در گفت‌وگو با پانا

رئیس انجمن سازندگان مسکن شهر تهران:‌ بازار مسکن کشش افزایش قیمت سال‌های پیش را ندارد

تهران (پانا) - رئیس انجمن سازندگان مسکن شهر تهران می‌گوید افزایش قیمت در بازار مسکن هیجانی است و بازار کشش افزایش قیمت‌ها همانند آنچه در گذشته تجربه شده را ندارد.

کد مطلب: ۶۹۸۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد

شهاب سعادت‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به افزایش قیمت مسکن در ماههای اخیر، گفت:‌ نقدینگی به طور متوازن به بازار بورس،سکه و دلار نیز هدایت شده و تقاضا به گونه‌ای نیست که افزایش قیمت‌های زیاد در بازار مسکن را به دنبال داشته باشد ضمن آنکه ساختمان‌های خالی زیادی نیز در شهرهای بزرگ وجود دارد که می‌تواند کنترل کننده قیمت‌ها باشد.

رئیس انجمن سازندگان مسکن شهر تهران تصریح کرد:‌نرخ سود تسهیلات برای تولید مسکن کاهش یافته اما نمی‌تواند به عنوان عاملی برای کاهش قیمت تمام شده مسکن باشد به این دلیل که نرخ سیمان، فولاد، شن و ماسه و برخی از موادی که درساخت مسکن به کار می‌رود افزایش یافته‌ است.

وی ادامه داد:‌ اگرچه ممکن است در مقاطعی بازار تحریک شود و با افزایش قیمت مواجه شود اما تا زمانی که قیمت تمام شده مسکن و فاکتورهایی که در آن تاثیرگذار است کنترل نشود قیمت مسکن تثبیت نخواهد شد و هر هیجانی در بازار تقاضا می‌تواند افزایش قیمت‌ها در این بازار را به دنبال داشته باشد.

تسهیلات ساخت به جای تقاضا به بخش تولید هدایت شود

سعادت‌نژاد تصریح کرد:‌ یکی از مهمترین راهکارها برای تقویت ساخت‌وساز و کنترل مسکن، ارائه تسهیلات ساخت به سازندگان حرفه‌ای و انبوه‌سازان مسکن است به این معنا که به جای ارایه تسهیلات به بخش مصرف و تقاضا بخش تولید و عرضه مسکن مورد توجه قرار گیرد.دراین شرایط تعادل دربخش عرضه و تقاضا به کنترل قیمت‌ها منجر خواهد شد.

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران خاطرنشان کرد:‌ انجام قراردادهای سوری مسکن و فروش وکالتی موجب شده تا حتی تسهیلاتی که برای خرید مسکن اعطا می‌شود تقاضای واقعی مصرفی نباشد و بخشی از تسهیلاتی که دولت با هدف کنترل قیمت و تحرک این بخش به بازار تزریق ‌می‌کند به تقاضای واقعی مصرف نباشد.

سعادت‌نژاد با اشاره به کیفیت پائین ساخت‌وساز مسکن در کشور، اظهار کرد:‌ به دلیل ورود سازندگان فاقد صلاحیت حرفه‌ای افراد زیادی وارد کار ساخت و تولید مسکن شده‌اند که به نوعی فرسوده‌سازی مجدد و هدر رفت منابع و مصالح ساختمانی است.

میانگین عمر ساختمان‌ها به 20 سال کاهش یافته است

وی خاطرنشان کرد:‌ ازچند سال پیش میانگین عمرساختمان‌ها در کشوربه 20 سال کاهش یافته است این درشرایطی است که ساختمانهایی مانند آتی‌ساز و اکباتان در تهران وجود دارند که معماری و سازه مناسب دارند و هنوز جزو مقاوم‌ترین ساختمان‌ها محسوب می‌شوند.

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران عنوان کرد: نتیجه ساخت‌وساز با شرایط کنونی این است که ساختمان‌ها نوساز در زلزله‌های نه‌چندان بزرگ آسیب جدی ‌می‌بینند.

وی با بیان اینکه میانگین عمرساختمان‌ها در کشورهای اروپایی 100 سال است،گفت:‌ در کشورهای آسیای میانه میانگین عمرساختمان‌ها 80 سال و حتی در انگلیس حدود 150 تا 200 سال است و اجازه تخریب به مالکان داده نمی‌شود و تنها مجاز به بازسازی هستند.

سعادت نژاد عنوان کرد: یکی از دلایلی که میانگین عمر ساختمان‌ها در کشورهای دیگربالاست این است که جلوگیری از هدر رفت منابع و معادن و مصالح ساختمانی در این کشورها هدفگذاری شده است و به نوعی کنترل تقاضا در این منابع نیز صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری ازساختمان‌های تخریب‌شده به دلیل استفاده نامناسب از میلگرد،کیفیت بد بتن و ساخت نامناسب ساختمان‌ها تخریب شده است .

استفاده از مهندسان مجرب در ساخت‌وساز فرهنگ‌سازی نشده‌ است

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران اظهار کرد:‌ با وجود مهندسان حرفه‌ای فرهنگ استفاده از مهندسین مجرب در ساخت‌وساز مسکن در کشور جانیفتاده و الزامی نیز نشده است .

سعادت‌نژاد خاطرنشان کرد: درکشوری مانند امارات پولدارترین شیوخ عرب نیز مجاز به کار ساخت‌وساز نیستند و کار باید به شرکت‌ها، تعاونی‌ها یا هلدینگ‌های ساخت‌وساز سپرده شود و صرف پولدار بودن نمی‌تواند عاملی باشد که فرد خود به طور مستقیم وارد کار تولید مسکن شود .

وی عنوان کرد:‌ ورود مالکان به پروژه‌های درحال ساخت نیز بدون هماهنگی با مشاور و پیمانکار مجاز نیست و نظرات مالکان نیز تنها در مورد رنگ و جنس اعمال می‌شود و در مورد کیفیت و رعایت استانداردها سازندگان نظرات خود را اجرایی می‌‌کنند به همین دلایل ساختمان‌هایی که آنها می‌سازند بهترین کیفیت را داشته و رتبه یک ساختمان‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهد اما کیفیت ساخت‌وساز در ایران نسبت به 40 سال پیش نیز افت کرده است .

فرسوده‌ها را فرسوده‌تر ساخته‌ایم

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران تصریح کرد: ساختمانهایی که در سال‌های اخیر در بافت‌های فرسوده ساخته شده کیفیت نامناسب‌تر داشته و فرسوده‌تر ساخته شده است به همین دلیل ساختمان‌های نوساز در حوادث فرو می‌ریزند اما ساختمان‌های قدیمی مجاور آنها همچنان سرپا هستند به این دلیل که در گذشته ارزش بیشتری برای ساخت حرفه‌ای و مهندسی ساختمان قائل بودند.

وی خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز مداوم در شهرها و تخریب خانه‌های زیر 30 سال نتیجه‌ای جز هدر رفت منابع کشور به دنبال ندارد و این مصالح ساختمانی،آهن ،بتن و فولاد است که مصرف می‌شود اما خیلی زود تخریب می‌شود و طبیعی است که تقاضا برای خرید مجدد این مصالح قیمت این مصالح را نیز افزایش می‌دهد.

سعادت‌نژاد اظهار کرد:‌ حتی ساختمان‌های دهه 70 درحال تخریب هستند درحالی که اگر از تکنسین‌ و مهندسان حرفه‌ای درساخت بهره گرفته شود به تدریج کیفیت ساختمان‌ها نیز بهبود می‌یابد.

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران گفت:‌ با استفاده از کارگران غیرمتخصص افغانی و صرف تجربه اندک در کار نمی‌توان بنایی ساخت که قرار است جان ساکنان را در خود حفظ کند.

رشد 15 درصدی پروانه‌های ساختمانی تهران درسال جاری

سعادت‌نژاد درباره آمار صدور پروانه‌های ساخت نیز گفت:‌ درسال جاری 6 هزار و 500 پروانه ساخت در شهر تهران صادر شده است که نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است و 95 درصد آنها ساختمان‌های زیر 3 هزار متر و به معنای ساخت خانه‌های کوچک است و تنها 5 درصد ساختمان‌های بالای 3 هزار متر بوده است.

وی ادامه داد:‌ همچنین 70 درصد پروانه‌های ساخت برای ساختمان‌های زیر 1500 مترمربع است و بیشترین ساخت‌وساز در کشور توسط افراد غیرصلاحیت‌دار ساخته می‌شود و سازمان‌ها، نهادها و ارگان هایی که باید بر کار ساخت نظارت کنند به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

ضرورت ارایه شناسنامه فنی به ساختمان‌ها

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران عنوان کرد:‌ نتیجه این شرایط این است که با کوچکترین زلزله میلیاردها تومان خسارت به کشور وارد می‌شود که برای جبران آن انتظاراتی از دولت‌ها وجود دارد.این درحالی است که در زلزله 8 ریشتری در ژاپن مردم در خانه‌ها می‌مانند چون اطمینان دارند خانه آنها ایمن است.

وی اظهار کرد: اغلب ساختمان‌ها در کشور فاقد شناسنامه فنی هستند و خریدار نمی‌داند که این ساختمان‌ چه ویژگی در ساخت دارد به همین دلیل با کوچکترین لرزه‌‌ای مردم خانه‌های خود را ترک می‌کنند چون از کیفیت آن اطمینان ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار