در نشست خبری جشنواره ملی بشری عنوان‌شد؛

آستان قدس رضوی در پی تولی گری در صنایع فرهنگی است نه تصدی گری

مهدی یک‌پسر دبیر جشنواره ملی بشری و مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی آستان قدس رضوی در نشست خبری این رویداد گفت: آستان قدس رضوی و به نشر در پی تولی گری در صنایع فرهنگی است نه تصدی گری.

کد مطلب: ۶۴۰۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ نشست خبری جشنواره ملی بشری صبح‌امروز_دوشنبه ۱۹ تیر_ در ساختمان آستان قدس رضوی برگزار شد.
در ابتدای جلسه مهدی یک پسر دبیر جشنواره و مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: صنایع فرهنگی صنعتی پیشرو در سراسر دنیا و به عنوان یکی از پنج بازار بزرگ دنیا مد‌نظر است. همچنین بسیاری از کشورها آن را به عنوان‌محور عملکرد‌آینده خود مد‌نظر دارند. به هر حال این صنعت چند‌بعد‌ اثرگذار دارد. نخست بعد فرهنگی، دوم‌بعد اقتصادی‌ به‌دلیل ظرفیت بالا‌یی که از‌ ایده تا عمل و حاشیه سود بالا دارد و سوم ‌نیاز به‌سرمایه گذاری کمتر‌برای ایجاد‌اشتغال. بنابراین کشور ایران که مدعی مبنایی نهاد فرهنگی است باید در‌این موضوع سرمایه‌گذاری بیشتری کنذ.
وی افزود: مطالعه ای در مشهد‌ انجام‌ دادیم و‌ متوجه شدیم سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی برای خرید سوغات حرم‌مظهر رضوی در‌این‌شهر وجود دارد و ۷۵ درصد‌ این مبلغ را کالاهای خارجی تامین می کنند و بهره اش از این سهم بزرگ را کشورهای چین و ... از این‌بازار می‌برند. توجه‌به این‌موضوع باعث ضرورت به کار گیری متخصصان‌ هنر‌ برای پاسخ به نیاز مخاطبان‌می شود. ضمن این که بسیاری از‌محصولات فعلی ‌پیامی ‌مغایر‌ با فرهنگ دینی ما دارد.
یک پسر همچنین خاطر نشان‌کرد: از سال‌گذشته پروژه سوغات فرهنگی آستان‌قدس رضوی آغاز‌شد. ما به دنبال ایجاد‌چرخه تولید و توزیع هستیم‌ تا امکان حضور تولیدکنندگان ابرانی را در این بازار فراهم کنیم. به نظر می رسد وقتی تعادل بین‌عرضه و‌تقاضا رعایت نشود، خروجی اش حضور محصولات خارجی‌خواهد‌بود.
وی ادامه‌داد: کودکان و‌نوجوانان و در مرحله بعد بانوان بیشترین‌خریداران‌سوغات ها‌ عمدتا مبتنی بر نیازهای‌شخصی و کاربردی هستند. در‌ این‌ پروژه سوغات‌ کودک ونوجوان ‌و سوغات فرهنگی در‌نظر گرفته‌شده است.
دبیر جشنواره ملی بشری همچنبن یادآور شد: تولیدکنندگان زیادی‌در‌ایران محصولات باکیفیتی‌تولید می کنند. اما‌ ارتباط و پیوندشان ‌با بازار کم است. در به نشر بانک اطلاعاتی قوی ازاین تولیدکنندگان‌ایجاد‌شده است. آستان قدس نیز به دنبال تولی گری به جای تصدی گری برای برقراری ارتباط بین مجموعه طراح با بدنه فروش و بازار است که بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
وی از‌ تاسیس فروشگاه به نشر در‌مشهد برای رونمایی از این‌ محصولات خبر داد و گفت: جشنواره ‌ملی بشری هدف ارتباط‌ بین‌طراحان و بازار را برعهده‌دارد. ما‌ خود‌نیز مبلغ یک میلیارد‌تومان را برای کمک به این‌بازار برای خرید محصولات، کمک خواهیم‌کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت محصولات سمعی و‌بصری در جشنواره بین کرد: مرادمان از محصول فرهنگی محصولی است که به بازار بیاید و قابل خریداری باشد. برای مثال می توان به زیارت مجازی یا کتاب های گویا اشاره کرد. همچنین خلاها و به اصطلاح باگ های بازار مطالعه شده است. مثلا در حوزه کارهای فکری آثار ضعیفی در بازار وجود دارد.
یک‌پسر در‌ادامه عنوان کرد: مجموعه آستان قدس رضوی‌به دنبال تولید در جشنواره ملی بشری نیست. بلکه حمایت از ایده پردازان و طراحان و تولیدکنندگان و فروشندگان ایرانی است که یک موج حمایتی ایجاد می کند.
سید رفیع الدین رضوی عضو هیات مدیره به نشر ملی بشری و رییس هیات داوران جشنواره درباره داوری آثار و طرح ها بیان کرد: هیات داوران جشنواره ترکیب افرادی آشنا به بازار فرهنگی هستند. مبحث تولید الگودهی و مارکتینگ در این الگو اتفاق می افتد. کاراکترسازی و شخصیت سازی صرفا مساله ای نیست که بتوان در این جشنواره به آن رسید. گویی در حال حاضر هر کس در جزیره ای مشغول‌به کار است و هم افزایی بین واحدها وجود ندارد.
وی افزود: هم تغییر ذایقه هم‌عمل‌بر مبنای ذایقه موجود در زمینه محصولات فرهنگی مهم است. پدر بودن و تولی گری برای تغییر ذایقه نقش اساسی دارد. شاید یکی‌از اهداف مجموعه نیز همین است که دست کم یکسال زمان می برد و با طراحی و تولید و مارکتینگ حرفه ای قابل انجام است.
رضوی ادامه داد: به نشر تیم های متخصص و فروشگاه های‌توزیع دارد و در مهندسی نرم‌کنار هم‌می چیند. حلقه طراحی تولید مارکتینگ و فروش اگر کنار هم باشد اتفاق خوبی را شاهد خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار