معاون اداره کل امور عشایری استان اردبیل:

جشنواره ملی کوچ عشایر اردیبهشت ماه در خلخال برگزار می شود

معاون اداره کل امور عشایری استان اردبیل گفت: نخستین جشنواره ملی کوچ عشایر استان اردبیل به میزبانی خلخال 15 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

کد مطلب: ۶۱۳۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،داور داوردان در نشستی با فرماندار خلخال افزود: این جشنواره با حضور عشایر استانهای اردبیل ، فارس ، لرستان ، چهارمحال بختیاری و .. در یکی از مناطق ییلاقی شهرستان خلخال برگزار خواهد شد .
وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی تولیدات عشایر در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال و معرفی جاذبه های گردشگری ، صنایع دستی و فرآورده های لبنی عشایر ذکر کرد .
داوردان با بیان اینکه برای برگزاری اولین جشنواره ملی کوچ عشایر تاکنون 700 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی تخصیص یافته ، خواستار همکاری لازم و فراهم کردن زمینه برگزاری هرچه بهتر این جشنواره از سوی فرمانداری و دستگاه های اجرایی خلخال شد .
فرماندار خلخال نیز در این جلسه با بیان اینکه برگزاری جشنواره های مختلف در طول سال نیاز جامعه امروز برای ایجاد نشاط اجتماعی و نیز معرفی جاذبه های گردشگری منطقه است گفت: خلخال برای میزبانی نخستین جشنواره ملی کوچ عشایر استان اردبیل آمادگی کامل دارد .
فریدون بابایی افزود: این مراسم 15 اردیبهشت به نحو احسن با بکارگیری تمام ظرفیت های گردشگری این شهرستان برگزار خواهد شد .
وی اجرای مسابقات تیراندازی ، سوار کاری ، پخت غذاهای محلی عشایری و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و فرآورده های لبنی را از جمله برنامه های پیش بینی شده برای جشنواره کوچ ملی عشایر استان اردبیل در خلخال اعلام کرد .
فرماندار خلخال گفت: مکانی مناسب و زیبا برای اجرای این برنامه ملی انتخاب خواهد شد .
گفتنی است:جمعیت عشایر استان اردبیل بیش از 80 هزار نفر و در قالب 15 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند .
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند .
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند .
عشایر استان همه ساله 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند .
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال است .
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند .
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار