جلسه شورای اداری شهرستان مانه و سملقان برگزار شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی گفت: دستگاه های اجرایی در بهبود فضای کسب و کار و رونق واحدهای تولیدی نقش تسهیل گری داشته باشند.

کد مطلب: ۶۹۰۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا خراسان شمالی، محمود دلپسند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابه استاندار خراسان شمالی در نشست شورای اداری شهرستان مانه و سملقان گفت: امروز دغدغه اصلی ما در حوزه مسائل اقتصادی فعال سازی واحدهای تولیدی و فضای کسب و کار است چرا که این کار موجب اشتغال بیشتر خواهد شد بنابراین تاکید ما رونق این واحدها در بخش های مختلف کشاورزی و صنعتی است.

وی افزود: رونق واحدهای تولیدی و بهبود فضای کسب و کار از جمله سیاست های دولت تدبیر و امید بوده و اعتبارات مطلوبی برای تحقق این هدف در نظر گرفته شده است.

دلپسند، در ادامه با اشاره به طرح اشتغال فراگیر ملی بیان داشت: تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تحت عنوان برنامه اشتغال فراگیر در سال 1396 را با هدف افزایش جمعیت شاغل کشور به میزان 970 هزار نفر به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که سهم خراسان شمالی از این طرح ایجاد اشتغال برای 10 هزار نفر با اعتباری بالغ بر 190 میلیارد تومان است.

دلپسند مطرح کرد: برای این که بتوانیم تشویقی برای واحدهای تولیدی داشته باشیم دولت یارانه هایی برای واحدهای تولیدی در حوزه روستایی، مناطق مرزی و شهرستان ها در نظر گرفته است که کارمزد آن متناسب به موقعیت جغرافیایی واحد تولیدی از حداقل 2 واحد درصد تا 7 واحد درصد مشمول یارانه خواهند شد و البته اگر طرح های دانش بنیان باشند، یک واحد درصد دیگر نیز به هر یک افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای بهبود کسب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر یک و نیم میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که سهم خراسان شمالی 196میلیارد تومان است و به همین میزان نیز بانک های عامل تزریق اعتبار خواهند داشت.

دلپسند ادامه داد: مجموع اعتبارات ارزان قیمت خراسان شمالی در حوزه اشتغال از محل منابع مختلف بالغ بر 700 میلیارد تومان است که جذب این اعتبارات مستلزم تعامل بین دستگاهی، تسهیل گری در انجام امور در دستگاه های اجرایی و هم چنین اطلاع رسانی دقیق و کامل به مردم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: در مباحث مرتبط با حمایت از واحدهای تولیدی و فضای کسب و کار، تامین سرمایه در گردش و به روزرسانی فناوری های آن ها و طرح های ناتمام با پیشرفت فیزیکی بالا مورد تاکید است و در طرح های ایجادی و توسعه ای هم باید توجیه اقتصادی آن مورد تایید دستگاه های اجرایی و بانک های عامل باشد.

دلپسند اشاره داشت: در تزریق اعتبارات عمرانی امسال ایجاد و تکمیل زیر ساخت ها برای کاهش هزینه ها در واحدهای تولیدی مورد تاکید است.

وی در ادامه بر افزایش کیفیت محصولات تولیدی استان تاکید کرد و گفت: تولیدکنندگان با ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب نیازها داخلی را فراهم سازند و سپس جذب بازارهای جهانی نیز مد نظر باشند.

وی تصریح کرد: هدف گذاری صادرات خراسان شمالی در سال جاری 170 میلیون دلار بوده که تاکنون آمار صادارات استان بیانگر تحقق این هدفگذاری تا پایان سال است و امیداورم در بخش کشاورزی به عنوان یکی از محورهای توسعه استان با شناسایی موانع و مشکلات موجود بحث صادارات بیشتر از گذشته مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

دلپسند با بیان اینکه افزایش قیمت نان نخواهیم داشت، افزود: نانوایی های دولتی اجازه افزایش قیمت نان را ندارند و مکلف هستند با رعایت وزن اعلام شده و بدون افزایش قیمت، نان عرضه کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در ادامه نشست به عملکرد استان در اجرایی کردن تبصره 35 قانون بودجه در خصوص بخشودگی معوقات بانکی تا پایان سال 95 اشاره داشت و تصریح کرد: بنا بر ابلاغ بخشودگی سود تسهیلات پرونده های با مانده اصل بدهی حداکثر چهارصد میلیون ریال به بانک های عامل 6هزار و 500 نفر توانستد اصل وام خود را تسویه کنند. دلپسند افزود: بنا بر ابلاغیه پرداخت سود بر عهده دولت بوده و جریمه تاخیر نیز از سوی بانک ها بخشیده می شود که مجموع اعتباری موارد فوق در سال 95 برای خراسان شمالی 15 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

وی از از بخشودگی سود تسهیلات بانکی تا سقف یک میلیارد ریال برای بدهکاران بخش کشاورزی در سال جاری خبر داد و گفت: بدهکارانی که تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان دریافت کرده اند به استناد تبصره 35 قانون اصلاح بودجه سال 1395 فقط ملزم به پرداخت اصل بدهی هستند که پرداخت سود بر عهده دولت بوده و جریمه تاخیر نیز باید از سوی بانک ها بخشیده شود.

وی اضافه کرد: سود تسهیلات بانکی تا سقف یک میلیارد ریال منوط به بازپرداخت اصل تسهیلات بانکی بخشوده می شود و جریمه دیرکرد متعلقه نیز در زمان تسویه بدهی بخشوده خواهد شد.

در ادامه این نشست فرماندار شهرستان مانه و سملقان نیز تاکید کرد: برای جذب اعتبارات در حوزه اشتغال باید تمامی دستگاه های اجرایی از توان و ظرفیت خود بهره مند شوند تا فضای کسب و کار و تولید در شهرستان رونق یابد.

غلامرضا عوض زاده با اشاره به زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال گفت: دستگاه های اجرایی به ویژه ناظران فنی در مراحل بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله نظارت فنی جدی بر ساخت و سازها داشته باشند.

وی افزود: تا کنون 323 واحد مسکونی در شهرستان مانه و سملقان گواهی پایان کار خود را دریافت کرده اند و امیداروم روند بازسازی و مقاوم سازی در مناطق زلزله زده تسریع یابد.

عوض زاده ، اشاره داشت: به علت وقوع این زلزله ۵.۷ ریشتری وضعیت روستای قره چای به دلیل سابقه رانش زمین حاد شده و این روستا تغییر مکان داده شد که اعتبار در نظر گرفته شده از محل اعتبارات تملک دارایی برای این جابجایی این روستا و فراهم سازی تأسیسات زیربنایی ازجمله آب رسانی و برق 2 میلیارد تومان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار