رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش :
مدارس غیردولتی تحت نظارت حاکمیتی و سند تحول بنیادین فعالیت میکنند
مسأله اصلی؛ تقویت مدارس دولتی است، نه حذف مدارس غیر دولتی
تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش، با اشاره به تاریخچه و جایگاه مدارس غیردولتی، بر رعایت کامل قوانین و سند تحول بنیادین در این مدارس تأکید کرد.
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش، با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش به تاریخچه و جایگاه مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: «مدارس غیردولتی سابقهای طولانی دارند و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فعال بودهاند. حضرت امام(ره) هنگام ورود به کشور در یکی از مدارس غیرانتفاعی حضور یافتند. از سال ۱۳۹۵ قانون مدارس غیردولتی بازنگری شد و در سال ۱۴۰۳ بازنگری دوم انجام گرفت.»
۸ هدف کلان، ۱۵ راهبرد کلان، ۲۳ هدف عملیاتی و ۱۳۱ راهکار / ۴۳ شاخص اعتقادی، اخلاقی و علمی، بدون تفکیک بین مدارس دولتی و غیردولتی در ذیل تربیت ۶ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
وی با تأکید بر این نکته که آموزش و پرورش امری حاکمیتی است و واگذاری آن به غیر ممنوع است، افزود: «آنچه امروز در مدارس غیردولتی شاهد هستیم، اجرای قانون و تنظیمگری است و سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نقش تنظیمگری و تسهیلگری دارد. هر آنچه در سند تحول بنیادین برای مدارس دولتی تعریف شده، برای مدارس غیردولتی نیز حاکم است؛ شامل ۸ هدف کلان، ۱۵ راهبرد کلان، ۲۳ هدف عملیاتی و ۱۳۱ راهکار. همچنین اجرای نقشه راه سند تحول که دو سال پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأیید رسید، برای همه مدارس یکسان است.»
محمودزاده با اشاره به شاخصهای تراز دانشآموز گفت: «تمام زیرنظامهای ششگانه تعلیم و تربیت و ۴۳ شاخص اعتقادی، اخلاقی و علمی، بدون تفکیک بین مدارس دولتی و غیردولتی تعریف شده است. دانشآموز، دانشآموز جمهوری اسلامی است؛ نه دانشآموز دولتی و نه دانشآموز غیردولتی. اما در اجرا، بخشی از فعالیتها با مشارکت مردم انجام میشود که طبیعتاً تفاوتهایی در فوقبرنامهها و امکانات ایجاد میکند. این تفاوتها ناشی از برنامهریزی مدرسه و سطح مشارکت اولیاست.»
وی در خصوص کیفیت و اجرای برنامهها توضیح داد: «تمام عناصر برنامهریزی آموزشی، شامل گزینش و صلاحیت حرفهای معلمان، دورههای آموزش معلم، عناوین کتابهای درسی، ارزشیابی، امتحانات نهایی و کنکور، برای مدارس دولتی و غیردولتی یکسان است. تفاوتها بیشتر در اجرا و کیفیت ارائه خدمات است. برخی مدارس به دلیل مشارکت مالی اولیا، امکانات بیشتری فراهم میکنند و کیفیت برخی فعالیتها بالاتر است. این تفاوتها نباید منجر به قضاوت کلی درباره مدارس غیردولتی شود.»
۶۵ درصد دانشآموزان مدارس غیردولتی از خانوارهای کمدرآمد
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره عدالت آموزشی گفت: «۶۵ درصد دانشآموزان مدارس غیردولتی از خانوارهای کمدرآمد، کارمندان دولتی، فرهنگیان و نیروهای نظامی هستند و هدف این مدارس، کمک به عدالت آموزشی و کاهش بار هزینهای دولت است. تعطیلی مدارس غیردولتی نمیتواند کیفیت آموزش را افزایش دهد، چرا که این مدارس بخشی از ظرفیت نظام آموزشی کشور هستند.»
محمودزاده با اشاره به نگاه نادرست جامعه نسبت به مدارس غیردولتی افزود: «گاهی برخی مدارس که استانداردهای بالایی دارند، با عنوان «لاکچری» معرفی میشوند. سند تحول بنیادین تأکید دارد مدارس باید بالاترین استانداردهای نیروی انسانی، امکانات و روشهای آموزشی را داشته باشند و نباید برچسب منفی به مدرسهای که به این استانداردها دست یافته، زده شود.»
۱۵۶ پرونده تخلف شهریه در ۳ ماهه اول سال تحصیلی ثبت شد
وی در مورد شهریهها و تخلفات مدارس غیر دولتی گفت: «شهریهها بر اساس الگوی مشخص به استانها ابلاغ میشود و نظارت بر توسعه کمی و کیفی مدارس و عملکرد آنها انجام میگیرد. امسال در سهماهه اول، ۱۵۶ پرونده تخلف شهریه ثبت شد که نشاندهنده نظارت جدی است. بخشی از شهریهها هم مربوط به برنامههای فوقبرنامه مانند آموزش چند زبان است که خارج از برنامه درسی رسمی ارائه میشود.»
۳۰ میلیون تومان هزینه دولت به ازای هر دانشآموز مدارس دولتی
محمودزاده درباره نقش دولت و مشارکت خانوادهها بیان کرد: «دولت موظف است مدارس دولتی را تقویت کند تا خانوادهها از روی علاقه و کیفیت مدارس را انتخاب کنند، نه اجبار. امروز دولت به ازای هر دانشآموز مدارس دولتی حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه میکند و جمعیت دانشآموزی کشور حدود ۷۵ همت هزینه سالانه نیاز دارد. در مقابل، مدارس غیردولتی با مشارکت خانوادهها اداره میشوند، بدون دریافت هزینه فضا و زیرساخت از دولت. مشکل، وجود مدارس غیردولتی نیست؛ بلکه توانمند کردن مدارس دولتی است.»
وی در پایان تأکید کرد: «مدارس غیر دولتی مانع عدالت نیستند بلکه ابزار مشارکت و کمکرسانی هستند. هدف اصلی این است که مدیریت آموزش و پرورش به گونهای اعمال شود که از ایجاد شکافهای آموزشی و طبقاتی جلوگیری شود و عدالت آموزشی در سراسر کشور رعایت گردد. مردم، دولتی یا غیر دولتی بودن مدرسه را انتخاب نمیکنند؛ بلکه کیفیت را انتخاب میکنند.»
ارسال دیدگاه