نگاهی به تغییرات ساختار وزارت آموزش و پرورش: کاهش یک اداره کل و 3 دفتر

تهران (پانا) - تغییرات ساختاری و نمودار سازمانی جدید وزارت آموزش و پرورش پس از تایید سازمان اداری و استخدامی کشور، به معاونت‌ها و اداره‌های تحت مدیریت این وزارت‌خانه ابلاغ شد.

کد مطلب: ۹۱۵۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به تغییرات ساختار وزارت آموزش و پرورش: کاهش یک اداره کل و 3 دفتر

در نمودار سازمانی جدید تغییری در سازمان‌ها و مراکزی که به طور مستقیم تحت نظارت وزیر آموزش و پرورش بودند، ایجاد نشده است و همچنان شش سازمان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دو دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان، انجمن اولیا و مربیان، صندوق ذخیره فرهنگیان و دبیرخانه هیات مرکزی گزینش، تحت نظارت مستقیم وزیر آموزش و پرورش قرار دارند.

شاید بزرگترین تغییر در نمودار سازمانی جدید وزارت آموزش و پرورش تلفیق مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی با دفتر وزارتی باشد. در نمودار سازمانی جدید این دو مرکز با هم ادغام شده‌اند و مرکز امورهماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی را تشکیل داده‌اند. همچنین مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات که پیش از این جزو زیرمجموعه‌های تحت مدیریت وزیر آموزش و پرورش بود به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع سپرده شده است و از این به بعد زیرمجموعه این معاونت محسوب می‌شود.

به گفته سید محمد بطحایی این وزارت‌خانه تلاش کرده است که با وجود نوع سیاست‌گذاری دچار آسیب نشود و بعد از مذاکرات با سازمان امور اداری و استخدامی توانسته شش معاونت خود را حفظ کند. او در مراسم معارفه قائم مقام و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی گفت: «در این رابطه برای اینکه وزارت آموزش و پرورش دچار آسیب نشود، مساعدت هایی از سوی سازمان امور استخدامی انجام شده تا با وجود اینکه بر اساس نظر این سازمان باید ساختار وزارتخانه ها 5 معاونت داشته باشد، قرار شد که این ساختار برای آموزش و پرورش 6 معاونت باشد.»

بنابراین در نمودار سازمانی جدید نیز این وزارتخانه با شش معاونت اداره می‌شود اما تغییراتی در زیر مجموعه بعضی از این معاونت‌ها رخ داده است.

ساختار سازمانی معاونت آموزش ابتدایی که پیش از این از سه دفتر آموزش ابتدایی، پیش‌دبستانی و آموزش و پرورش عشایر تشکیل می‌شد، در نمودار جدید تغییر کرد و دو دفتر آموزش ابتدایی و آموزش پیش دبستانی با هم تلفیق شد و در کنار آن دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر جایگزین دفتر آموزش و پرورش عشایر شد.

معاونت آموزش متوسطه نیز شاهد یک تغییر در نمودار سازمانی خود بود و دفتر آموزش متوسطه دوره دوم فنی و حرفه‌ای با دفتر آموزش متوسطه دوره دوم کار و دانش تلفیق و دفتر جدیدی به نام دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش ایجاد شده است.

در معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش دو تغییر رخ داده و در نمودار سازمانی جدید دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی که پیش از این زیرمجموعه‌ معاونت تربیت بدنی و سلامت بود، به معاونت پرورشی و فرهنگی منتقل شد و دفتر مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی در معاونت پرورشی و فرهنگی شکل گرفت. در کنار این اداره کل امور تربیتی نیز با دفتر فرهنگی و هنری تلفیق و اداره جدیدی به نام اداره کل امور تربیتی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و پرورشی ایجاد شد.

در معاونت تربیت بدنی و سلامت جز انتقال دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی به معاونت پرورشی و فرهنگی، تغییر جدیدی در نمودار سازمانی این معاونت ایجاد نشد.

معاونت حقوقی و امورمجلس تنها معاونت وزارت آموزش و پرورش است که در نمودار سازمانی جدید تغییری در آن رخ نداده است و به روال قبلی اداره خواهد داد. معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع نیز جز اضافه شدن مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات به زیر مجموعه‌های خود تغییر دیگری ندارد.

بنابراین در نمودار جدید سازمانی وزارت آموزش و پرورش، یک اداره کل و سه دفتر نسبت به نمودار قبلی کاهش پیدا کرده است

نمودار سازمانی قدیم

نمودار سازمانی جدید

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار