یافته جدید محققان؛

هورمون های قلب عاملی حفاظتی در مقابل تاثیرات رژیم غذایی پرچرب

یافته ها نشان می دهد افزایش میزان پپتیدهای ناترییورتیک (NP) در بافت چربی مسیری مهم در جهت بررسی بیماری های متابولیک است.

کد مطلب: ۶۵۸۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ تحقیق اخیر نشان می دهد افزایش میزان پپتیدهای ناترییورتیک در بافت چربی نقش حفاظتی در مقابل تاثیرات چربی زیاد دارد.

شیلا کالینز، سرپرست تیم تحقیق از موسسه تحقیقاتی سنفورد فلوریدا، در این باره می گوید: «سالهاست که ما دریافته ایم NPها فشار خون را کنترل می کنند و می توانند چربی سفید"بد" ذخیره کننده انرژی را به چربی قهوه ای"خوب" انرژی سوز تبدیل نمایند.»

وی در ادامه می افزاید:«در این مطالعه به نقش مهم NPها در مدیریت متابولیسم و مقاومت در برابر اثرات زیان آور یک رژیم غذایی پرچرب پی بردیم.»

پپتیدهای ناترییورتیک نوع B که در قلب تولید می شوند، هورمون هایی هستند که در ابتدا به لحاظ کنترل نمک و آب برای کنترل فشار خون کشف شده بودند. این پپتیدها سیگنال های شان را از طریق گیرنده پپتیدهای ناترییورتیک A)NPRA) انتقال می دهند. در ضمن، گیرنده پپتیدی ناترییورتیک C (NPRC)، NPها را از گردش خون خارج می کند.

محققان در این بررسی، موش ها را با گیرنده های NPRC که به صورت انتخابی در بافت عضلانی چربی یا بافت چربی قرار داشت، مورد مطالعه قرار دادند. در حالیکه با حذف NPRC در عضله هیچ حفاظتی در مقابل رژیم غذایی پرچرب مشاهده نشد، حذف گیرنده در بافت چربی موجب بهبود حساسیت به انسولین، جلوگیری از چاقی و افزایش جذب قند در متابولیسم افزایش دهنده چربی قهوه ای شد.

به گفته کالینز، «معمولا وقتی که موش ها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، کبدشان چرب می شد. اما در موشهای بدون NRPC در بافت چربی، کبد کاملا پاک و سالم و عاری از چربی های ذخیره شده بود، که قطعا در بهبود کلی عملکرد متابولیکی آنها نقش دارد.»

محققان در ادامه تاکید می کنند قبل از هرگونه تعیین روش درمانی براساس این یافته ها، باید اقدامات بیشتری برای فهم بهتر این مکانیسم صورت گیرد.

منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار