در صحن علنی مجلس

وزیربهداشت: با کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی در کشور مواجهیم

تهران (پانا) – وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید در صحن علنی مجلس ضمن اشاره به کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی در کشور از استخدام 2 هزار ماما طی 4 سال گذشته خبرداد.

کد مطلب: ۷۰۲۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد

حسن قاضی زاده هاشمی در نشست علنی امروز ( 24 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات مبنی بر چرایی عدم جداسازی فضای درمانی بانوان و خدشه دار شدن حریم آنان اظهارداشت: از سال 1377 قانونی تحت عنوان انطباق امور اداری و فنی موسسات و پزشکی با موازین شرع در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که آیین‌نامه اجرای آن در سال 70 به تصویب دولت می‌رسد و بر اساس این قانون مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی موظف به رعایت نکاتی در حفظ حرمت مراجعین و رعایت حدود شرعی هستند.

وی ادامه داد: ما امروز نزدیک به 7 هزار پزشک متخصص زنان داریم و در این رشته هیچ مردی در کشور آموزش داده نمی‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بانوان در رشته های پزشکی یادآور شد: در بسیاری از رشته‌ها بانوان به رشته تخصص و فوق تخصص دست پیدا کرده‌اند و ماما در سراسر کشور بیش از تعداد مورد نیاز تربیت شده‌اند اما تفکیک جنسیتی برای معاینه و درمان در سایر رشته‌ها و همچنین جراحی وجود ندارد و اجبار از قانون حذف شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان این مهم که بیمار آزاد است که به پزشکی که خودش تشخیص می‌دهد اعم از مرد و زن مراجعه کند یادآور شد: در برخی رشته‌ها همانند رادیولوژی و سونوگرافی که مورد نظر برخی نمایندگان است همچنان مشکل کمبود وجود دارد که در این دوره ما توانسته‌ایم ظرفیت را به دو برابر افزایش دهیم و در سال‌های آینده قابل جبران است.

وی همچنین گفت: در سال 93 احیای شورای انطباق را در دستور کار قرار دادیم و دستور العمل کمیته انطباق دانشگاهی و بیمارستانی تدوین شده است و شورای معین برای شورای عالی انطباق تعیین شده است که تا به حال 8 جلسه و صدها جلسه در محیط برگزار شده و مصوبات اجرا شده است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر در هیچ بیمارستانی در بخش زایمان نه تنها مرد حضور ندارد بلکه حتی پرستار زن نیز وجود ندارد، بیان کرد: در بخش زایمان ماما مستقر است و از سال 1318 هیچ مامای مردی در کشور تربیت نشده است و اگر تخلفی وجود دارد ارائه شود تا به آن رسیدگی شود.

ویب ادامه داد: پیش از این تعداد بیماران حاضر در یک اتاق بستری در بیمارستان 12 تا 15 نفر بود ولی در حال حاضر و باتوجه به تلاشهای صورت گرفته در این مدت به 8 یا 6 نفر رسیده است و در مرحله جدید نیز به 2 یا 4 نفر کاهش پیدا خواهد کرد.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی در کشور، اظهارداشت: از مجلس می‌خواهم در لایحه بودجه سال ۹۷ به گونه‌ای تصمیم‌گیری کند که وزارت بهداشت و درمان بتواند تعداد تخت‌ها و بیمارستان‌های مخصوص بانوان را افزایش دهد.

وی در ادامه از استخدام 2 هزار ماما طی چهار سال گذشته در مناطق محروم و وجود ۳۵ بیمارستان مخصوص بانوان در کشور خبر داد و بیان کرد: تدریس بیمارستان‌های ویژه بانوان را تشویق کرده‌ایم.

این مقام مسئول بیان کرد: به زودی نیز شاهد افتتاح بیمارستان 250 تخت خوابی در کرج خواهیم بود.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه خطاب به نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد که با سوال خود و وزیر بهداشت را به مجلس کشاند، اظهارداشت: برادر عزیز اگر کادر پزشکی بیمارستان‌ها اعتقادشان از من و جنابعالی بیشتر نباشد کمتر هم نیست، این عزیزان؛ افرادی متدین و حزب‌اللهی هستند که به بیماران خانم یا زن خدمات‌رسانی می‌کنند.

به گفته وزیر بهداشت و درمان، بدهی انباشته بیمارستان‌ها، سرانه پایین تخت‌های بیمارستانی، نیاز ۱۲۰ هزار نفری به پرستار و کادر پزشکی و کمبود منابع بودجه‌ای از جمله نیازمندی‌های اساسی وزارت بهداشت و درمان است و دوستان در مجلس باید کمک کنند تا این مشکلات حل شود و حرمت افراد را با ارائه خدمات مناسب به آنان حفظ کرد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود کادر بیمارستانی در بخش زنان، اظهارداشت: به دلیل کمبود کادر بیمارستانی کار مریضان مرد را پرستاران زن و نیازهای مریضان مرد توسط کادر پرستاران زن انجام می‌شود. یکی دیگر از این مشکلات این است که برای جابجایی یک خانم ۱۲۰ کیلویی کدام پرستار زن می‌تواند وی را جابجا کند.

وی در خاتمه تاکید کرد: مظهر احترام و حرمت به مردم، عدالت است. منابع را تامین کنید تا خدمات بیمارستانی عادلانه به همه مردم ایران ارائه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار