گزارش پانا از رفع تحریم پتروشیمی :

رفع موانع تحریم زمینه ساز جهش صادراتی در صنعت پتروشیمی

در سال های تحریم، صادرات محصولات پتروشیمی و دریافت پول حاصل از صادرات این محصولات ممنوع بود که سبب توقف صادرات به کشورهای اروپایی شده بود. اگرچه در توافق ایران و 1+5 در آذرماه 1392 محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی لغو شد، اما ممنوعیت تبادل بانکی با ایران، مشکلاتی را در انتقال درآمدهای مربوط به صادرات این محصولات به کشورمان ایجاد کرده و سبب شده بود که صادرات محصولات پتروشیمی همچنان با محدودیت هایی مواجه باشد وبا توافقی که بتازگی میان ایران و یک بانک اسپانیایی حاصل شد، همه موانع و تحریم ها علیه صاد

کد مطلب: ۴۵۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا مهدی شریفی نیک نفس مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی به تازه گی با بیان اینکه محدودیت دریافت پول و صادرات محصولات از کشورهای مختلف دنیا با امضای قرارداد با یک بانک اسپانیایی برطرف شد، گفت: برای نخستین بار در پنج سال گذشته و پیش از اجرا شدن برجام، ایران توانست پول حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را در یک بانک اروپایی دریافت کند.

وی با تشریج جزئیات دریافت پول حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا گفته است پس از پیگیری های جدی و طولانی، بعد از حدود پنج سال، پول مربوط به نخستین محموله صادراتی پیش از اجرا شدن برجام، در حساب شرکت بازرگانی پتروشیمی نزد یک بانک اروپایی دریافت شد.
وی به امضای قراداد تجاری بین شرکت بازرگانی پتروشیمی با انجمن سازندگان کشور اسپانیا اشاره کرد و افزود: برای اخذ تضمین های بانکی مورد نیاز و عملیاتی شدن این قرارداد، به یک قرارداد مالی با بانک های اسپانیایی مورد قبول سازندگان و خریداران محصولات پتروشیمی ایران نیاز بود.
به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی بر این اساس، مذاکره های حضوری با یکی از بانک های اروپایی انجام و تیرماه امسال حسابی به نام شرکت بازرگانی پتروشیمی در این بانک افتتاح شد.
وی افزود: براساس این قرارداد و توافق های انجام شده با بانک و دریافت مجوز رسمی از دولت و بانک مرکزی کشور اسپانیا، محدودیت دریافت وجوه و صادرات محصولات از کشورهای مختلف دنیا رفع شد.

رفع موانع تحریمی شرایط صادرات در صنعت پتروشیمی را تسهیل می کند
حمید رضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با اشاره به حضور هیات های مختلف سرمایه گذاری از کشورهای مختلف در کشور اظهار کرد: جلب و جذب سرمایه گذاران اروپایی صاحب تکنولوژی های به روز در بخش پتروشیمی و تعیین قیمت خوراک می تواند تا ده سال آینده ایران را به قطب پتروشیمی خاورمیانه بدل کند .
وی در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی پانا با اشاره به برنامه ریزی برای سرمایه گذاری کشورهای صاحب تکنولوژی در بخش پتروشیمی کشور، اظهار کرد: مخازن خوارک بسیار مناسبی در کشور وجود دارد که می تواند انگیزه ای مناسب برای کشورهایی باشد که صاحب فن و تکنولوژی بوده و با سرمایه گذاری در ایران می توانند محصولات تولیدی را به بازار کشورخود یا سایر کشورهایی که در آن بازاریابی انجام داده اند، منتقل کنند.
وی با تاکید برضرورت ثبات اقتصادی به منظور جلب سرمایه گذاران ، ادامه داد: کشورهایی مایل خواهند بود در ایران سرمایه گذاری کنند که بتوانند برسرمایه گذاری خود مالکیت داشته باشند و باید گفت قوانین ایران از بابت مالکیت با مشکلی مواجه نیست و در ایران از صفر تا تمام مالکیت واحدهای تولیدی می تواند توسط سرمایه گذار خارجی صورت گیرد، درحالی که در کشور های عربی این سهم تنها 49 درصد است .
صالحی خاطرنشان کرد: ثبات قیمت خوراک با فرمول مشخص نیز یکی از دلایلی است که می تواند در جلب و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش پتروشیمی موثر باشد .
وی اضافه کرد: امنیت اقتصادی و ثبات قیمت خوراک از جمله دلایلی است که می تواند در سرمایه گذاری پتروشیمی موثر باشد و سرمایه گذاران را به این بخش جذب نماید .
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با اشاره به تغییر قیمت نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی از 5 سنت به 8 و 13 سنت و تاثیر آن بر بلاتکلیفی سرمایه گذاران در این بخش عنوان کرد: اگرچه نرخ خوراک پتروشیمی ها در ترکیه یا برخی از کشورها بالاست اما سرمایه گذاری در ایران باید متناسب با قیمت فوب خلیج فارس باشد واین واقعیتی است که نرخ خوراک یکی از دلایلی است که در ترغیب سرمایه گذاران موثر است .
وی اضافه کرد: اگر نرخ خوراک در خلیج فارس مناسب نبود، بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دادند گاز خریداری ودر کشور خود محصولات پتروشیمی تولید کنند و طبیعی است که در این صورت هزینه حمل خوارک از مسیرهای پیش روی آنها هزینه تمام شده تولید را بسیار افزایش خواهد داد .
صالحی بیان کرد: همه باید تلاش کنند تا سرمایه گذاران به کشور جذب شوند تا بتوان از ناحیه این سرمایه گذاری اشتغال مناسب نیز در کشور صورت گیرد و البته باید شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی داشته باشند .
وی تاکید کرد :اگر مزیت ها تبدیل به ارزش افزوده نشود نمی توان مدعی شد که هنر استفاده از ظرفیت ها را داشته ایم و نتیجه آن می شود که گاز ایران در میادین مشترک نصیب قطری ها می شود بی آنکه توانسته باشد در سرمایه گذاری و خلق ثروت برای کشور موثر باشد .
صالحی اظهار کرد: با استفاده از مزیت هایی که در تولید محصولات پتروشیمی وجود دارد می توان به قطب پتروشیمی کشور تا ده سال آینده بدل شد و اگر نتوان فواید برخی مزیت های اقتصادی سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی را برای سرمایه گذاران تشریح کرد ،طبیعی است که سرمایه ها به سمت قطر و عربستان هدایت خواهد شد .
وی عنوان کرد: اغلب کشورهای اروپایی که در شرایط اقتصادی مطلوبی به سر نمی برند و البته صاحب تکنولوژی های به روز در تولید هستند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری دربخش پتروشیمی ایران هستند و طی هفته ها و ماههای اخیر نیز هیات های مختلف سرمایه گذاری به این منظور در کشور حضور یافته اند .
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با اشاره به نرخ دستمزد پایین نیروی انسانی و انرژی ارزان در ایران بیان کرد: فرصت مناسبی است تا کشورهای اروپایی با شرکای ایرانی به صورت سرمایه گذاری مشترک فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کنند .
وی تاکید کرد:جلب و جذب سرمایه گذاران اروپایی صاحب تکنولوژی های به روز در بخش پتروشیمی و تعیین قیمت خوراک می تواند تا ده سال آینده ایران را به قطب پتروشیمی خاورمیانه بدل کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار