مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر:

0/44درصد دانش آموزان آذربایجان شرقی گرایش به مصرف مواد دارند

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تحقیقات ما درجمعیت دانش آموزی نشان دهنده این است که 2/1 درصد دانش آموزان متوسطه کشور گرایش به مصرف مواد دارند و این نرخ در آذربایجان شرقی 0.44 درصد است.

کد مطلب: ۶۸۶۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، حمیدرضا صرامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور 24 سال هست و البته در برخی استان ها مثل سیستان و بلوچستان به 20 سال هم رسیده است و این میانگین بیانگر این هست که نسل نوجوان و جوان در کشور گرایش به مصرف مواد مخدر دارند و در واقع زنگ خطر اجتماعی به صدا درآمده است و باید همه دستگاه ها نسبت به این موضوع حساسیت بالایی داشته باشند.

وی ادامه داد: میانگین سن مصرف مواد در مردان 24 سال و در زنان 26 سال هست و این نشان دهنده این است که جامعه زنان از عفت بیشتری نسبت به مصرف مواد برخوردار است اما باید با مداخلات فرهنگی این میانگین سن را کنترل کرد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: میانگین سن شروع مواد در استان آذربایجان شرقی 28 سال است و نشان دهنده این است که نسبت به میانگین کشوری شرایط بهتری را دارد.

صرامی گفت: 20درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، لیسانی، فوق لیسانس و دکترا هستند و 87 درصد مصرف کنندگان شاغل هستند و مشاغل کارگری از جمله کارگران فنی و ساده بیشترین آمار اعتیاد را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین تحقیقی که در جمعیت کارگری انجام گرفته است 22درصد از کارگران اعتیاد نسبت به مصرف مواد دارند این نرخ در آذربایجان شرقی 25 درصد است و باید مسئولان صنایع استان در محیط های کارگری با جدیت بیشتر برای توانمندسازی کارگران مبادرت داشته باشند تا در سال اقتصاد مقاومتی که انسان سالم محور توسعه پایدار است بتوانیم نیروی انسانی سالم داشته باشیم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: گرایش دختران و زنان 15 تا 64 سال در کشور به مواد مخدر 0/6 درصد جمعیت زنان کشوراست یعنی 156 هزار نفر از جمعیت زنان کشور اعتیاد به مواد مخدر دارند.

صرامی گفت: در خصوص الگوی مصرف مواد در سطح کشور بر اساس نتایج شیوع شناسی، تریاک با 53.2 درصد و ماریجوانا و حشیش و گل و گراس با 11.9 درصد و شیشه با 8.1 درصد و هروئین با 7.1 درصد به ترتیب الگوهای اول تا چهارم در کشور هستند به عبارتی باید گفت ورود ماده توهم‌زای ماریجوانا، گل، گراس و علف به الگوی مصرف مواد در کشور چشم‌اندازهای جدیدی را در تغییر الگوی مصرف مواد در ایران رقم می‌زند.

وی افزود: درجمعیت دانش آموزی نیز تحقیقات ما نشان دهنده این است که در سال 94، 2/1 درصد دانش آموزان متوسطه کشور گرایش به مصرف مواد دارند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: این نرخ در آذربایجان شرقی 0.44 درصد است که در این خصوص استان آذربایجان شرقی آخرین استان در این حوزه را بوده و به عبارتی نشان‌دهنده این است که مسوولان استان مداخلات خوبی را داشته‌اند.

صرامی اضافه کرد: الگوی مصرف در جامعه دانش آموزی، ماریجوانا، گل و حشیش الگوی اول، تریاک الگوی دوم و قرص های روان گردان و ریتالین الگوی سوم هستند و نیازمند آن هستیم که در این الگوی مصرف نوجوانان دقت بیشتری داشته باشیم تا از گرایش ان ها به مصرف مواد سنگین جلوگیری کنیم و اقدامات پیشگیرانه در مدارس باید از وسعت بیشتری برخوردار باشد.

وی گفت: بر اساس تحقیقات سال 92، 2/2درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی به مصرف مواد گرایش داشتند اما معتاد نیستند و تجربه مصرف به شکل تفننی وتفریح و یا مصرف مبتلا بودندو طبعتا در الگوی مصرف دانشجویان ماده گل، ترامادول، حشیش، تریاک، ریتالین به ترتیب الگوهای مصرف در بین دانشجویان ر به خود اختصاص داده اند که البته استان آذربایجان شرقی از این سطح میانگین پایین‌تر است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 27 درصد از از جامعه 15 تا 64 سال کشور نگرش بینابین و مثبت نسبت به مواد دارند و این یک زنگ خطر بزرگ اجتماعی است و این نرخ در استان آذربایجان شرقی 25درصد است و اگرچه از نرخ میانگین کشور پایین تر است ولی دستگاه های فرهنگی باید برای ایجاد نگرش های منفی نسبت به مواد مخدر داشته باشند.

صرامی ادامه داد: حدود 17درصد از افراد 15 تا 64 سال جامعه تمایل به مصرف مواد دارند و معنای این آمار می تواند این باشد که در آینده با افزایش نرخ مصرف مواد روبرو خواهیم شد و ای نرخ در استان آذربایجان شرقی 10درصد است.

وی گفت: بر اساس سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدرف پیشگیری به عنوان اولین اولویت در سطح کشور مطرح است و عبارت اولویت اول این مفهموم را به ذهن متبادر می کند که ما باید با سلسله اقدامات موثر اجتماعی زمینه مشارکت مردم را بیشتر کنیم تا سازمان های مردم نهاد با علاقه بیشتری در این عرصه وارد شوند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که تنها 972 سمن در یک جمعیت 80 میلیونی در عرصه پیشگیری فعالیت می کند، گفت: باید وزارت خانه های آموزش و پرورش و علوم با تقویت سمن های دانش آموزی و دانشجویی برای اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر تلاش کنند.

صرامی افزود: وزارت رفاه و تعاون و همچنین وزارت صنایع باید در سمن‌های کارگری جدیت بیشتری را به خرج دهند تا بتوانند همراه با سمن‌های کارگری به استراتژی‌های سیستم اعتیاد ضربه بزنند.

وی ادامه داد: در کنار تقویت برنامه‌های پیشگیرانه دستگاه‌های فرهنگی ازجمله رسانه ملی آن‌قدری که به موضوعات دیگر می‌پردازد باید به بحث پیشگیری از اعتیاد در راستای توانمندسازی خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان گام های جدی‌تری را بردارند و انتظار می‌رود صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتوانیم از باورهای غلطی که در بین نوجوانان مبتنی بر اینکه مصرف مواد اعتیادآور نیست و از این قبیل شکل‌گرفته بااطلاع رسانی و آموزش مهارت ها مناسب گام‌ها جدی‌تری را بردارد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در کنار همه این‌ها از وزارت ارشاد نیز انتظار داریم تا سینمای ضد اعتیاد با گام‌های جدی‌تری و با تولید فیلم‌ها جذاب‌تر بتواند در راستای کاهش مصرف مواد مبادرت کند.

صرامی بیان کرد: در کنار این مسائل ضربه به بنیان‌های اصلی قاچاقچیان مواد مخدر از نکات مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد، گردش مالی اقتصاد مواد مخدر یک گردش یک هزار و 500 تا یک هزار و 700 میلیارد دلاری در سال بوده که یک سود 500 تا 700 میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: طبیعتاً جامعه ایران از جامعه جهانی جدا نبوده و قاچاقچیان برای افزایش سود سعی در تقویت و تولید قاچاق دارند، بر همین اساس دستگاه‌های اقتصادی در همراهی با قانون مبارزه پول‌شویی باید گام‌های وسیع‌تری را برای ضربه زدن به قاچاقچیان مواد مخدر بردارند و طبیعتاً اگر دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی این ضربات را به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان بزنند شرایط کشور در حوزه قاچاق وضعیت بهتری را خواهند داشت.

صرامی در خصوص نرخ شیوع مصرف مواد در بین نوجوانان، گفت: با توجه به اینکه 2.1 درصد از دانش آموزان متوسطه دوم سطح کشور دچار مصرف مواد هستند بر اساس تدابیر ستاد مبارزه با مواد مخدر و همکاری وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به اجرای طرح توانمندسازی و روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدارس متوسط کشور گام جدی برداشته شده و در 31 استان برای تربیت مدرس تاکنون بالغ‌بر 2 هزار و 300 نفر مربی با 19 هزار نفر ساعت آموزش مورد آموزش قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده 57 و ماده 80 و 106 قانون برنامه ششم توسعه موظف هستیم تا سال 1400 سالیانه 5 درصد اعتیاد را کاهش دهیم طبیعتاً با این کاری که آموزش و پرورش شروع کرده ضمن کاهش 5 درصدی از رشد تجربه مصرف مواد در نوجوانان کشور جلوگیری خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه بحث تفریح و لذت‌جویی افراطی و ابراز وجود و کنجکاوی هدایت نشده و لذت بیشت از رابطه جنسی را اصلی‌ترین علل گرایش به مصرف مواد مخدر دانسته و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های فرهنگی آموزش پیش از ازدواج را با جدیت بیشتری پیگیری کنند متأسفانه گرایش معتادین متأهل نسبت به مجردها بیشتر بوده و این زنگ خطر نشان می‌دهد که باید مداخلات بیشتری داشته باشند.

خبرنگار: رضا علیزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار