معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

متوسط سرانه مصرف شیر در اردبیل در سطح بسیار پایینی قرار دارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: متوسط سرانه مصرف شیر در استان اردبیل در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

کد مطلب: ۶۲۹۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، بهلول تکلوی با اشاره به اینکه متوسط سرانه مصرف شیر در استان در سطح بسیار پایینی قرار دارد افزود: این میزان مصرف در سال حتی به ۱۰۰ کیلوگرم هم نمی رسد، در صورتی که بر اساس نظر کارشناسان تغذیه و سلامت متوسط مصرف سرانه یک فرد برای اینکه حداقل مواد غذایی و املاح و ویتامین ها را دریافت کند حدود ۱۶۰ کیلوگرم است .

وی افزود: افزایش سرانه مصرف شیر در استان اردبیل نیازمند فرهنگ سازی است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس آمار میانگین مصرف سرانه شیر در جهان حدود ۱۵۰ کیلوگرم، کشورهای اروپایی حدود ۴۰۰ - ۳۰۰ کیلوگرم و مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی در ایران ۱۰۹.۳۵ کیلوگرم در سال می باشد .

تکلوی افزود: شیر با داشتن مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین، چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی بویژه کلسیم ارزش غذایی بالایی داشته و در رشد جسمی و هوشی کودکان، پیشگیری از بیماری پوکی استخوان و افزایش طول عمر انسان نقش مهمی دارد .

وی گفت: اهمیت شیر در دنیا به اندازه ای است که در تقویم جهانی هر سال روز اول ژوئن به نام روز جهانی شیر (Milk Day) نامگذاری شده تا توجه مردم جهان را به اهمیت وجود شیر در سبد غذایی جلب کند .

استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم دامپروری کشور نقش بسیار مهمی در تولید شیر کشور ایفا می کند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار