سخنگوی دستگاه قضا:

11 هزار زندانی در سال 94 مشمول عفو رهبری قرار گرفتند

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: در سال گذشته حدود 11 هزار نفر از زندانیان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که برخی منجر به آزادی‌شان و برخی منجر به تقلیل حبس‌شان شد.

کد مطلب: ۴۸۲۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه یکی از مسائل خوب در سال 94 که با هماهنگی قوه قضاییه و نیز سایر دستگاه‌ها انجام شد رسیدگی به وضع زندان و زندانیان بود گفت: ما نسبت به بهداشت زندان و زندانیان و ظرفیت زندان‌ها همیشه رنج برده و می‌بریم و اگر امکانات و بودجه لازم بود، قدم‌های بلندتری را بر می‌داشتیم.

وی افزود: در سال 94 قدم‌های خوبی برداشته شد که یکی سعی کردیم که با زحمت و صرفه جویی سه اردوگاه از هفت اردوگاهی که در دست احداث و تجهیز بود را راه اندازی کنیم و تعدادی از متهمان مربوط به مواد مخدر در آنها تفکیک شدند و به این اردوگاه‌ها منتقل شدند. همچنین سعی شد برخی از بازداشتگاهها و ندامتگاههایی که در حال تکمیل بود با کمک رئیس قوه قضاییه و نیز کمک مختصری از دولت، راه‌اندازی شود.

سخنگوی قوه قضاییه تأکید کرد: اقدام دیگر کارهای فرهنگی بود که بیشتر مورد توجه قرار گرفت و نسبت به مددجویان و آنهایی که تشخیص داده شده اظهار ندامت و توبه کرده‌اند و دادیار ناظر زندانها و دادستان‌ها تشخیص داده بودند که آنها مشمول عفو قرار بگیرند، بررسی و تحقیق شد و بدین ترتیب در سال 94 حدود 11 هزار نفر از زندانیان مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که برخی از آنها منجر به آزادی‌شان شد و برخی حبس‌شان تقلیل یافت، البته کسانی که به خاطر جزای نقدی در زندان بودند آزاد شدند.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان كرد:در مجموع پارسال 20 درصد كاهش آمار زندانی نسبت به سال 93 را شاهد بودیم و امیدواریم همین روند را و یا شاید كمی بیشتر در سال 95 داشته باشیم. همچنین در سال جاری از حبس های جایگزین بیشتر استفاده شود تا افرادی كه جرم را تكرار نمی كنند از مرخصی بیشتر و عفو لازم بهره مند شوند.

وی یكی از مسایل خوب در سال 94 با همكاری بخش‌های قوه قضائیه را رسیدگی به وضع زندانیان و زندان‌ها عنوان كرد و افزود: ما نسبت به بهداشت زندان و زندانی، ظرفیت اسمی و عملی زندان‌ها كه همیشه رنج برده و هنوز رنج می‌بریم، اقداماتی انجام داده‌ایم و اگر امكانات و بودجه لازم داشته باشیم قدم‌های بلندتری هم برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: از مجموع هفت اردوگاه در سطح كشور سه اردوگاه برای زندانیان به بهره‌برداری رسید و تعدادی از متهمان مواد مخدر تفكیك و به این اردوگاه‌ها منتقل شدند. همچنین در سال گذشته برخی از بازداشتگاه‌ها و ندامتگاه‌ها با كمك ویژه رییس قوه قضائیه و مختصر كمكی از سوی دولت نیز فازهایی از این مكان‌ها راه‌اندازی شده است.

محسنی اژه‌ای گفت: كارهای فرهنگی مورد توجه بیشتری برای مددجویان و زندانیان در سال گذشته انجام شد و افرادی كه توبه یا اظهار ندامت كردند و مسئولان ذیربط تشخیص می‌دادند كه اینها مشمول عفو قرار گیرند، پس از تحقیق مفصل از زندانیان مورد عفو از سوی مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: یكی از اقدامات كه با همكاری نیروی انتظامی انجام شد در خصوص برخورد با جرایم خشن بود. در سال اول، دوم و سوم در اثر اجرای این اقدام زندانی ها زیاد شدند ولی اثر آن در جامعه این بود كه جرائم خشن سیرنزولی پیدا كرد و در سال 94 نسبت به 93 كاهش داشت. قتل عمد در تهران در سال 94 نسبت به سال 93 كاهش پیدا كرده و در سایر استان ها در این مورد موفق به جمع بندی نشدم.

وی یكی دیگر از كارهای قضات در دادسراها و اجرای احكام را كاهش قابل توجه پرونده های اجرای احكام ذكر كرد و گفت: موجودی پرونده های اجرای احكام كاهش پیدا كرده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد افزایش آمار پرونده های تجدید نظر گفت: در سال 94 با اجرایی شدن آیین دادرسی جدید آمار این پرونده ها افزایش پیدا كرد و در سال 94 بر اساس این قانون جدید آمارها و نوبت ها طولانی تر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار