کتاب نفیس ˝تاریخ فرهنگ آذربایجان˝ پس از 65 سال تجدید چاپ شد

کتاب نفیس 'تاریخ فرهنگ آذربایجان' اثر بی بدیل و ماندگار محمدعلی صفوت به همت و کوشش رحیم نیکبخت پس از 65 سال تجدید چاپ شد.

کد مطلب: ۴۶۰۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی ، این کتاب توسط انتشارات منشور سمیر تهران با شمارگان 300 نسخه چاپ شده است و با قیمت 250 هزار ریال در کتاب فروشی ها به فروش می رسد.
معرفی و تاریخچه ای از مدارس قبل از نهضت مشروطیت در تبریز و آذربایجان ، شخصیت های فرهنگی و ادبی، مختصری از تاریخ سیاسی مدارس و دانشسرای تبریز، گوشه هایی از تاریخ معاصر و فرهنگی آذربایجان و گریزی به آزادی و استقلال و تجدد و ترقی خواهی در تبریز و آذربایجان از جمله موضوعات مهم کتاب تاریخ فرهنگ آذربایجان است.
کتاب مزبور از جمله تالیفات ارزشمند مرحوم محمدعلی صفوت است که از جنبه های مختلف اهمیت دارد.
نخست اینکه این کتاب را باید کارنامه فعالیت های خود مولف در عرصه ایجاد پایه های فرهنگ آذربایجان به حساب آورد، درحقیقت کتاب شرح پرملال و تلاش وی در این عرصه است که با بیان و قلمی شیوا به نگارش درآمده است.
از سوی دیگر این کتاب بخشی از تاریخ فرهنگی معاصر آذربایجان در 50 سال از مشروطه تا تحولات شهریور 1320 است، ضمن اینکه در این اثر نام و یاد تعدادی از چهره های گمنام تاریخ و فرهنگ آذربایجان گرامی داشته شده است.
محمد علی صفوت، از آزادیخواهان و معارف پروران قدیمی تبریز، فرزند شیخ محمد حسن واعظ به سال 1298 ه. ق در خانواده ای مذهبی در شهر تبریز دیده به جهان گشود؛ وی در اوایل زندگی در لباس روحانیت از واعظین مبّرز و درجه اول شهر بود که با وعظ و خطابه به طرفداری از آزادی و دفاع از شیخ محمد خیابانی و قیام خرداد تبریز می پرداخت. بعد از شکست مجاهدین، صفوت دستگیر شد و خانه اش غارت و ویران گردید.
وی یکی از اعضای فعال انجمن ادبی آذربایجان که به همت سمیعی استاندار وقت آذربایجان در سال 1312 شمسی در تبریز تشکیل شده بود، محسوب می شد. وی در سال 1304 شمسی به کفالت معارف آذربایجان منصوب شد و سپس به ریاست معارف اردبیل (از سال 1306 تا 1308 شمسی) برگزیده و بعد رئیس مدرسه دارالمعلمین (دانشسرا) تبریز شد و زمانی ریاست تحقیق اوقاف تبریز را به عهده داشت. وی اولین رئیس مدارس اکابر در سال 1315 شمسی است.
اصولا مرحوم محمد علی صفوت، به دلیل کفایت و لیاقت مدیریت و حس و حال فرهنگی اش، در مواقع مسافرت رؤسای فرهنگ، کفالت معارف آذربایجان را عهده دار می شد؛ به طوری که علاوه بر کفالت وی در سال 1304 شمسی، از اول بهمن 1315 تا آخر فروردین 1316 نیز مدت سه ماه به دنبال خاتمه مأموریت مرحوم رضا فهیمی، عهده دار کفالت معارف بود. از وقایع مهم این ماه ها ورود مرحوم دکتر عیسی صدیق به آذربایجان برای بازرسی فرهنگی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار