گزارش پانا از آغاز سال تحصیلی

توجه والدین به کیف و کفش مدرسه/کفش های چرمی و پارچه ای مناسب برای دانش آموزان

خبرگزاری پانا: سال تحصیلی جدید از راه رسید و بیش از 12 میلیون دانش آموز در سراسر کشور با حضور در کلاس های درس شور و هیجان خاصی را به کوچه و خیابان های شهر بخشیده اند.

کد مطلب: ۵۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، این روزها از گوشه و کنار شهر بوی کتاب های نو و تمیز، برق لوازم التحریر و کیف مدرسه و شادابی و نشاط دیدن دوستان تازه می آید.
بازهم با پایان یافتن فصل تابستان بوی مهر در شهرها و کوچه های کشورمان پیچیده است و باز هم مدارس پذیرای دانش آموزانی شده اند که صدای آنها در فضای مدرسه پیچیده تا سال تحصیلی جدید را همراه با دیگر دانش آموزان آغاز کنند.
با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن، روانه مدرسه شده اند. همه ساله با شروع ماه مهر کوچه ها و خیابان ها رنگ و بوی دیگری پیدا می کنند و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به جامعه می بخشد.

*بوی مدرسه در هوای شهرها و خانواده ها پیچیده

مدرسه ای که از آن سخن می گوییم همان جایی است که امروز من پزشک، خلبان و مهندس شده ام؛ این مدرسه همان جایی است که من روز اول با گریه به همراه مادرم رفتم و امروز با موفقیت از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام.براستی این مدرسه ها اگر نبود من چه کاره می شدم؟
آیا نباید این مدرسه که به من علم، دانش، موفقیت، شخصیت، شغل و زندگی می دهد را دوست داشته باشم و هیچ وقت کسانی که در کلاس های درس به عنوان معلم برای من زحماتی کشیده اند را نمی توانم فراموش کنم.
بعد از سه ماه استراحت، تفریح و گردش مدارس با شور و نشاط کار خود را آغاز کرده اند و دیدن دانش آموزانی که در سطح شهر مشغول رفت و آمد هستند، چهره زیبایی به شهرها بخشیده است.

*بوی ماه مهر

در آغاز سال تحصیلی والدین در تکاپو هستند تا شرایط لازم را برای فرزندانشان محیا کنند تا آنها با خیالی آسوده فقط به درس و تحصیل فکر کنند.
در این بین بازار خرید کیف و کفش و لوازم التحریر داغ داغ بود و نمایشگاه های مختلف و فروشگاه های مختلف به این جهت برپا شد.

*کفش مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است

کفش راحت و مناسب باعث می شود دانش آموز دیرتر احساس خستگی کند و دچار پا درد و کمردرد هم نشود و به خصوص اگر هر روز برای رفتن به مدرسه مسیری را پیاده روی می کند، بهتر است در انتخاب کفش دقت بیشتری شود.

یک کفش مناسب باید سبک و راحت باشد و جنس رویه آن طوری باشد که پا امکان نفس کشیدن داشته باشد.

کفش های چرمی و پارچه ای برای دانش آموزان مناسب تر هستند و حدود سه سانتی متر پاشنه و قابل شستشو و تمیز بودن از دیگر امکانات یک کفش مناسب است.
کفش مناسب مدرسه نباید در قسمت بیرونی کفی صاف باشد تا در روزهای برفی و بارانی دانش آموزان لیز نخورند و لباس مدرسه دانش آموزان با اندازه مناسب نه تنگ و نه گشاد تهیه و لباس هایی با جنس نخی مناسب تر هستند.

*کیف مدرسه نباید بیشتر از پنج کیلو وزن داشته باشد

کیف و کوله پشتی مدرسه باید متناسب با سن و جثه دانش آموز باشد و وزن آن از پنج کیلو تجاوز نکند.
متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در این باره گفته اند: « کوله پشتی اگر درست مورد استفاده قرار بگیرد بهترین وسیله حمل کتاب درسی است اما نباید به طور دایم با یک دست حمل شود
کوله پشتی یا کیف باید پهن و قابل کوتاه و بلند شدن باشد و استفاده از کوله پشتی یک بند موجب فشار آمد به یک طرف بدن می شود. در حالی که اگر وسیله حمل کتاب دو بند داشته باشد، فشار به صورت متقارن بر هر دو شانه تقسیم می شود.

*دبستانی ها بیش از 10 درصد وزن بدنشان کیف مدرسه را حمل نکنند

انجمن کایروپراکتیک انتاریو در کانادا، معتقداست شاگردان مدارس ابتدایی نبایستی بیش از 10 درصد وزن بدنشان بار حمل کنند و درمورد شاگردان دبیرستانی این نسبت نبایستی بیش از 15 درصد وزن بدن باشد .
کیف های کوله ای از این جهت مورد توجه بیشتر قرار می گیرد که زمان حمل کتب درسی در راه مدرسه وزن کیف روی هر دو شانه تقسیم می شود و فشار بر روی یک شانه نمی آید.
حتما کوله ای را انتخاب کنید که یک بند برای دور کمر هم داشته باشد چون در این صورت کیف روی پشت فرزند شما ثابت می ماند و فشار کمتری روی کمر می آید.
کیف اگر ول باشد امکان دارد بچه را به جلو خم کند و باعث شود تعادل فرزند شما به هم بخورد.از دیگر ویژگی های کیف خوب این است که پهنای بندش کم نباشد چون باعث می شود فشار وزن بر شانه ها پخش شود و این که فشار بر قسمت خاصی از شانه نیاید،

*مواظب شانه دانش آموزان خود باشید

در صورتی که دانش آموز شما از کیف های تک بند استفاده می کند، همیشه کیف را روی یک شانه قرار ندهد یا همیشه کیف را با یک دست حمل نکند در زمان استفاده کیف را از روی یک شانه روی یک شانه دیگر قرار دهد یا از دستی به دست دیگر منتقل کند.
چون استفاده مداوم کیف بر روی یک شانه باعث می شود آن شانه آسیب ببیند.جنس کیف جزو مهمترین نکات است.

با توجه به این که کیف مدرسه حسابی به این طرف و آن طرف می خورد و کثیف می شود باید جنس آن قابل شستشو و بسیار مرغوب باشد که با یک بار شستن یا کشیده شدن روی زمین پوست پوست و خراب نشود، دقت کنید که یک کیف در طول یک سال چقدر ممکن است روی زمین کشیده و کثیف شود و چند بار باید شسته شود و اینکه حداقل باید یک سال کار کند.
کیف های سبک برای خرید مناسب تر هستند شما تصور کنید یک کیف خودش وزن زیادی داشته باشد ما هم آن را از کتاب و دفتر پر کنیم دیگر قابل حمل نیست. وزن مناسب کیف برای دبستانی ها 2.5 تا 4.5 کیلوگرم و برای راهنمایی و دبیرستان ۷ کیلوگرم است.

گزارش از میثم حاجی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار