برگزاری نخستین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان در شهرستان نی ریز

فرزانه فروزانی رییس انجمن اهل قلم نی ریز هدف از برگزاری اولین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان را ترویج فرهنگ کتابخوانی و علاقه مندی قشر کودک و نوجوان به کتاب ، هنر و ادبیات عنوان کرد.

کد مطلب: ۶۴۲۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانافارس ؛ نخستین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان به مناسبت روز قلم و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نی ریز و انجمن های شعر و ادب برگزار شد.

در این مراسم که در سالن آمفی تئاتر و با اجرای خانم آرزو حقیقی همراه بود، امیر حسین مبرا و امیر رضا ماه وش به اجرای موسیقی ، اهورا و انوشا بخشی پور، ریحانه غضنفری، هستی مروتی ، عرفان منفرد و آریا جلویز شعر خوانی، محمد جواد علیمردانی قصه گویی، فاطمه زردشتی داستانک، کوثر طهماسبی گلستان خوانی، نونهالان آموزشگاه زبان انگلیسی فراهان به اجرای شعرخوانی به زبان انگلیسی پرداختند.


فرزانه فروزانی رییس انجمن اهل قلم نی ریز هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ کتابخوانی و علاقه مندی قشر کودک و نوجوان به کتاب ، هنر و ادبیات عنوان کرد و گفت: هیجدهم تیر ماه در تقویم ایران روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده ، روزی که مهدی آذر یزدی خالق اثر ماندگار«قصه های خوب برای بچه های خوب» دنیای ادبیات را با خاطرات خوبی که بچه های این مرزو بوم از قصه هایش داشت تنها گذاشت.


جواد فرزانفر عضو هیات امنای انجمن اهل قلم و عضو هیات علمی دانشگاه در این جشنواره مباحثی را در رابطه با فلسفه ادبیات کودک و نوجوان ذکر کرد و هنرآموزان آموزشگاه هنرهای تجسمی احمد نی ریزی با نقاشی های زیبا و کودکانه خود به زیبایی برنامه افزودند.

​جواد فرزانفر در این جشنواره ضمن اشاره به فلسفه دوران کودکی در دوران باستان ، وسطی و رنسانس نادیده گرفتن نیازهای کودک را دردوران باستان در کشورهایی همچون چین، ایران، هند ویونان را مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه بیان کرد: که چگونه در دوران رنسانس به یاری مربیان وفیلسوفانی همچون لاک، کمنیوس، روسو وپستالوتسی دوران کودکی ونیازهای کودک ازجمله ادبیات ویژه وی مورد اهمیت خاصی قرار گرفت.

وی افزود: ادبیات کودک به مجموعه اثار شفاهی وکتبی اطلاق میشود که بتواند با افق فکری کودک ارتباط برقرار نموده وسطح فکری وی را اعتلا بخشد.

عضو هیات امنای انجمن اهل قلم خاطر نشان شد:ادبیات کودک شامل قصه، شعر، چیستان، هیچانه ولالایی گفته میشود.

عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: هرچند که لالایی ها به گونه ای منویات مادران رابیان مینماید ودر واقع اهنگ این لالایی ها است که کودکان را ارام می نماید وازسوی دیگر درد مادران را تسکین میبخشید.

فرزانفر در ادامه گفت: نویسنده کودک با تصور ذهنی که از پبش در ذهن خود نسبت به کودک دارد اثر خود را رقم میزند.

وی ادامه داد: بنابراین نویسنده ای همچون یمینی شریف هنگامی که شعر بچه جان سنگ مپران را مینویسد کودک را موجود شرور در نظر میگیرد که با ترساندن وی از عواقب کارش یعنی بردن وی به کلانتری باید جلوی شرارت وی را گرفت.

فرزانفر عضو هیات امنای انجمن اهل قلم اظهار داشت: در مقابل اما شکوه قاسم نیا که که تخیل قوی ومعصومیت خاصی برای کودکان متصور است در شعر پینه دوز به گونه ای اثر خویش را می سراید که خواننده متوجه می شود کودکان به مراتب قدرت تخیلی بالاتر از بزرگتران دارد.

وی افزود: هرچند باید از بیش تعمیمی پرهیز نمود وتنها با توجه به یک اثر نویسنده ، در مورد او قضاوت نکرد.

فرزانفر از داوران نهایی انتخاب برترین پایان نامه کشور در حوزه ادبیات کودک ونوجوان است و5مقاله علمی پژوهشی وبیش از 6مقاله ملی در قلمرو ادبیات کودک ونوجوان در کارنامه خویش دارد ونخستین کسی است که در پایان نامه دکترای خود فلسفه وقصه را به هم پیوند زده است.​


در این جشنواره از تعدادی از فعالان ادبیات کودک و نوجوان با اهداء لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد.

آرزو حقیقی رئیس کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، دکتر فرزانفر محقق و پژوهشگر کودک، صدیقه صمصامی کتابدار کودک، علی اکبر زهری زاده و حدیثه اسدی در حوزه هنرهای تجسمی کودک، محمد جواد علیمردانی تئاتر کودک، زهرا دشتبان بعنوان مدرس زبان انگلیسی، فاطمه زردشتی در حوزه شعر و داستانک و سمیه نظری مسئول صفحه کودک هفته نامه نی ریزان فارس از جمله کسانی بودند که در اولین جشنواره کودک و نوجوان از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرارگرفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار