استاندار اردبیل:

راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی نمین از الویت های استان اردبیل است

استاندار اردبیل گفت: فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی نمین به لحاظ تاثیر آن در توسعه صادرات و منطبق بودن با اقتصاد مقاومتی از برنامه های الویت دار استان است.

کد مطلب: ۵۱۹۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل ،مجیدخدابخش در جلسه بررسی زیرساخت های راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی نمین افزود: به دنبال تسهیل روابط اقتصادی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان و ایجاد غرفه معرفی و عرضه تولیدات استان اردبیل در مسکو هستیم و دستگاه های اداری باید برای تامین زیرساخت ها و فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی نمین تلاش کنند.

استاندار اردبیل اظهار کرد: بازار مسکو فرصتی طلایی برای تولیدات استان اردبیل است و این استان می تواند به عنوان باراندازی برای انتقال کالا به روسیه مطرح و مورد توجه تجار و صادرکنندگان قرار گیرد.

وی بیان کرد: بهتر است نصف منطقه ویزه اقتصادی نمین برای ایجاد بارانداز و سردخانه در نظر گرفته شود و از تجار ترکیه ای نیز برای سرمایه گذاری جهت احداث انبار و سردخانه در آن منطقه استقبال شود.

خدابخش با اشاره به سرمایه گذاری مطلوب و اولیه شرکت بازرگانی شاهد در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین، از آن شرکت خواست زمینه جذب مشارکت و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی را در این منطقه به وجود آورد.

وی ادامه داد: در شمال استان اردبیل به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در سطح 40 هزار هکتار هستیم و هرچند تفاوت هایی با منطقه ویژه اقتصادی نمین دارد اما امکان دارد آن طرح در منطقه ویژه اقتصادی نمین تاثیر بگذارد.

استاندار اردبیل بر اخذ مجوز واگذاری زمین در داخل محدوده منطقه اقتصادی نمین برای ایجاد زیرساخت های داخلی مورد نیاز تاکید کرد و تلاش مسوولان امر را در جهت رفع مشکلات و موانع عملیاتی شدن منطقه ویژه خواستار شد.

خدابخش افزود: منطقه ویژه اقتصادی نمین به راه ارتباطی مستقل نیاز دارد و پیشنهاد اجاره یا واگذاری هفت هکتار از محوطه فرودگاه اردبیل برای ایجاد راه دسترسی منطقه ویژه اقتصادی باید با حضور مسوولان امر در تهران بررسی و تصمیم گیری شود.

وی اظهار کرد: در تامین زیرساخت ها و امتیاز های آب، گاز، راه، و برق منطقه ویژه اقتصادی نمین به دنبال کم هزینه ترین راه ها هستیم تا بار مالی بیشتری برای شرکت بازرگانی شاهد تحمیل نشود.

استاندار اردبیل بیان کرد: به لحاظ ممنوعه بودن دشت اردبیل برای تامین آب منطقه ویژه اقتصادی نمین، اجازه حفر چاه در آن محدوده داده نمی شود و پیشنهاد مسوولان منطقه ویژه برای تامین آب مورد نیاز باید بررسی و در چارچوب قانون نسبت به تامین آن اقدام شود.

پرویز رضایی مدیرعامل شرکت بازرگانی شاهد نیز در این جلسه گفت: این شرکت از سال 94 اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی نمین را برعهده گرفته و تاکنون حدود 50 میلیارد ریال برای آن هزینه کرده است اما به لحاظ فعال نشدن منطقه، حساسیت ها و انتظارهایی نزد مردم ایجاد شده است.

وی افزود: مطالعات منطقه ویژه اقتصادی نمین باید تا شهریور ماه تمام شود و این طرح در سال آینده به مرحله اجرا وارد خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی شاهد استفاده از راه شهرک صنعتی شماره دو یا محدوده فنس کشی شده فرودگاه اردبیل را به عنوان راه دسترسی منطقه ویژه اقتصادی نمین پیشنهاد و بر تامین جاده مستقل برای آن تاکید کرد.

رضایی اظهار کرد: سرمایه شرکت بازرگانی از محل سرمایه گذاری خانواده های شهید تامین می شود و این شرکت از اعتبارهای دولتی بی بهره است.

محمد شهبازعلیزاده مدیرمنطقه ویژه اقتصادی نمین نیز در این جلسه از آغاز پرداخت پول بهره برداران دارای پروانه چرا در سه پلاک ثبتی محدوده این منطقه خبر داد.

وی گفت: خط انتقال گاز از داخل محدوده منطقه ویژه اقتصادی نمین می گذرد و با تامین 40 هزار مترمکعب گاز به این منطقه موافقت شده است اما برای تامین آب، برق و راه دسترسی آن به تلاش و تعامل دستگاه های ذیربط نیاز داریم.

علیزاده افزود: چاه آب مورد اشاره شرکت آب منطقه ای استان اردبیل برای تامین آب منطقه ویژه اقتصادی نمین در دو کیلومتری این منطقه واقع شده و فاقد تجهیزات و پمپاژ است و پیشنهاد می شود به جای تامین امکانات و لوله گذاری انتقال آب، مجوز حفر چاه در داخل منطقه صادرشود.

گفتنی است :ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین با 2هزار و 55 هکتار مساحت در این استان در سال 85 در هیات دولت و در سال 89 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مراحل مطالعه و اجرای آن در نزدیکی فرودگاه اردبیل پیگیری می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار