حماسه حسینی یک روش تدریس و مدیریت است

مدیر گروه ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حماسه حسینی یک کلاس درس و آموزه برای زندگی است و نهضت عاشورا را باید از دیدگاه عِبرت های آن و درسهای آن برای سبک زندگی واکاوی کرد.

کد مطلب: ۶۷۲۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد

"به گزارش پانا کاشان ، محمد رضا سنگری در جمع مدیران و معاونان مدارس کاشان اظهار کرد: درس هایی که از کربلا برای ما گفته اند، درس‌هایی است که جنبه شخصی دارد اما عبرت عبور از مفاهیم سطحی و راهیابی به عمق پیام و تدبر در آن است.

وی با اشاره به عبارت «انا قتیل العِبَرات» تصریح کرد: این جمله به معنی من کشته اشکها هستم، در مجالس گفته می شود اما این عبارت، مفهوم گسترده و والایی دارد که شهادت امام حسین علیه السلام را ، عبرت و درس تعبیر می کند.

وی تاکید کرد: عبرت به معنای عبور از سطح یک مسئله و رسیدن به اعماق و ژرفای آن است و به مفهومی دیگر راهیابی به چیزی که چشمان عادی نمی‌بیند .

وی افزود : اگر قرآن، عالی ترین قانون است، کربلا هم عالی ترین شیوه اجرا است و فهم معارف عاشورا، فهم معارف قرآن ، قلمداد می شود.

وی گفت: حماسه کربلا حامل آموزه‌ها و رخدادهایی برای یک حرکت اجتماعی و آینده انسان است. برخی از آموزه‌های کربلا جهانی استکه برخی از این آموزه‌ها برای سعادت همه انسانیت است.

به گفته وی، برای شناخت حماسه کربلا، باید صفات جبهه مقابل را شناخت که تبجیل، کینه توزی، دیگراتهامی و آرزوهای بلند، از جمله آنها بود.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی افزود: یکی از خصوصیتهای منفی دشمنان، تبجیل و تکبر است که در رجز صحابه ایرانی کربلا به نام أسلم بن عمرو که اهل شمال ایران بود تصویری روشن از ویژگی‌های منفی دشمن را ترسیم کرد.

وی تصریح کرد: تبجیل به معنی خودبرتربینی و تکبر است. به بیان دیگر، نگاه غیرواقعی به مسائل و به خصوص به خویشتن و دیگران است. این آفات ممکن است دامن‌گیر ما هم بشود.

به گفته وی، آزردگی باعث کینه توزی می شود، و کربلا هم تراکم کینه هایی بود که امثال یزید از امام علی علیه السلام داشتند و منجر به بزرگترین جنایت شد و این درسی است که اگر نتوانیم خشم خود را کنترل کنیم و با کینه توزی زندگی کنیم، در سپاه یزید هستیم.

وی گفت:در امر آموزش و پرورش نیز می توان به مفاهیم حماسه حسینی توجه داشت، نباید نسبت به دیگران تکبرکرد، نباید نسبت به دیگران کینه توزی کنیم، باید از حداقلها بیشترین، استفاده را داشت،واقعیت ها را بپذیریم و نباید دیگران متهم کنیم و باید اشتباهات خود را قبول کنیم.

سنگری تاکید کرد: در این ایام چند دقیقه، به درسهای عاشورا اختصاص دهید. امام حسین علیه السلام حدود 20 هزار روز در این دنیا زندگی کرد و ما فقط یک روز عاشورا را می‌دانیم آن یک روز را هم خوب نمی‌شناسیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار