سالروز پرده برداری از مجسمه فردوسی در تهران

درهفدهم خرداد ۱۳۳۸ با برپایی مراسمی ، از مجسمه ابوالقاسم فردوسی درمیدان فردوسی شهر تهران پرده برداری شد.

کد مطلب: ۶۳۰۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستانهای تهران ،تردیدی نیست که فردوسی بیش از هركس دیگر به ایران و ایرانی خدمت بی شائبه كرده، فرق فردوسی با سایر ایراندوستان ، در این بوده كه بدون چشم‌داشت عمر خود را وقف خدمت به وطن و زبان فارسی كرد.

مهرماه سال ۱۳۱۳ کار نوسازی آرامگاه فردوسی درتوس پس از شش سال به پایان رسیدوبیستم این ماه طی مراسمی با حضور مستشرقین و ایران‌شناسان سراسر جهان، ادیبان كشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشایش یافت و درهفدهم خرداد ۱۳۳۸ نیزبا برپایی مراسمی ، از مجسمه ابوالقاسم فردوسی درمیدان فردوسی شهر تهران پرده برداری شد.

ایران‌شناسان شرکت کننده در مراسم ضمن قطعنامه‌ای به فردوسی لقب میهن‌دوسترین ایرانیان داده شد كه عمر خود را داوطلبانه صرف خدمت به ایران، تاریخ آن و زبان پارسی كرد و تاریخ ایران (شاهنامه) را به شعر در آورد. .

مورخان متفقا ابوالقاسم فردوسی را تنها فرد در سراسر تاریخ بشر خوانده اند كه بدون هرگونه دریافت، همه عمر خود را صرف زنده كردن تاریخ وطنش ، خصلت های نیك هموطنان و زبان نیاكان و شناساندن فرهنگ و تمدن كهن میهنش كرد و به نوشته رضا زاده شفق، شصت هزار بیت شعر گفت تا شكوه ایران باقی بماند و باعث افتخار و دلگرمی نسل‌های بعد باشد تا بدانند كه چه میراثی گرانبها و با عظمت برایشان باقی مانده و با همه توان بكوشند كه این میراث همچنان سربلند و بزرگ و عزیز باقی بماند.

/خبرنگار: امیر غلامی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار