مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی:

بیماری های قلبی علت بیشتر مرگ های طبیعی است

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی بیشترین علت مرگ‌های طبیعی را بیماری قلب دانست و گفت: متاسفانه این مورد در حال افزایش است و در حال حاضر از فوت جوان در اثر قلب تعجبی نمی‌شود.

کد مطلب: ۶۲۰۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، بهرام صمدی راد با تشریح عملکرد یک ساله اداره کل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی ، اظهار کرد: آمار معاینات سرپایی افزایش یافته و با اینکه در حال حاضر پرداختی توسط شرکت‌های بیمه است ولی آمار رقم افزایشی را نشان می‌دهد، در مجموع وضعیت مراجعات منازعات شهری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در گزارش مراجعان مدعی نزاع در سال ۹۵ تعداد مراجعان ۳۳ هزار و ۹۷۳ نفر بوده که بیش از ۳۰ درصد این مراجعات به دلیل منازعات است، گفت: ۸ و ۸۱۵ نفر از مراجعه‌کنندگان بانوان بودند که در اثر آزار از جانب همسر مراجعه کرده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان متذکر شد: با افزایش میانگین سن جوانی، آزار سالمندان نیز گزارش شده ولی عمده مراجعه کودک آزاری و همسر آزاری بوده است.

وی با اشاره به رتبه استان در کشور در اثر مراجعات مردمی از نزاع گفت: در مقایسه نزاع‌ها، بعد از سه استان تهران، خراسان و اصفهان، تبریز رتبه چهارم را دارد.

صمدی راد افزود: در تصادفات رانندگی سال ۹۵ تعداد مصدومان مراجعه‌کننده ۱۵ هزار و ۴۱۵ نفر بوده است که این تعداد دو درصد در بین مردان افزایش یافته است.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر مراجعه‌کنندگان از طریق بیمه مشکلات خود را حل می‌کنند ولی میزان مصدومان مراجعه‌کننده همچنان افزایش یافته است، گفت: به نسبت ۱۰۰هزار نفر در بین مصدومان حوادث رانندگی در تراز کمتری قرار داریم که جای شکر دارد.

وی در ارائه میزان مصدومان و متوفیان حوادث کار گفت: آمار حوادث کار در سال ۹۵، با میزان مصدومان یک‌هزار و ۲۶۰ نفر بوده است که سیر نزولی در مقایسه با چهار سال اخیر وجود داشته است.
صمدی‌راد ادامه داد: وضعیت استان آذربایجان‌شرقی در بخش معاینات حوادث کار کاهش یافته و این نشان از افزایش ایمنی کار در این استان بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان میزان فوت‌شدگان در حین کار در سال ۹۵ را ۷۲۲ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین دلیل فوت این افراد سقوط از بلندی بود که نسبت به سال ۹۴ افزایش ۴۷ درصدی وجود داشت.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فوت‌شدگان حوادث کار به چشم نمی‌آیند ولی بار سنگینی به جامعه وارد می‌کنند چون اغلب این افراد سرپرست خانواده و جزو نیروی کار کشور محسوب می‌شوند.

صمدی راد در بخش دیگر سخن خود با بیان اینکه طبق قانون، سقط جنین حرام و ممنوع است ولی دو استثناء از قبیل خطر جانی برای مادر و وجود بیماری خاص برای جنین و مادر وجود دارد، گفت: با تعیین سقف زمانی چهار ماهه می‌توان با دو استثناء قانونی اقدام به سقط جنین کرد ولی در صورت عروج روح حتی اگر جنین معیوب باشد امکان سقط جنین وجود ندارد و قانون در این زمینه واضح است.

وی آمار مراجعه‌کنندگان سقط جنین سال گذشته را چنین اعلام کرد: در سال گذشته ۴۰۷ پرونده سقط جنین وجود داشت و ۲۷۰ مورد تائید شده که رشد چهار درصدی وجود دارد و البته از نظر میانگین کشوری در تراز پایین قرار داریم.

وی ادامه داد: در معاینات بالینی جهت درخواست فرزند خواندگی و یا اهداء جنین برای سال گذشته، ۲۳۶ زوج مراجعه‌کننده وجود داشت.

صمدی‌راد در رابطه با آمار تشریح برای سال گذشته به۲ هزار و ۵۸۲ مورد ارجاع جسد اشاره کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲.۸ درصدی نشان می‌دهد که ۲۵ درصد مراجعات مرگ طبیعی است و دو درصد در حین کار و فوت با عدم تعیین و درخواست قضایی حدود هفت درصد بوده و در نهایت حادثه با اتفاق ۲۹ درصد و سه درصد نیز نامعلوم است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان بیشترین علت مرگ‌های طبیعی را بیماری قلب دانست و افزود: متاسفانه این مورد در حال افزایش است و در حال حاضر از فوت جوان در اثر قلب تعجبی نمی‌شود.

وی آمار متوفیان ناشی از سوء مصرف مواد مخدر را چنین اعلام کرد: سال گذشته ۱۴۵ نفر فوتی بوده که هشت نفر زن و ۱۳۷ مرد بود که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که برابر با ۱۰۱ نفر بوده ، افزایش ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

صمدی‌راد خاطرنشان کرد: سال ۹۵ بیشترین موارد مشابه تبریز، مراغه، بناب و بعد میانه، جلفا و بستان‌آباد بوده که بیشترین عامل مرگ مصرف مواد مخدر سنتی است و از لحاظ رتبه کشوری در رتبه ۱۱ قرار داریم و هنوز استان ما کمترین مصرف‌کننده مواد مخدر را دارد.

وی در خصوص متوفیان ناشی از مسمومیت با سموم از جمله قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، جونده‌کش و سیانور گفت: در سال ۹۵ تعداد متوفیان برابر با ۶۲ نفر بوده که ۱۲ زن و ۵۰ مرد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برابر با ۴۵ نفر بوده و رشد ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صمدی‌راد افزود: مصرف قرص برنج ۳۱ مورد، الکل ۱۳ مورد و سموم دفع آفات نباتی ۹ مورد بوده است که ۲۴ درصد متوفیان به صورت اتفاقی و سانحه بوده است.

وی با بیان اینکه در کشورهایی که کشاورزی پر رونق است سم در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و شرکت مربوطه با ایمنی لازم سم‌زدایی می‌کنند، گفت: در ایران کشاورزان اطلاع و آگاهی از این مسئله نداشته و حتی بدون وسایل ایمنی اقدام به سم‌زدایی می‌کنند.

صمدی‌راد بیان داشت: سال ۹۵ درحدود ۲۵ مورد برق‌گرفتگی با افزایش ۷۰ درصدی وجود داشت همچنین ۲۴ مورد غرق شدگی در استان گزارش شد که ۳۳ مورد در رودخانه بوده و ۳۵ درصد در سد و ۱۳ درصد در استخر و ۱۷ درصد کانال آب و چهار درصد سایر حوادث بوده است.

وی در ارائه آمار متوفیان ناشی از مسمومیت مونواکسیدکربن نیز گفت: افزایش ۵۰ درصدی داریم در این مورد و در رتبه پنجم کشوری هستیم که به نسبت جمعیت در رتبه ۱۲ کشوری هستیم.

صمدی‌راد گفت: سال ۹۵ تعداد متوفیان ناشی از سقوط از بلندی برابر با ۱۹ زن و ۹۶ مرد بود که طبق مستندات ۳۶ مورد در اثر حادثه کار بود و مابقی به دلایل مختلف و قضایی گزارش شدند که در مقایسه با میانگین کشوری در تراز بالا قرار دارد.

وی یادآور شد: سال۹۵ ، ۶۷۵ مورد متوفیان تصادفات رانندگی ارجاعی به اداره کل پزشکی قانونی استان داشتیم که این آمار شامل موارد تصادفات رانندگی در حوزه درون، برون شهری، روستایی و موارد خارج استان همچنین موارد ترافیکی نامعلوم بود و می‌توان گفت ۷۰ درصد عامل تصادفات نیروی انسانی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با اشاره به میزان تصادفات درون‌شهری در سال ۹۴ گفت: تعداد تصادفات در حدود ۱۷۸ نفر بوده که در سال ۹۵ این رقم ۱۸۵ مورد بوده است و رشد ۲.۹ درصد را شاهد هستیم و البته بیشترین آمار در مرداد و شهریورماه است و کمترین دی ماه است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۹درصد افراد متوفی بالای ۱۸ سال متاهل بوده که ۸۰ درصد آقایان و ۲۰ درصد زنان هستند و ۳۴ درصد سرنشین بوده‌اند.

صمدی‌راد با بیان اینکه ۵۱ درصد فوت‌شدگان رانندگی در محل حادثه، ۴۱ درصد در بیمارستان و ۶ درصد در محل انتقال بوده است، گفت: این آمار که نشانگر کاهش میزان فوتی‌ها بوده ولی کیفیت تصادفات تغییر کرده است.

وی افزود: ۶۳ درصد فوتی‌ها تصادفات در خودروهای سواری، ۱۹ درصد موتورسیکلت، ۱۰ درصد ماشین‌های سنگین است که ۹۲ نفر سرنشین موتور، ۸۸ نفر در پراید، ۵۵ مورد پژو، ۴۸ مورد سایر موارد است.

صمدی‌راددر ادامه بیشترین تصادفات در استان را به ترتیب شهرهای تبریز، اهر، مرند و میانه اعلام کرد و گفت: در آمار متوفیان درون شهری استان به تفکیک شهرستان محل تصادف ۱۲۰ نفر برای تبریز است که باید رسیدگی شود.

وی آمار تصادفات منجر به فوت‌شدگان در نوروز ۹۶ از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ارجاعی به اداره کل برابر را با ۳۹ مورد دانست و ادامه داد: چهار مورد محل حادثه درون‌شهری است همچنین در نوروز ۹۶ چهار نفر درون شهری، برون شهری ۳۴ مورد با ۲۶ درصد افزایش و در حوزه روستایی فوتی وجود نداشت.

صمدی‌راداعلام کرد: در مجموع در نوروز سال گذشته ۴۶ نفر فوتی وجود داشت که این عدد در سال جدید ۳۹ نفر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار