یک کارشناس بین الملل در گفت و گو با پانا؛

فعالیت 4 سال گذشته ایران در حوزه آمریکای لاتین و آفریقا ضعیف بوده است

کارشناس روابط بین الملل گفت: ایران در چهار ساله گذشته نسبت به حوزه های آفریقا و آمریکای لاتین ضعیف عمل کرده است.

کد مطلب: ۶۴۹۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد قیصری کارشناس مسائل خاورمیانه درباره مسائلی که دولت یازدم در عرصه سیاست خارجی به آن ها توجه نکرده است به خبرنگار سیاسی پانا گفت: در اوایل آغاز به کار دولت یازدهم بحث تکمیل و به ثمر رساندن فرآیند سرمایه گذاری ایران در امریکای لارتین مطرح بود. نه از آن بابت که کارایی زیادی برای ما داشته است؛ بلکه از آن رو که در دولت آقای احمدی نژاد سرمایه گذاری زیادی در این حوزه صورت گرفت و در دولت آقای روحانی رها شد.

وی ادامه داد: ظریف یک سفر به امریکای لاتین داشت اما با توجه به آن همه هزینه و سرمایه گذاری که در این کشورها کرده بودیم؛ شاید بهتر بود در دولت یازدهم زمان بیشتری برای بهره برداری از نتایج آن بگذاریم؛ یا حداقل امتیازی در مقابل واگذاری آن می گرفتیم.

قیصری خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با توجه به بحث برجام در این سالها، یا آن حوزه مغفول ماند و یا با امریکایی ها بده و بستانی صورت گرفت. چرا که امریکای لاتین همواره حیاط خلوت امریکایی ها بوده است و پذیرش این مساله برای آنها کمی سخت بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که امریکای لاتین از همه جهت چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ فرهنگی از ما دور است، یادآور شد: با این وجود ما در زمان احمدی نژاد و در هر دو دولت او هزینه های زیادی در کشورهای امریکای لاتین ازجمله در ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی چه از لحاظ سیاسی و چه از بابت پرستیژ کشور و حتی هزینه های اقتصادی پرداختیم. من فکر می کنم رها سازی و به دست فراموشی سپردن آن اقدام مناسبی نبود.

وی اضافه کرد: ایران باید این قبیل روابط را تبدیل به فرصت ها و ابزارهایی برای چانه زنی با اروپا و امریکا کند.

قیصری تصریح کرد: در خصوص افریقا نیز چندان موفق عمل نکرده ایم و کشورهای مسلمان افریقایی پس از بروز هراتفاقی ، به سردمداری عربستان علیه ما موضع گیری کردند. برخی کشورها مانند جیبوتی که ما به سخره گرفتیم شاید توسعه یافته نباشند اما از لحاظ ژئوپولتیک کشورهای مهمی هستند. در سازمان های بین المللی نیز همکاری این کشورها می تواند برای ما سودمند باشد؛ چه از جنبه اسلامی و چه از جنبه کشور در حال توسعه بودنشان.

وی در خاتمه عنوان کرد: همچنین سیاست خارجی خاورمیانه و عربی وزارت امور خارجه نیز باید کمی فعال تر عمل کند. تحرکات دیپلماتیک اخیر، بسیار خوب بود. ظریف در یک کشور و معاون او در کشوری دیگر بودند. در سیاست خاور میانه باید از تنش زایی پرهیز کرد. ما در دهه اخیر در خاورمیانه موفق بوده ایم و حیف است که آن را از دست بدهیم. در حوزه خاورمیانه نیز تحرکات بیشتری لازم است و همه اینها در کنار هم ما را در موقعیت بالاتری برای چانه زنی با غرب و اروپا که مساله اول سیاست خارجی روحانی است، قرار می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار