رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اردبیل به زیر کشت حبوبات انتظاری رفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال جاری بیش از پنج هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت حبوبات انتظاری رفت.

کد مطلب: ۵۳۳۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، عدیل سروی اظهار کرد: در سال جاری بیش از پنج هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت حبوبات انتظاری رفت که از این میزان سطح زیر کشت بیش از سه هزار و 800 تن نخود و عدس برداشت شد.

وی در خصوص ضرورت کشت حبوبات به صورت پائیزه افزود: در کشت‌های بهاره حبوبات، علاوه بر اینکه بارندگی‌های اوایل فصل و زیادی رطوبت خاک مانع کشت شده و باید تا گاو رو شدن خاک منتظر شد، باقیمانده رطوبت خاک نیز در حین انجام عملیات کشت تخلیه و بذر تقریبا در بستر خشک قرار می گیرد.

سروی یادآور شد: معمولاً بعد از کشت، بارندگی فصلی نیز کمتر رخ می‌دهد و چنین زراعتی هر چند جوانه می‌زند ولی بوته‌ها از رشد مناسبی برخوردار نبوده و عملکرد مزارع کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه زراعت عدس به سرما متحمل بوده علاوه بر کشت انتظاری، امکان کشت پاییزه آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این روش‌ها از بارندگی‌های پاییز، زمستانه و بهاره در فصل رشد به خوبی استفاده کرده و قبل از رسیدن ماه‌های گرم سال که تاثیر منفی در تلقیح گل‌ها داشته، رشد کرده و از خسارت برخی آفات و امراض در امان مانده و محصول زودتر رسیده و عملکرد بیشتری نسبت به کشت بهاره خواهد داشت.

سروی در ادامه گفت: استان اردبیل جز 10 استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی است که چهار درصد تولیدات متنوع کشاورزی را به خود اختصاص داده و در سه دشت اردبیل، مشگین‌شهر و مغان ظرفیت خوبی برای تولید محصولات متنوع وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل در تولید محصول پاک و ارگانیک جز استان‌های پیشرو و ممتاز ایران است، عنوان کرد: این استان با داشتن 11 کلینیک تولیدکننده مواد بیولوژیکی در مبارزه بیولوژیک نیز توانسته به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند به طوری که 20 هزار هکتار از اراضی این استان در قالب طرح مبارزه بیولوژیکی قرار گرفته است.

سروی در پایان سخنان خود استقبال از این روش را در کاهش مصرف سموم، دفع آفات و بیماری‌های مختلف یادآور شد و بیان کرد: در کنار استفاده نکردن از سم و کود راندمان تولید به حدی افزایش یافته که امکان صادرات محصولات متنوع در بخش کشاورزی فراهم آمده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار