24درصدجمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند/افزایش اضطراب طی10سال گذشته

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه 24 درصد جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند، گفت: در طول 10 سال گذشته میزان اضطراب و افسردگی در جامعه افزایش یافته است.

کد مطلب: ۶۰۱۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به اختلالات رفتاری در سطح جامعه اظهارداشت: بر اساس آمار در حال حاضر حدود 24 درصد جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند و این جمعیت در رده سنی 20 تا 60 سال قرار دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم غربالگری سلامت روان در نوجوانان و جوانان خاطرنشان کرد: سلامت روانی و اجتماعی بعد مهمی از سلامت انسان است که مولفه های آن مورد توجه قرار نمی گیرد در صورتی که باید غربالگری سلامت روانی به خصوص در میان نوجوانان و جوانان انجام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: مطالعاتی که انجام شده نشان می دهد که در طول 10 سال گذشته میزان اضطراب و افسردگی در جامعه افزایش یافته است و این نشان می دهد که مسئولیت سلامت روان را نباید فقط بر عهده وزارت بهداشت دانست بلکه دستگاه های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند تا سلامت روان در جامعه را تأمین کنند.

وی در ادامه با اشاره به میزان افسردگی در جامعه بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که انجام شده افسردگی و اضطراب در میان افراد جامعه شیوع بیشتری نسبت به گذشته داشته است اما کمبود تجهیزات و تخت های بستری برای بیماران روانی یکی از نگرانی هایی است که در طول دولت یازدهم با آن روبرو هستیم.

خضری با تأکید بر اینکه خدمات روانپزشکی به صورت کامل تحت پوشش بیمه‌ ها نیست، توضیح داد: این خدمات در بخش خصوصی نیز نادیده گرفته شده است. در واقع تعداد تخت ‌های بیمارستان ‌های دانشگاهی و دولتی از نظر کیفیت و کمیت پاسخگوی تعداد بیماران نیست.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تعرفه های درمانی بیماران روانی نیز گفت: در مجموع تعرفه ‌های پزشکی غیر واقعی است که این مساله باعث شده تا مشکلات زیادی بر سر راه بیماران قرار بگیرد. واقعی نشدن تعرفه ‌ها پیامدهای بدی را در میان جامعه هم برای بیماران و هم برای پزشکان در بر دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار