استاد دانشگاه و پژوهشگر تعليم و تربيت:

فرهنگ منابع كمک آموزشی بر تعليم و تربیت رسمي ما سايه انداخته است

تهران (پانا) - استاد دانشگاه و پژوهشگر تعليم و تربيت از سایه انداختن منابع کمک آموزشی بر نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۳۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، عبدالعظيم كريمي اظهار کرد: آموزش و پرورش سالم و پويا در گرو توسعه تفكر تحليلي و نقادانه است، به گونه اي كه دانش آموز قدرت حل مسئله داشته باشد؛ در حالي كه امروز كتاب‌ها و منابع كمك آموزشي،‌ دانش آموزان را به فكر نكردن و تلاش نكردن عادت مي‌دهند.

وي با تاكيد بر اينكه هدف آموزش هاي امروز بيشتر فرايند آموزش و يادگيري است، نه حصول و هدف آن، خاطرنشان كرد: حل كردن مسئله بهانه‌اي براي فكر كردن است. كتاب‌ها و منابع آموزشي، امروز به جاي دانش آموزان فكر مي‌كنند و پاسخ مسائل را در اختيار آنان قرار مي‌دهند، در حالي كه هدف اين بوده است كه دانش آموز تأمل، تعمق و تفحص كند يعني در اين مسئله فرايند مهم بوده است، نه نتيجه و اين كه چگونه به راه حل برسيم مهم تر است از اين كه چقدر سريع به راه حل برسيم.

كريمي كه مجري مطالعات بين المللي برنامه آزمون‌هاي " تيمز و پرلز" در ايران است، با اشاره به اين كه ذهن دانش آموزان را نبايد نمره‌اي،‌ كارنامه‌اي و مدرسه اي كنيم، تصريح كرد: ذهن بچه ‌ها بايد آزاد باشد و خارج از حصار نتيجه‌گرايي و فقط به فرايند كار و پيشرفت مسئله فكر كند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه هرچه كشورها توسعه نيافته تر و گرفتارتر باشند،‌ وابستگي‌شان به منابع آموزشي و كمک درسي بيشتر است. تصريح كرد: كنكور همان نتيجه ‌گرايي است بر نظام آموزشي ما سايه انداخته است در بسياري كشورها كنكور، كارنامه و معدل و اين بازاري كه ما درست كرده‌ايم، وجود ندارد، هرچه هست فعاليت،‌ فرايند، نفس يادگيري، كيفيت يادگيري و عشق به يادگيري بدون اضطراب نتيجه است.

وي با تأكيد بر اين كه آموزش و پرورش ما تكاثري است، نه كوثري؛ گفت: در نظام تكاثري فرايندگي وجود ندارد، با وجود آن كه حجم كتاب‌هاي درسي، كمک آموزشي، آموزشگاههاي خصوصي و هجوم حكومت هاي سايه به حد وفور نظام آموزشي را سرريز كرده است.

وي با اشاره به اين كه اگر بهره‌گيري از منابع و مواد آموزشي مانند استفاده از دارو باشد و مقدار، زمان و نحوه استفاده از آن صحيح و به موقع باشد، اشكالي ندارد،‌ يادآور شد: به هرحال نظام آموزشي ما هم مانند هر پديده ديگري دچار مشكل و بيماري شده است و دارو و درمان مي‌خواهد، اما امروز اين دارو و درمان آثار و نتايج و ارانه پيدا كرده است.

وي با تأكيد بر اين ‌كه آموزش‌هاي تحميلي، صوري، تكميلي و كمكي، درون مايه‌هاي خود گرداني، خود آموزي، خودكاوي و خود پژوهي را در دانش آموزان تضعيف مي‌كند، افزود: نظام آموزشي ما، هرس نمي‌شود تا امكان و بستر رشد پيدا كند .

كريمي، در پايان متذكر شد: نظام آموزشي ما از نظر كيفي بايد به مرتبه و مرحله‌اي برسد كه به منابع و مواد آموزشي و اين بازار مكاره نياز نداشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار