سرپرست کتابخانه های عمومی استان فارس:

شعر در فرهنگ ایرانی-اسلامی مقام والایی دارد

سرپرست کتابخانه های عمومی استان فارس درچهارمین نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر با اشاره به اهمیت و اررزش شعر و ادبیات تصریح کرد:رسانه ها باید در انعکاس اشعار فاخر و اخبار حوزه ی ادبیات اهتمام بیشتری داشته باشند.

کد مطلب: ۶۵۴۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، روح‌الله منوچهری با اشاره به اینکه سلسله نشست‌های کتاب‌خوان برنامه‌ای مدون و تأثیرگذار در حوزه ی فرهنگ عمومی است، افزود: این نشست‌‌ها که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود بر آن است تا کتاب‌های خواندنی در حوزه‌های گوناگون را به علاقه‌مندان معرفی نماید.

وی از برگزاری چهار نشست در همین زمینه تا پایان سال جاری در استان فارس خبر داد و افزود: برگزاری این نشست ها در شیراز که شهر شعر و شاعری است فرصتی بسیار مغتنم می باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد:همه ی جوامع و ملت ها از شعر بهره مند بوده اند.در فرهنگ ایرانی- اسلامی ما نیز شعر و ادبیات جایگاه ارزنده ای دارد.هر انسان از زمان تولد با لالایی های مادرانه متولد می شود و زندگی را با شعر آغاز می کند و این روند در کودکی با متل ها و در بزرگسالی با اشعار بزرگان ادامه پیدا می کند و به دلیل وجود این پیوند بین انسان و ادبیات رسانه‌ها و روزنامه‌ها نیز باید در انعکاس اشعار و توجه به حوزه شعر فاخر اهتمام بیشتری داشته باشند.

در ادامه ، کتاب‌خوانان تخصصی شعر به نقد و بررسی کتب پیشنهادی خود پرداختند.

استاد دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی این دانشگاه که نخستین کتاب‌خوان این نشست بود؛از کتاب «ترنم داوودی سکوت» سروده قربان ‌ولیئی سخن گفت.

محمد مرادی تصریح کرد: معمولا کتاب های پر فروش کتاب های درجه اولی نیستند و این کتاب و آثاری بسیاری از این دست، با وجود ارزش‌های ادبی، کمتر چاپ شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

او افزود: این کتاب که عنوان یکی از برترین آثار را از سوی انجمن اهل قلم ایران به خود اختصاص داده است، شامل 120 غزل در حوزه عرفان است و همین امر یکی از نقاط قوت این اثر است؛ زیرا در شعر معاصر کمتر به موضوع عرفان پرداخته می‌شود.

کتاب‌خوان بعدی این نشست کتاب «نماشم» سروده مرتضی امیری اسفندقه را معرفی کرد.

مصطفی علیپور ابراز داشت:«نماشم» از معدود کتاب‌های ماندگار و خوب در حوزه ی شعر نیمایی است و تکثر گرایی در پرداختن به قالب‌ها و فرم‌های شعری ویژگی‌های اصلی مرتضی امیری اسفندقه است. مرتضی امیری یکی از قصیده سرایان بسیار بزرگ است زیرا نگاه تجربی او در قصاید همان‌قدر تأثیرگذار است که در غزل‌ها و اشعار نیمایی‌ این شاعر؛ به‌طوریکه با یک بررسی کلی‌ می‌توان دریافت که قصاید، غزل‌ها و نیمایی‌های او از نظر فرم و اندیشه کاملاَ مختص خود اوست.

بانوی شاعر شیرازی در ادامه ی این نشست به بررسی کتاب «شرح مثنوی معنوی» اثر محمدکریم زمانی پرداخت.

پروانه نجاتی درباره این کتاب گفت: کتاب مثنوی معنوی همچو دریای بزرگی است که هرقدر هم که در آن جست‌و‌جو شود، نمی‌توان تمام حقایق آن را درک کرد؛ اما این کتاب با اطلاعات کافی و بیان مناسب، درک مثنوی را تا حد بسیاری آسان کرده است.

مجموعه شعر «چراغ خاموش» سروده محسن نقدی،شاعر جوان و خوش آتیه ی شیرازی، چهارمین کتاب نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر شیراز بود که توسط رضا طبیب‌زاده معرفی شد.

دلیل انتخاب این کتاب را علاوه بر اشعار قوی کتاب، شیرازی بودن و جوان بودن شاعر دانست.

طبیب زاده-که خود شاعری توانمند به حساب می آید- دلیل اصلی انتخاب این کتاب را علاوه بر اشعار قوی، شیرازی بودن و جوان بودن شاعر دانست و اضافه کرد: بیشتر شاعران معاصر کشور در جریان محافظه‌کار قرار گرفته‌اند و از این میان کسی که بتواند با شجاعت ساختارشکنی کرده و شعرهای اجتماعی را منتشر کند ستودنی است.محسن نقدی در این مجموعه شاعری است که جهان پیرامون را تشریح می‌کند و مخاطب را به عصیان وا می دارد. به همین دلیل کسانی که می خواهند با خوانش شعر از مشکلات دنیای امروز بگریزند، به این کتاب روی خوش نشان نخواهند داد.

هم چنین ، طنزپرداز شیرازی کتاب طنز «ایمان بدون نون» سروده مجتبی احمدی را معرفی کرد و گفت: شعر طنز شعری است که سه عنصر خنده، تعهد و انتقاد را با هم داشته باشد تا بتواند علاوه بر خنداندن مخاطب، او را به تفکر وادارد. با این حساب کتاب «ایمان بدون نون» سروده مجتبی احمدی یک اثر قوی به حساب می آید.

عبدالرضا قیصری افزود: در این کتاب موضوع‌های اجتماعی بسیاری دست‌مایه طنز شاعر شده است و همین نکته یکی از نکات قوت و موفقیت این کتاب است.

شاعر موفق شیرازی که آخرین کتابخوان این نشست بود که با کتاب «شلتاق» سروده غلامرضا طریقی پشت تریبون رفت.

محسن رضوی گفت: واژه شلتاق در فرهنگ بومی مردم زنجان به کودکی اطلاق می‌شود که علی‌رغم خستگی بسیار از خوابیدن سرباز می‌زند؛ انتخاب این واژه برای نام کتاب با محتوای اشعار که پرخاشگری و عصیان در برابر ناملایمات اجتماعی است هماهنگ است.

رضوی شاعری موفق را کسی دانست که پایی در گذشته و پایی در آینده داشته دارد و افزود: طریقی 10 مجموعه شعر چاپ شده دارد که «شلتاق» آخرین اثر اوست. در این کتاب در مقایسه با آثار قبلی شاعر، دارای تنوع وزنی بیشتری است .هم چنین مضامین شعری این کتاب نیز حول محور خود شاعر و کنش‌های او با دنیای پیرامون است .باید گفت که دراین کتاب تأثیر اشعار قیصر امین‌پور دیده می‌شود.

دبیر اجرایی این نشست کتابخوانی در حاشیه ی مراسم بر اهداف والای این دست از فعالیت های فرهنگی تاکید کرد و افزود:سلسله نشست های تخصصی کتابخوان شعر که به پیشنهاد موسسه ی شهرستان ادب برگزار می شود به دنبال معرفی کتاب های ارزشمند در زمینه ی شعر است.

محسن نقدی تاکید کرد: در این نشست ها که به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود، هریک از مدعوین به معرفی یک کتاب که در یک سال اخیر چاپ شده باشد می پردازند.

در پایان از شاعران و کتابخوانان، از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب قدردانی شد.

خبرنگار: نیلوفر رضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار