خطر عفونت روده با رژیم غذایی پرچرب

تهران (پانا) - محققان می‌گویند، رژیم‌های غذایی حاوی چربی زیاد و فیبر کم تعداد باکتری‌های روده را کاهش می‌دهد و ممکن است خطر بیماری التهابی روده، سندرم متابولیک و سرطان را افزایش دهد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
خطر عفونت روده با رژیم غذایی پرچرب

به‌گزارش ایسنا، در یک مطالعه جدید که بر روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که یک رژیم غذایی به سبک غربی که مملو از چربی و غذاهای کم فیبر است، منجر به عفونت‌های مداوم می‌شود. همچنین موش‌هایی که عفونت‌های مداوم داشتند، ماه‌ها پس از ابتلا به عفونت اولیه، مقاومت به انسولین پیدا کردند.

جامعه میکروارگانیسم‌هایی که در روده انسان زندگی می‌کنند، معروف به میکروبیوم روده، خدمات گسترده‌ای را به میزبانان خود ارائه می‌دهند و یکی از فواید میکروبیوتای روده سالم این است که از روده بزرگ در برابر باکتری‌های بیماری‌زا محافظت می‌کند.

برخی از دانشمندان بر این باورند که یک رژیم غذایی به سبک غربی، سرشار از چربی و کربوهیدرات‌های ساده اما دارای فیبر کم، ممکن است مقادیر کافی فیبر برای پشتیبانی از میکروبیوم روده را کاهش دهد. آن‌ها شواهدی را ذکر می‌کنند که رژیم‌های غذایی بسیار پردازش‌ شده و با فیبر کم با افزایش شیوع بیماری التهابی روده، سندرم متابولیک و سرطان در ارتباط است.

یکی دیگر از مزایای بهداشتی که میکروبیوتای روده فراهم می‌کند دفاع از روده بزرگ در برابر باکتری‌های بیماری‌زا است. این دفاعیات پنهان تنها پس از گذراندن دوره آنتی‌بیوتیک آشکار می‌شود که با ایجاد اختلال در میکروبیوم روده، می‌تواند بیماران بیمارستان را در برابر عفونت با عوامل بیماری‌زای بالقوه تهدید کند.

تیمی از محققان دانشگاه ایالتی جورجیا در آتلانتا حدس زدند که کولون‌های افرادی که رژیم غذایی غربی دارند ممکن است مستعد استعمار با باکتری‌های منتقله از غذا مانند سویه‌های بیماری‌زا باشند. هنگامی‌که دانشمندان فرضیه خود را در موش آزمایش کردند، دریافتند رژیم غذایی به سبک غربی موجب این اختلال است و در پی آن مقاومت به انسولین و نشانه اولیه دیابت نوع ۲ ایجاد می شود.

محققان در مقاله خود نوشتند: با این‌ حال، بارزترین نتیجه مصرف رژیم غذایی به سبک غربی که مملو از چربی و کم فیبر است، عدم توانایی مکرر موش‌ها در پاک‌سازی عامل بیماری‌زا است. در این پژوهش تمام موش‌هایی که رژیم غذایی غلات داشتند، ظرف ۳ هفته از ابتلا به بیماری اولیه، باکتری از روده آن ها پاک شد، اما ۴۰ درصد از موش‌هایی که به سبک غربی تغذیه شده بودند، ۸ هفته بعد دچار عفونت شدند.

موش‌های گروه رژیم غذایی مبتنی بر غلات نیز کاملاً در برابر عفونت مجدد مقاوم بودند. در مقابل، کسانی که از رژیم پرچرب و کم فیبر استفاده کرده بودند و در ابتدا از عفونت بهبود یافتند، دوباره مستعد تکرار عفونت‌های مزمن با باکتری شدند.

به علاوه، دانشمندان شواهدی از مقاومت به انسولین و التهاب درجه پایین در موش‌های تحت رژیم غربی که به عفونت مزمن مبتلا شده بودند، یافتند. با این‌ حال، التهاب درجه پایین از نظر آماری معنادار نبود.

این مطالعه تنوع میکروبیوم انسانی را در میان جمعیت بالای تغذیه شده با رژیم غربی نشان داد، اما سوالاتی را برای تحقیقات بیشتر مطرح می‌کند. اینکه چگونه جمعیت میکروبی هر یک از ما در طول زندگی متفاوت است و آیا الگوهای غلبه توسط میکروب های مفید همان نمونه‌هایی است که توسط میکروب‌های بیماری زا نشان داده می شود؟ سوالاتی از این دست در مطالعات بعدی باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار