گزارش پانا از افزایش امیدها به نشست دوحه برای کاهش تولید نفت خام:

برنامه تثبیت تولیدنفت موفق نشود بهای نفت رو به کاهش خواهد بود

کاهش قیمت نفت در بسیاری از کشورهایی که اقتصاد آنها به درآمدهای نفتی وابسته است مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده تا آنجا که تحلیلگران و کارشناسان جهانی بازار نفت هشدار داده اند در صورتی که میزان تولید نفت خام توسط کشورهای تولید کننده نفت کاهش نیابد بهای نفت با کاهش بیشتر مواجه شود و امیدها به توافق در نشست دوحه که 17 آوریل برگزار می شود معطوف شده است .

کد مطلب: ۴۸۲۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ،بانک آمریکایی گلدمن ساکس در گزارشی پیش بینی کرد که تولید نفت خام اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) امسال روزانه ٦٠٠ هزار بشکه و در سال ٢٠١٧ با نیم میلیون بشکه در روز افزایش همراه می شود.
ساکس این پیش بینی را مبنی بر به توافق نرسیدن تولیدکنندگان در نشست دوحه برای تثبیت تولید در سطوح ماه ژانویه اعلام کرده است.
این بانک در اطلاعیه ای که ٦ آوریل منتشر شد، عنوان کرد: با وجود اظهار نظرهای اخیر که احتمال برنامه تثبیت تولید را زیر سوال می برند، ما احتمال کمی برای موفق شدن این برنامه و یا کاهش تولید اعضای اوپک قائل هستیم و در نتیجه پیش بینی می کنیم که تولید افزایش یابد.
تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک قرار است ١٧ آوریل (٢٩ فروردین ماه) در دوحه برای بررسی برنامه تثبیت تولید نفت خام و رسیدن به تواقی گردهم آیند.
قطر از تمام تولیدکنندگان نفت برای حضور در نشست دوحه دعوت کرد
وزارت انرژی قطر اعلام کرد برای حضور تمام کشورهای تولیدکننده اوپکی و غیراوپکی نفت برای شرکت در نشست نفتی ماه آینده در دوحه دعوت‌نامه ارسال کرده است.
وزارت انرژی قطر اعلام کرد به تمام کشورهای عضو اوپک و کشورهای عمده تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک برای شرکت در نشست دوحه دعوت‌نامه ارسال کرده است.

این وزارتخانه دولت قطر اعلام کرده است نشست مذکور در روز 17 آوریل سال جاری در دوحه برگزار خواهد شد. بنا به اعلام رسمی وزارت انرژی این کشور در این دعوت‌نامه بر لزوم بازگرداندن تعادل به بازار نفت و همچنین بهبود اقتصاد جهانی تاکید شده است.

بنا به اعلام دولت قطر در این نشست تلاش خواهد شد تا توافق‌نامه‌ای برای عدم افزایش تولید و صادرات نفت از سوی کشورهای حاضر در این نشست به امضا برسد.

هدف از این اقدام کاهش مازاد عرضه کنونی در بازار نفت خواهد بود که به نفع همه کشورهای حاضر است.

بنا به گفته وزیر انرژی قطر تاکنون 15 کشور عضو اوپک و غیرعضو اوپک از این نشست اعلام حمایت کرده‌اند و این کشورها در مجموع حدود 73 درصد از کل نفت جهان را تولید می‌کند.
برخی اعضای اوپک در نشست دوحه شرکت نخواهند
عبدالله البدری دبیرکل اوپک اعلام کرد تاکنون حدود 15 کشور عضو اوپک و غیرعضو اوپک از نشست نفتی دوحه قطر اعلام حمایت کردند.

این مقام اوپک تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که برخی اعضای اوپک و غیرعضو اوپک که از آنها برای شرکت در توافق دوحه دعوت شده است در این نشست حضور پیدا نکنند.
خوش بینی مسکو به موفقیت برنامه تثبیت تولید نفت
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد این کشور امیدوار است که نشست ١٧ آوریل (٢٩ فروردین ماه) در دوحه منجر به برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت‌‌ بشود.
لاوروف گفت: روسیه معتقد است که نشست دوحه قطر که قرار است با حضور تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) برای بررسی برنامه تثبیت تولید در سطح ماه ژانویه برگزار شود، سبب‌‌ می‌شود ثبات به بازار نفت بازگردد.
مقام‌های انرژی روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا در ماه فوریه در نشستی با هم به توافق رسیدند تا طی اقدامی جدید در جهت تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید خود را در سطوح ماه ژانویه تثبیت کنند تا شاید با این اقدام قیمت نفت بهبود یابد.
عراق در نشست دوحه شرکت‌‌ می‌کند
عراق اعلام کرد که خواستار شرکت در نشست تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در دوحه است.
سالم جوبوری، سخنگوی پارلمان عراق گفته است بغداد در نشست تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که قرار است روز ١٧ آوریل (٢٩ فروردین ماه) در دوحه به منظور نهایی کردن برنامه تثبیت تولید نفت خام تولیدکنندگان برای ایجاد ثبات در بازار نفت و تقویت قیمت‌ها برگزار شود.
میانگین فروش نفت عراق به روزانه ٣,۵ میلیون بشکه رسیده است
میانگین صادرات نفت خام عراق در هفت روز نخست ماه آوریل از پایانه‌های جنوبی بندر بصره به سه میلیون و ۵٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.
به گزارش رویترز از بغداد، یکی از مقام‌های شرکت دولتی نفت جنوب عراق روز پنجشنبه (١٩ فروردین ماه) اعلام کرد که میانگین صادرات نفت خام عراق در در ماه آوریل از پایانه‌های جنوبی بندر بصره تاکنون به سه میلیون و ۵٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.
قزاقستان هم به نشست دوحه دعوت شد
براساس این گزارش قزاقستان اعلام کرد که برای شرکت در نشست دوحه دعوت شده است.
وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که این کشور به نشست تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ١٧ آوریل (٢٩ فروردین ماه) در دوحه برای بحث و بررسی درباره برنامه تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه دعوت شده است.

به گزارش پانا بسیاری از کشورها امیدوارند نشست دوحه منجر به تثبیت در بازار جهانی نفت شود تا سقوط بهای نفت با توجه به پیش بینی که برای افزایش تولید نفت تا سطح 600 هزار بشکه در روز صورت گرفته جنبه عمل به خود نگیرد .امیدی که برخی تحلیلگران بازار نفت چندان به آن خوش بین نیستند و برخی دیگر حصول به آن را چندان دور از دسترس نمی دانند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار