ایوبی:

VOD راه حمایت از کالاهای فرهنگی را باز می کند

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ؛ گفت: VOD راه حمایت از کالاهای فرهنگی را باز می کند.

کد مطلب: ۴۷۵۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ صبح امروز - دوشنبه 24 اسفند- جلسه ای با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی مدیرعامل رسانه های تصویری، دکتر محمد مهدی مظاهری مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید صادق موسوی مدیر کل حوزه ریاست ،حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه و جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در رابطه با اعطا پروانه به شرکت های واجد شرایط لازم برای ارائه خدمات VOD در سازمان سینمایی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، در این جلسه که جمعی از مدیران شرکت های ارائه دهنده خدمات صوتی و تصویری و محمدرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش هم حضور داشتند، ابتدا مدیرعامل رسانه های تصویری گفت: امروز قرار است ما به شرکت های واجد شرایط لازم از میان شرکت های متقاضی پروانه اعطا کنیم تا از این پس فعالیت و همکاری خودشان را به صورت قانونی آغاز کنند.
وی با بیان این که برای راه اندازی VOD در کشور سه شرط لازم است، افزود: شرط اول فراهم شدن زیرساخت های لازم برای ارائه VOD است که بدین منظور بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و تولید محتوای فرهنگی با وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی زیر ساخت ها و فضای مجازی همکاری صورت گرفت و ما با همین ظرفیت 2400 مگابایت اینترنت که در کشور فراهم است ارائه خدمات VOD را آغاز خواهیم کرد.
مصطفی ابطحی در ادامه درباره شرط دوم توضیح داد: اما فقط فراهم شدن زیرساخت ها کافی نیست. یعنی اگر زیرساخت های لازم فراهم شود، اما محتوای مناسبی وجود نداشته باشد این زیرساخت ها به کار نمی آید.
وی تاکید کرد: تهیه کنندگان و اهالی سینما آمادگی فراهم کردن این محتوای مناسب را دارند. سازمان سینمایی هم قول هایی مبنی بر حمایت از فیلم نامه های خوب داده و قرار است کارگاه های فیلمنامه نویسی در مدرسه ملی سینما و مراکز سینمایی برگزار شود تا فیلمنامه های خوب به دست تهیه کنندگان برسد.
مدیرعامل رسانه های تصویری با اشاره به تاثیر عملکرد شرکت های ارائه دهنده خدمات VOD یادآور شد: در مرحله سوم باید این محتوای خوب به شکل مطلوبی به دست کاربران برسد. امیدواریم زیر ساخت هایی که شما فراهم کردید این امکان را به وجود بیاورد و شما هم به وظایف خودتان به درستی عمل کنید.
وی در ادامه توضیح داد: اگر همه این شرایط در کنار هم فراهم شود، کاربر رضایت کافی خواهد داشت و ما می توانیم با استفاده از VOD مخاطبان جدیدی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور داشته باشیم. VOD می تواند ارتباط ما را با کسانی که در شهر کوچک زندگی می کنند و شرایط سینما رفتن را ندارند، یا کسانی که سینما رفتن را بلد نیستند و... برقرار کند.
ابطحی تصریح کرد: ما گنجینه بزرگی از میراث فرهنگی خودمان را در این شبکه ارائه خواهیم داد و به جای آنکه آثار دیگران را دانلود کنیم، آثار خودمان را آپلود خواهیم کرد.
به گفته وی فعالیت VODمغایرتی با فعالیت دیگر مراکز و نهادها ندارد. مدیرعامل رسانه های تصویری در ادامه افزود: ما مُر قانون را در دست داریم و به وظایف خودمان عمل می کنیم. در قانون آمده که ما باید مدیریت محتوا در فضای مجازی را برعهده بگیریم و عمل کردن به این قانون، هیچ مغایرتی با کار دیگر ارگان ها مثل صدا و سیما ندارد. در هر صورت مدیریت خدمات صوتی و تصویری چند رسانه ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی تاکید کرد: وزیر ارشاد تاکید دارد که نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر نظارت بر تولید محتوا باشد و باقی کارها به دست بخش خصوصی سپرده شود. امیدواریم که شما از همین امروز نحوه دسترسی کاربران به برنامه هایی که باید بر روی گیرنده هایشان نصب کنند تا محتوای اندک ما را بتوانند استفاده کنند، را در دسترس شان قرار دهید.
ابطحی با اشاره به 100 محتوایی که در مرحله نخست در دسترس کاربران VODقرار می گیرد گفت: ما به شما قول می دهیم علاوه بر محتواهای خودتان، 100 محتوای دیگر هم در دسترس شما قرار دهیم. بدین شکل هر کس می تواند براساس سلیقه خودش محتوا را انتخاب کند و می دانید که راه با رفتن ساخته می شود.
حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی گفت: من به شما که وارد چنین عرصه مهمی شدید، تبریک می گویم. خوشبختان عرصه فرهنگ آنچنان بزرگ و گسترده هست که هیچکس در اینجا رقیب دیگری نیست و همه می توانند به راحتی در کنار هم کار و تلاش کنند.
وی افزود: ما در جهانی به سر می بریم که همه چیز به سمت تصویری شدن پیش می رود و در کشورما هم با وجود همه سختی ها و تنگ دستی ها همیشه تولید محتوا وجود داشته است. به همین دلیل است که ما گنجینه گرانبهای تصویری داریم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فیلم های کوتاه عنوان کرد: نمی دانم چقدر با مراکز ساخت فیلم های کوتاه در استان های مختلف آشنایی دارید اما باید بدانید که سالانه بیش از هزار فیلم کوتاه در کشور تولید می شود که هیچ جایی برای نمایش آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: در کنار آن مستندسازان ما از بهترین مستندسازان جهان هستند که هر ساله در رقابت های مختلف جهانی جوایز معتبری را کسب می کنند اما مستندهای آنها نمایش داده نشده و کسی نمی تواند این مستندها را ببیند.
ایوبی با بیان این که امسال 198 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بودند، تاکید کرد: ظرفیت تولید سینمای ایران بیش از ظرفیت نمایش آن است و گاهی در دادن مجوز ساخت به فیلم ها سخت گیری می کنیم تا از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری کنیم. چون شرایط و امکان نمایش این حجم از فیلم را در کشور نداریم.
وی در ادامه افزود: برای نمایش این همه فیلم ما باید بیش از 3هزار سالن سینما داشته باشیم در حالی که هم اکنون تنها 400 سالن سینما داریم. در کنار فیلم های سینمایی، به مجموعه عظیمی از تولیدات در عرصه موسیقی و نمایش هم فکر کنید. سالانه نمایش های بسیار درخشان و دیدنی به روی صحنه می رود که به علت کمبود سالن و فاخر بودن هنر نمایش عده کمی موفق به دیدن آن می شودند.
رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: همچنین گروه های موسیقی که با تلاش بسیاری اقدام به برگزاری کنسرت های موسیقی می کنند نیز می تواند از این بستر برای عرضه محصولات خود بهره ببرند.
وی با بیان این که اگر دلمان ذره ای برای فرهنگ این مملکت می سوزد و به تهاجم فرهنگی اعتقاد داریم، باید در راستای رساندن کالای فرهنگی خوب به دست مردم تلاش کنیم گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از کالاهایی که بومی هستند و با فرهنگ کشور ما ارتباط دارند. ما تنها کشوری هستیم که در سطح جهان فقط فیلم های خودمان را در سالن های سینما به نمایش در می آوریم، در حالی که 75 درصد سینماهای اروپا به نمایش فیلم های آمریکایی اختصاص پیدا می کند.
ایوبی در ادامه بیان کرد: من به شما که وارد چنین عرصه ارزشمندی شدید، تبریک می گویم و همچنین از آقای ابطحی متشکرم که در مدت کوتاهی این پروژه چند ساله را راه اندازی و عملی کردند.
وی با مخاطب قرار دادن نمایندگان شرکت های ارائه دهنده خدمات VOD افزود: وزیر ارشاد بارها تاکید کردند که از شما حمایت می کنند و تمام بخش های وزارت خانه و شرکت های تابع وزارت ارشاد را ملزم کرده اند تا محتواهای خود را در اختیار شما قرار دهند. این کار بسیار نو است و باید اعتماد در مردم ایجاد شود و انها با روش دسترسی به این محتواها آشنا شوند.
رئیس سازمان سینمایی گفت: ما نمی توانستیم برای بررسی دقیق و جزء به جزء مشکلات احتمالی حقوقی و بخش های دیگر VODراه اندازی این شبکه را متوقف کنیم. به این دلیل که دنیا منتظر ما نمی ماند. برای همین لازم است که کمیته کحاری با مشارکت خود شما برای حل مشکلات حقوقی و دسترسی های لازم تشکیل شود.
در پایان این مراسم به شرکت های رایتل، آی سیما، صباسل، پیام افزار پیک آسا، ایلا نرم افزار، مبین وان و به سیما پروانه VOD اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار