیرد و فعالیت‌هایش را سامان دهد تا زمانی که ما در آموزش و پرورش 700صفحه مقررات مدرسه‌داری ابلاغ می‌شود، مدرسه نمی‌تواند بر روی پای خود بایستد. باید بسیاری از این مقررات را به دور بیندازیم و بگذاریم مدارس به عنوان محور اصلی آموزش، خود را اداره کنند.
بطحایی اظهار کرد: باید بگذاریم مدارس خودشان با چالش‌ها روبه‌رو شوند. این امر به دلیل ساختار متمرکز آموزش و پرورش هزینه‌های بسیاری دارد و در اولین اتفاقی که در یکی از مدارس می‌افتد، وزیر را استیضاح می‌کنند اما راه نجات مدرسه این است که بگذاریم مدارس روی پای خود بایستد.
مدارس متنوع و سردرگمی خانواده‌ها
وی مشکل دیگر مدارس را تنوع در مدارس عنوان و بیان کرد: تنوع در ادبیات ما بار ارزشی مثبت دارد اما در آموزش و پرورش با کاربرد این تنوع مردم را دچار مشکلات زیادی کرده ایم. مدارس متعددی بدون اینکه تفاوت معناداری با دیگر مدارس داشته باشند، ایجاد کرده‌ایم.
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: بیشتر از خانواده‌ها متاسفانه دانش آموزان دچارمشکلات زیادی شده‌اند. از کلاس سوم ابتدایی با دانش‌آموزان تمرین تست زدن می‌کنند تا برای امتحان ورودی مدارس نمونه و تیزهوشان آماده شوند. این بچه‌ها چیزی از دوران کودکی خود متوجه نمی شوند و از سوم دبستان برای حضور در یک شبه‌کنکور به او فشار روانی بسیاری وارد و او را متلاشی می‌کنیم. بعد از آن هم در دوران متوسطه فشار کنکور را به او وارد می‌کنیم و انتظار داریم هنگام فارغ التحصیلی روحیات اخلاقی مناسبی داشته باشد. خروجی این سیستم یک فرد افسرده و منزوی و درون‌گرا و بی اخلاق می‌شود که در زندگی اجتماعی خود دچار مشکلات عدیده می شوند.
در این دیدار علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه نیز به تشريح برنامه‌های این معاونت پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار