به همت دانشجوی واحد علوم و تحقیقات؛

دستگاه آزمون مقاومت به شعله در پانل‌های چوبی طراحی و ساخته شد

​دستگاه «آزمون مقاومت به شعله در پانل های چوبی» با هدف آزمون مقاومت به شعله در پانل­های چوبی توسط علی کاظمی تبریزی دانشجوی مقطع دکتری صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات، دکتر فرهاد زینلی و دکتر حسین محمدی طراحی و ساخته شد.

کد مطلب: ۶۷۶۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، علی کاظمی تبریزی دانشجوی دکتری صنایع چوب و کاغذ این واحد در ارتباط با این پروژه گفت: برای تعیین مقاومت به شعله در پانل­های چوبی و استانداردسازی آنها به تجهیز آزمایشگاهی تخصصی با دقت بالا نیاز است که بدلیل نبود وسیله­ای استاندارد و با دقت برای آزمون و تعیین مقاومت به شعله در پانل­های چوبی ساختمانی، امکان تعیین استاندارد مقاومت به شعله، بویژه مقاومت در برابر نیروی گرانشی در حین اعمال حرارت معین (1000 درجه سانتیگراد) و سوختن وجود نداشت.

وی ادامه داد: در سیستم­های قدیمی از دستگاه تست نقطه­ای شعله که تنها توانایی تعیین میزان افت وزنی و عمق نفوذ شعله را داشت، استفاده می شد. این دستگاه­های قدیمی عموماً از سیستم یکسانی پیروی نکرده و دارای دقت از لحاظ میزان حرارت اعمال شده توسط مشعل نبودند. اما «دستگاه آزمون مقاومت به شعله در پانل های چوبی» علاوه­بر تعیین مقاومت با اهمیت نیروی گرانشی در پانل­های ساختمانی در حین اعمال حرارت و سوزش، از دقت بالایی در ثابت نگاه داشتن دمای مشعل­ها برخوردار است.

کاظمی تبریزی افزود: این اختراع دستگاهی برای اجرای آزمون کاملا دقیق، اصولی و استاندارد مقاومت به شعله برروی نمونه­هایی با ابعاد مشخص است. توسط این دستگاه اجرای تحقیقات آزمایشگاهی در دانشگاه­ها و همچنین مراکز تحقیقاتی کارخانجات، و همچنین تعیین مقاومت به شعله و استانداردسازی محصولات چوبی مقاوم به آتش، نظیر چوب-گچ و چوب-سیمان، میسر خواهد شد.

وی تصریح کرد: «دستگاه آزمون مقاومت به شعله در پانل های چوبی» دارای دو مشعل مکر (Meker burner) با قطر دهانه مشخص 30 میلی­متر است که با سوخت پروپان به­طور یکسان تغذیه می­شوند و شعله متمرکزی را با دمای مشخص C°1000 به دو سطح نمونه می­رسانند. سیستم تعیین و کنترل دمای مشعل­ها، از یک ترموکوپل حساس نوع K با قطر 5/1 میلی­متر که با آلیاژ ضد خوردگی اینکونل پوشش­دهی شده، همچنین این دستگاه به یک نمایشگر دیجیتال دما با قدرت تعیین دمای بیشینه C°1200، سیستم فازی کنترل ورودی گاز و یک گیج کنترل الکتریکی جریان گاز ورودی به مشعل­ها، تجهیز شده است.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: این وسیله در بخش­های تحقیقاتی و در بخش کنترل کیفی کارخانجات تولید پانل­های ترکیبی چوب با مواد معدنی کندسوز کننده اهمیت ویژهای خواهد داشت. همچنین در تعیین استاندارد بودن پانل­های تولید شده، بویژه پانل­های ساختمانی این وسیله نقشی اساسی و کاربردی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار