45 هکتار از مراتع کاشان کپه کاری شد

کاشان (پانا) - کارشناس فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان از اجرای طرح کپه‌کاری در 45 هکتار از مراتع این شهرستان در مناطق ییلاقی خبرداد.

کد مطلب: ۷۰۳۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد

علی خالوئی نوش آبادی در گفت گو با پانا اظهار کرد: طرح کپه‌کاری نقش مهمی در تعلیف د ام، توسعه فضای سبز، جلوگیری از فرسایش خاک و تأمین علوفه دام نقش دارد ضمن آنکه کشت و بهره‌برداری صحیح این گیاهان علاوه بر نقش مؤثر در سلامت جامعه و ایجاد اشتغال، در رشد صادرات غیرنفتی نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

به گفته وی، بر اساس نیازسنجی و در راستای تعادل دام و مرتع، بذر گیاه باریجه در اختیار دامداران قرار گرفته است تا با نظارت کارشناسان منابع طبیعی در مراتع کپه کاری انجام شود و رویشگاه‌های منطقه کاشان توسعه پیدا کند.
وی افزود: در اجرای این طرح با صرف 250 میلیون ریال اعتبار، 15 هکتار از مراتع مرق و 30 هکتار از مراتع نشلج در ارتفاع دو هزار و 700 متری کپه کاری شد.

وی تصریح کرد: گیاه باریجه از برترین گیاهان دارویی است که با نام های مختلفی چون اشق، بیرزد، بارزد و قاسنی معرفی شده است و با نام علمی گالبانوم شناخته می شود که بومی ایرانی است و بیش‌تر در ارتفاعات دو هزار متری رشد می‌کند

خالویی گفت: صمغ باریجه به عنوان محرک، ضد عفونى کننده و داروى سینه و در موارد برونشیت‌هاى مزمن و آسم تجویز می‌‏شود. براى تنگى نفس و سرفه کهنه، نرم کردن سینه، صرع و بواسیر، بیماری‌هاى عصبی و باز کردن انسداد کلیه نافع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار