بانوی دهیار در همایش ملی روز روستا و عشایر:

نسل جوان و خلاق از روستاها گریزان هستند

نماینده دهیاران در همایش ملی روز روستا و عشایر گفت: نسل جوان و خلاق روستاهای ما مبتلا به بیماری روستاگریزی شده اند.

کد مطلب: ۶۷۱۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا قزوین، حدیث باقری در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر که با رویکرد نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی و با حضور جهانگیری معاون رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: همایش ملی روز روستا و عشایر بی تردید نگاه و رویکرد جدید به توسعه روستاها است که از دولت یازدهم آغاز شده و نقطه عطفی در تاریخ برنامه ریزی روستایی به ویژه در دوران پس از انقلاب به حساب می آید.

وی افزود: رویکردی که در تاریخ برنامه ریزی روستایی مفقول مانده یعنی معیشت، اقتصاد، اشتغال و شاخص ارتقاء فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی روستاها به موازات توجه به ایجاد زیر ساخت ها و ارائه خدمات عمومی به روستاییان است.

باقری با اشاره به شروط لازم برای توسعه یک روستا، بیان کرد: ایجاد تشکیلات معاونت توسعه روستایی ،ارائه چندین بسته حمایتی در قالب تسهیلات ارزان قیمت ،طرح مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی ،الزام به تدوین اسناد توسعه روستایی استان ها ،توجه ویژه به گردشگری روستایی ،الزام به شناسایی و معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری و مزیت های نسبی روستاها، اختصاص احکام ویژه و ارزشمند در اسناد برنامه به ویژه ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه، شخصیت بخشیدن به جایگاه و منزلت روستا ها و روستائیان ،فراوانی ادبیات روستا در محاورات رسمی و عمومی و ... از جمله ویژگی های این رویکرد جدید است .

نماینده دهیاران و سخنران همایش ملی روز روستا بیان کرد: توسعه روستایی فقط این همه نیست .به عنوان فردی که از بطن روستا و از کهن دیار الموت ،سرزمین تاریخ و جغرافیای شکوهمند که از نزدیک دستی از مدیریت روستا وپای در کل مسائل و مشکلات آن دارم، به عنوان نمونه ای از روستاهای کشور عزیزمان ایران به برخی از مسائل و مشکلات روستاها و نیز راهکارهای پیشنهادی در جهت برون رفتار آنها اشاره می کنم.

وی به ارتقاء نقش دهیاران در مدیریت روستایی اشاره کرد و ادامه داد: ضرورت مهندسی مجدد مدیریت روستایی و نقش آفرینی دهیاران به عنوان منتخبین روستائیان ا ایجاب می نماید که دولت یا تفویض بخشی از اختیارات دستگاه های اجرایی به آنان نسبت به تسهیل امور روستائیان اقدام نماید .

باقری در مورد ارائه مدل توسعه روستایی، اظهار کرد: امروز تعریف روستا صرفا براساس کارکرد سنتی آن یعنی اشتغال ساکنین روستا به امور کشاورزی و دامپروری تعریف جامعی نیست و توسعه روستاها صرفا از رهگذر این کارکردها با توجه به محدودیت منابع آب وخاک که عامل اصلی ایجاد آبادی ها بوده اند و اکنون علت خالی از سکنه شدن آنها هستند غیر ممکن است بلکه مدل شناسایی ظرفیت های اقتصادی و مزیت های نسبی و پتانسیل های انسانی با تاکید بر مشارکت جوامع محلی که تجربه موفقی را در استان قزوین پشت سر گذاشته است، مدل جایگزین راهبرد سنتی پیشنهاد می شود.

این فعال به بحث تداوم بسته های حمایتی پرداخت و گفت: ضمن تشکر از توجه دولت محترم در این خصوص و درخواست تداوم کمی و کیفی این بسته ها پیشنهاد می شود : ۱) عاملیت تسهیلات به بانک های تخصصی واگذار شود. ۲)ترتیبی اتخاذ شود که تسهیلات مذکورصرفا به صاحبان بنگاههای اقتصادی مرتبط به فعالیت های روستا اعطا نشود بلکه آحاد جوامع روستایی و بویژه جوانان جویای کار هم امکان استفاده بدون واسطه آنها را داشته باشند . ۳)شرایط سهل تری در خصوص اخذ وثایق تسهیلات از جمله پذیرش املاک مشاعی نسخ دار روستاها ،ادوات کشاورزی ،منازل روستایی و...به عنوان وثیقه مورد قبول قرار گیرد. ۴)متقاضیان طرح های گردشگری و طرح های بسته بندی ،فراوری و بازاریابی و فروش در اولویت ویژه قرار گیرند.

باقری با تأکید بر اصلاح ساز و کار توزیع اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به عنوان اصلی ترین منبع درآمد دهیاری ها به تنهایی ۵۰٪ تا معادل ۱۰۰ ٪ اعتبارات تملک دارائیهای استان را تشکیل میدهد که دولت تقریبا نقشی در هزینه کرد این اعتبارات ندارد؛ پیشنهاد میشود مکانیزم توزیع و هزینه کرد اعتبارات مذکور اصلاح شود و بخشی از درآمد حاصله علاوه بر هزینه کرد در زمینه های کالبدی و زیر ساخت ها در جهت اشتغال به ویژه اشتغال اجتماع مصروف گردد.

دهیار روستای زناسوج الموت به ظرفیت های گردشگری روستایی اشاره داشت و گفت : هنوز کلام ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی در نخستین همایش ملی روز روستا در ذهن ها مجسم است که گفتند روستا فی نفسه جاذبه است، محدودیت های منابع فسیلی و کمیابی منابع آب و خاک،مسیر توسعه روستایی را از گذر گردشگری ناگزیر میسازد لذا توجه جدی به گردشگری در سطح ملی و استانی با حفظ سرمایه های بین نسلی و اکوتوریسم یک ضرورت است که باید مورد عنایت جدی هم از نظر تسهیل امور و هم از نظر تخصیص تسهیلات ویژه قرار گیرد .

باقری پیرامون نقش بازدارندگی دستگاه های دولتی در توسعه روستاها، اظهار کرد: ۱)اوقافی بودن اراضی روستائیان که چون چنبره ای راه را بر توسعه روستاهای مشمول بسته است . ۲)مشکل تخریب راه های روستائی توسط معادن که باعث شده است بهره برداران معادن مهمترین و اصلی ترین زیر ساخت روستا یعنی راه های دسترسی را نابود کنند و دستگاه های مربوطه یعنی وزارت صنعت معدن و تجارت و راه و شهرسازی هیچ گونه واکنشی نسبت به این موضوع نشان ندهند. ۳)مشکل تداخل منابع ملی و مستغنات روستائیان که همواره با اعتراض روستائیان همراه بوده و تشکیل پرونده های حقوقی و قضایی و اطاله رسیدگی به آنها سرخوردگی و در نتیجه نارضایتی روستائیان عزیز را به همراه دارد. ۴)نارضایتی روستائیان به ویژه در خصوص تهیه و بازنگری طرح های هادی ،دریافت مبالغ نا متعارف از روستائیان جهت واگذاری زمین، بالا بودن قیمت تمام شده پروژه های عمرانی اجرا شده توسط برخی دستگاه تعلل و کندی در خدمات رسانی از جمله مواردی که باید مورد توجه جدی دولت قرار بگیرد.

وی خطاب به معاون رئیس جمهور، افزود : جناب آقای دکتر جهانگیری شما خود روستازاده هستید و بازندگی در روستا به خوبی آشنایید و طعم محرومیت را چشیده اید. نسل جوان و خلاق روستاهای ما مبتلا به بیماری روستاگریزی شده اند.

باقری تأکید کرد: بیاییم با تدوین برنامه های جامع محور و تغییر نگرش در نظام برنامه ریزی کشور موجبات توسعه مشارکت روستائیان که با تکیه بر تدبیر دولت تدبیرو امیدایجاد شده است را هرچه بیشتر تقویت کرده و نگذاریم این برنامه بی اثر بماند.

این بانوی دهیار در پایان پیشنهاد کرد: پیشنهاد دارم با تشکیل کارگروه ویژه روستایی در ستاد اقتصاد مقاومتی اجرای مفاد ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه به ویژه در خصوص پرورش تسهیل گران روستایی و اقتصادی نمودن روستا ها، به عنوان کار ویژه پیگیری شود.

خبرنگار: شیما فقیهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار