رشد یک درصدی بارش ها در سال آبیِ جاری

میانگین ارتفاع ریزش های جوی از ابتدای مهر1395 تا 24 اردیبهشت ماه جاری (سال آبی 96-1395 ) بیش از 220 میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ( 218 میلیمتر)، یک درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۶۲۳۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، گزارش وضعیت بارندگی کشور حاکی از این است که بارش ها از اول مهر تا دیروز 24 اردیبهشت ماه جاری( سال آبیِ 96-1395 ) نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( 223 میلیمتر) هنوز یک درصد کاهش دارد.
این در حالی است که بارش های امسال نسبت به سال های گذشته تفاوت قابل توجهی کرده است؛ به این ترتیب که در مناطق کویری و نیمه کویری، بارش ها نسبت به سال های قبل افزایش داشته و برعکس، بارش ها در مناطقی که در کوهپایه ها و مناطق پر بارش قرار دارند کمتر شده است.
بر اساس گزارش بارندگی روزانه به تفکیک حوضه‌های آبریز، حجم بارش اول مهر تا پایان 24 اردیبهشت معادل 362 میلیارد و 566 میلیون مترمکعب است.
بارش ها در حوزه آبریز «فلات مرکزی» با بارش 154 میلیمتر، نسبت به سال آبی 95-1394 به میزان 21 درصد و نسبت به میانگین 48 ساله هفت درصد افزایش یافته و به این ترتیب بیشترین تغییرات مثبت را به خود اختصاص داده است.
در مقابل، حوزه آبریز «مرزی شرقی» با بارش میانگین 59 میلیمتر، 35 درصد نسبت به سال آبی گذشته (91 میلیمتر) و 37 درصد نسبت به متوسط 48 ساله (93 میلیمتر) کاهش داشته است.
در این ارتباط، «ستار محمودی» قائم مقام وزیر نیرو دو هفته پیش اعلام کرد برای ایجاد تعادل مدیریت آب، از بهمن ماه پارسال کمیته ای در وزارت نیرو برای بررسی وضعیت آبی همه شهرها و روستاهای کشور تشکیل شد و برای برخی از این مناطق که احتمال نوساناتی در تابستان 96 پیش بینی می شد، برنامه ها و اقداماتی مورد توجه قرار گرفت.
این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد برخی از شهرهای کشور باید مراقبت های بیشتری برای آبرسانی به آنها در فصل تابستان انجام شود؛ به عنوان نمونه شهرهایی مانند اصفهان و شهرهای اطراف اصفهان، حوزه شمالی استان فارس و شیراز، شهر یزد، بخش هایی از استان کرمان باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند.
البته حمید چیت چیان وزیر نیرو هفته گذشته با اعلام این خبر که « شدت خشکسالی کاهش پیدا کرده است» به موضوع بارندگی های اخیر اشاره کرد و گفت: بعضی از کارشناسان کشور معتقدند بارندگی پارسال و امسال نشانه هایی بر آغاز یک دوره ترسالی در کشور است.
وی تاکید کرد این مطالعات، مطالعاتی آماری است و قاطعانه نمی توان آن را بیان کرد اما نشانه هایی مبنی بر این امیدواری وجود دارد که شدت خشکسالی کاهش پیدا کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار